Gå til innhold

PC`n min booter bare på 300mhz og ikke på 500mhz som den er


petter_n

Anbefalte innlegg

Har en PIII 500mhz cpu på et Abit BH6 hovedkort.

Problemet er att den ikke vill boote på 500mhz men bare på300mhz.

Jeg har prøvd å sette biosen på "user define" og kjøre den opp på 500mhz der men

da vill den ikke botte, jeg må da trykke F1 får å fortsette,og da går den bare på 300mhz.

Jeg må med andre ord kjøre den på standar

300/100 i bios får att den skall boote.

 

Er de noen som kann hjelpe.

 

petter_n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som om kortet ditt ikke ankjenner prosessoren for hva den er, og du derfor må presse F1 for å boote.

 

I BIOS under CPU menyen finnes en setting som heter "Speed error hold". Den er helt sikkert satt til "enabled" på din maskin. Sett den til "disabled", og maskinen vil da boote med CPU hastigheten satt i BIOS.

 

Skulle ikke forundre meg om en CMOS reset også ville løse problemet.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ok det er en "liten" ting her jeg ikke har

fortalt enda, og det er att den maskina fikk seg en karamell av lynet en gang "tror" jeg og etter dette så begynte

den med att den ikke tålte att jeg gjikk inn i biosen (det er nokk att jeg går inn i bios"uten å gjøre noe"og ut igjen så vill den ikke gå på 500mhz.

Etter flere dager fant den ut att den skulle kjøre på 500mhz igjen og det har den gjort nå i 6 måneder uten noe tull, så skulle jeg inn i bios å se etter noe og

da jeg går utigjenn så begyner den å tulle

igjen.

Det derre med "speed error hold"har jeg prøvd men den skall disable hvis en skall

clooke over det cpu er på orginalt.

har med andre ord prøvd å sette cpu speed

manuelt, men det jelper ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

La oss slå det fast: PC-er liker ikke lyn.

Selv om den overlever selve smellen kan det skadet feks. HK/CPU/RAM uten at man merker det. Men komponentene kan plutselig bli ustabile eller oppføre seg rart lenge etter selve lynnedslaget.

 

Hadde en maskin som funket fint i 1 år etter lynnedslag før den begynte å oppføre seg rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...