Gå til innhold

Nytt HK, CPU, Skjermkort og RAM

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg må oppgradere pcen min snart. Derfor trenger jeg litt tips til hva jeg bør kjøpe.

Dette er det jeg hadde planlagt hittil:

- AMD Phenom X4 9850 2,5Ghz

- 4 GB DDR2 6400

- Radeon 4850 512MB skjermkort

Er dette en grei løsning eller har dere andre tips? Og hvilket hovedkort bør jeg gå for?

Er litt usikker på om jeg bør gå for skjermkort med 512MB eller med 1GB minne.

Hvor høy effekt bør jeg ha på PSU'en?

Takker for alle svar.

Endret av Disease
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er litt usikker på om jeg bør gå for skjermkort med 512MB eller med 1GB minne.

Skal du kjøre 64bit ala vista /directX10+?

Hvilken oppløsning har skjermen din / du spiller med 1600x1200 eller?

Hvor mange tommer er skjermen på?

Vent med PSU til du har funnet alle delene.

Skrevet

Ja, jeg skal kjøre 64bit Vista. I dag har jeg bare en gammel LCD skjerm som støtter 1280x1024. Men skal bytte ut denne ved en senere anledning.

Pris på komponentene er ett viktig element i valget mitt, men samtidig vil jeg ha en pc jeg kan spille alle spill med grei oppløsning.

Skrevet (endret)

Ville absolutt ikke kjøpt dagens Phenom prosessorer med mindre de nærmest gis bort - dessuten har 4 kjerner svært lite for seg for spilling. En Intel Core2 E8400 (eller raskere) vil gi deg mye høyere ytelse, overklokkingspotensiale og lavere strømforbruk.

Endret av PerUlv2
Skrevet (endret)

E8400 koster 1399kr

Da trenger du et hovedkort som støtter 45nm cpu

Bestemme deg for DDR2 eller DDR3 ram. Siden du tenker på 667MHz ram så sier det vel seg selv at du er ute etter DDR2.

Edit, feil i prisguiden

Endret av War
Skrevet (endret)

For å kjøre minnet 1-1 med E8400 eller andre 1333mhz FSB Intel cpu trenger du bare 667mhz ram. Dette fordi FSB er ganget med 4 mens minnet er ganget med 2.

PC6400 ram er 800mhz forresten.

Fordelen med raskere ram er i forhold til overklokking.

Endret av PerUlv2
Skrevet

Takk for alle svar hittil.

Hvorfor er Duo prosessor ett bedre kjøp enn Quad? Hvis pcen skal vare noen år er det vel like greit å kjøpe Quad med en gang?

Vet at Intel sine er hakket bedre enn AMD sine, men har hørt mye bra om Phenom 9850 (Og denne er jo heller ikke så værst i pris. 1275,- på Amentio)

Hvis det ender opp med at jeg kjøper meg denne prosessoren. Hvilket HK burde jeg kjøpe og er det noe behov for 1GB minne på skjermkortet, eller holder det med 512MB?

Til informasjon kommer jeg nok aldri til å overklokke pcen.

Skrevet

Quad er absolutt ingen nødvendighet - svært få applikasjoner nyttigjør seg mer enn 2 kjerner og av disse i praksis ingen spill.

Men - skal du ha Phenom så vent til AMD lanserer sine 45nm utgaver om ikke altfor lenge (forhåpentligvis) Dagens utgaver er ikke mye å rope hurra for - noe som også gjenspeiler seg i salg/interesse.

Skrevet

Har du planer om å kjøre directX10 med alle settings på maks i 1600x1200 (senere med ny skjerm) samt 8xAA setting så kjøp 1GB ram på kortet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...