Gå til innhold

"Jumpstarte" dødt batteri?


wear

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har mistet mobilen min og tenkte derfor å bruke en gammal en som har ligget i skuffen i noen år, den vil ikke ta lading uansett hva jeg prøver. Hadde det samme problemet med en mobil jeg hadde for en stund siden og da kjøpte jeg bare nytt batteri og så fungerte det. Min teori er det at begge disse gangene så har mobilene blitt helt utladet av å ha ligget så lenge (begge ble lagt i skuffen da de var tomme for batteri). Slik jeg har forstått det så trenger vel mobilen bittelitt strøm igjen på batteriet for å kunne starte ladeprogrammet når en lader har blitt koblet til.

 

Er ikke så helt med når det gjelder Volt, ampere osv, så dette er kanskje helt feil tenkt, men min idé for å slippe å kjøpe batteri til en midlertidig mobil er å seriekoble (+ til - slik som i fjernkontroller ol) 3 oppladbare batterier á 1,2V (1,2Vx3 = 3,6V) for å matche Voltstyrken på mobilbatteriet, 3,6V. For så å koble mobilbatteriet og "batterpakken" sammen i paralell, + til + og - til -. Vil jeg da få overført noe strøm til mobilbatteriet eller er jeg heeeelt ute på viddene med tankene mine? Trenger jo ikke å overføre så mye strøm regner jeg med. Kan finne et multimeter å sjekke V og apmere på mobilbatteriet etterpå hvis det er ønskelig...

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg på ingen måte noen elektrikker e.l. En mobil jeg hadde for en stund mistet jeg bateriet på, og da stappa jeg i laderen, og mobilen kunne skrus på, og jeg legger vekt på "Mistet jeg bateriet". Men det var riktignok i steinalderen, så med nymotens mobiler vet jeg ikke om det funker, om den må ha kretsen gjennom batteriet e.l. Men den gamle dritten jeg hadde fikk strøm fra laderen, og ikke batteriet.

Lenke til kommentar
Li-ion batterier som går helt strømtomme er totalhavarerte og kan ikke "jumpstartes". Årsaken er at det er kretser inni selve batteriet som styrer lading, mm.

Aha, ja da var jo den saken grei! Takk for svar, men bare en liten ting, var ideén min i utgangspunktet god/korrekt (hvis de kretsene ikke hadde eksistert)?

Lenke til kommentar

Ja, skal vel kunne gå ann det, på en annen type batteri altså.

 

Kobla et vanlig, faltt, dobbel A batteri som satt i et kamera en gang til et bil batteri og ga det et lite sjokk. Fikk strøm i det så jeg fikk tatt det bilde jeg trengte ;)

 

edit: De fleste mobil batterier som ikke er helt ødelagte, starter som regel ta lading etter en stund i laderen. Kan ofte ta lang tid før den viser at den tar lading på telefonen.

 

Skal man legge bort telefonen en stund burde vel batteriet værken være helt utladet eller helt fullladet.

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar
Ja, skal vel kunne gå ann det, på en annen type batteri altså.

 

Kobla et vanlig, faltt, dobbel A batteri som satt i et kamera en gang til et bil batteri og ga det et lite sjokk. Fikk strøm i det så jeg fikk tatt det bilde jeg trengte ;)

 

edit: De fleste mobil batterier som ikke er helt ødelagte, starter som regel ta lading etter en stund i laderen. Kan ofte ta lang tid før den viser at den tar lading på telefonen.

 

Skal man legge bort telefonen en stund burde vel batteriet værken være helt utladet eller helt fullladet.

Det funket jommen meg! Lot den stå i en stund og så koblet jeg laderen inn og ut ganske kjapt endel ganger og plutselig så lader den :-) Tusen takk for tipset!

Lenke til kommentar
Ikke enig med Cyclo. Jeg har ladet en haug med batterier fra 0 volt på SE telefoner.

Forskjell om batteriet viser 0 volt og om det faktisk er tomt. Et li-ion batteri vil kutte før det er strømtomt, nettopp på grunn av det problemet. Batteriet må ligge lenge utover strømtomt (avhengig av hvor batteriet kutter, samt hvor mye den interne elektronikken drar) før det når "død tilstand". Mobilbatteri kutter tydeligvis tidlig og/eller bruker mye strøm. Har selv hatt et strømtomt li-ion mobilbatteri som fungerte nesten 3 år senere. Laptop batterier varer gjerne noe kortere. Har opplevd et som var ødelagt etter bare et år i strømtom tilstand.

Lenke til kommentar
Skal man legge bort telefonen en stund burde vel batteriet værken være helt utladet eller helt fullladet.

Ikke om det er li-ion batteri. De bør lades opp/ut til ca 40-60% og deretter legges i kjøleskapet.

Jepp, er det ikke det samme som jeg sa bare sagt på en annen måte? :)

Værtfall det jeg prøvde si med "værken være helt utladet eller helt fullladet".

Altså et sted på midten, eller 40-60% om du vil ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...