findon Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=11068 Asus EAH4870X2/HTDI/2G Asus P5Q Pro Intel Core 2 Duo E8500 Microsoft Windows Vista Home Premium Norsk Retail MIST Modulær 1000W Mushkin XP2-8000 (4096 MB) Har lian-li 6070b kasse, audigy2, noen harddisker, 22" skjerm, høytalere etc som blir gjenbrukt. Blir ingen vannkjøling i denne omgang, men har lyst å klokke opp mot 4GHz på boxed vifta, det funker i dette oppsettet? burde jeg hatt 8500 ram? Regner med at windows 7 kommer "snart" og tar derfor retail, men er hvordan ser jeg forskjell på 32bit og 64bit, velger man under innstallasjonen? 1000w psu, fordi jeg trodde jeg var tøff og kjøpte 400w sist gang så det skulle holde til denne oppgraderingen... 1000w holder til neste :-D også blir det stille/kjølig
jaddå Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 (endret) ang, vista, tror jeg bare Ultimate blir gitt ut 64 og 32bit. De andre må du kjøpe enten eller, men om du finner ut du trenger den versjonen du ikke har, kan du få tilsendt fra ms for en hundrings... ellers meget solide specs, mye for penga... Ikke mye peiling på oc, men er sikkert mulig å klokke e8400 en god del, spare et par hundre kanskje. tror ikke du sparer noe på å gå for 8000 ram framfor 8500.. større utvalg av 8500 også. Endret 19. november 2008 av jaddå
Brusfantomet Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Vit at 4870 x2 blir litt overkill på 22" (med mindre den har 1920 x 1200 i oppløsning). Hvis du kjører minne:FSB divideren på 1:1 (som er det beste, ikke nødvendig med høyere og ikke nevneværdig mye å hente i ytelse) får du maksklokk på 500 * 9,5 = 4750 MHz, hovedkortet eller prosessoren kommer nok til å stoppe deg før det. (men belag deg på mye støy hvis boxed vifta i det heletatt holder på de frekvensene) når det kommer til strømforsyninga så hadde jeg gått for noe litt mindre faktisk, en 850 Watt omtrent. hovrfor? jo fordi den riggen der kansje vil legge seg litt under 200 Watt i idle forbruk, og når du går under 20% av ratingen (slev på 80+ psuer) faller effektivteten som en stein og kan føre til vledig varme systemer. ved 850 watt tror jeg du ligger akkurat på den 20% grensa, og da er effektivteten mye bedre.
newman221 Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Du har valgt bra komponenter her. Rammen er veldig bra! Fikk ikke helt tak i argumentet om å kjøpe Vista Retail egentlig. Så at den kostet nesten 1900kr. Og da må du kjøpe oppgradering til Win7 når det kommer, og det koster rundt 700-800kr tenker jeg. Så hvorfor ikke kjøpe OEM nå til 800kr, og en ny OEM når 7 kommer? OEM får du kjøpt sammen med en harddisk. Så da sparer du faktisk penger på å kjøpe 2xOEM + harddisk fremfor Retail+upgrade Og ville tenkt meg godt om før jeg vurderte et overklokkingsprosjekt med en stock-kjøler, ihvertfall hvis man blir plaget av støy. Ikke så gøy å sitte ved siden av et jævla helikopter heller....
findon Skrevet 19. november 2008 Forfatter Skrevet 19. november 2008 (endret) Takker for innspill! Byttet ut windows og ram i handlekurven, men bytta windowsen først og fremst fordi netshop var så sære på prisen - antar det går greit med oem sålenge man kjøper hovedkort. Har bare ikke lyst å gå i samme fella jeg gjorde sist, alt av komponenter var gullegodt for overklokking også feila jeg brutalt på at ramen ikke tålte klokking overhodet. Tar sjansen på 1000w tror jeg, hadde lyst på MIST og de har ingen 850w - 4870x2 ligger vel på 180w når man er i desktop, bare ikke ati fixer det Det blir vannkjøling etterhvert, men venter til våren når det kanskje kommer noen blokker som passer rett på 4870x2 og jeg får tatt alt på en gang. 4870x2 er overkill på 22" akkurat nå, men det skal bli artig å kunne kjøre full pupp i mer enn 1 mnd før det blir for gammelt. Liker ikke dette ytelse for pengene prinsippet på grafikkort uansett, når man først bruker rundt 10k på en rigg så kan man ikke sammenligne 2k vs 4k, det er jo i realiteten 10k vs 12k :-) Sukk... må tigge penger av kona nå da Endret 19. november 2008 av findon
LockBreaker Skrevet 19. november 2008 Skrevet 19. november 2008 Det finnes vannblokker som paser 4870X2 nå også. Ta en titt på Koolance sine, ellers har du XPSPC og Danger Den. Ikke velg EK sin 4870X2 blokk da den bøyer kortet.
newman221 Skrevet 20. november 2008 Skrevet 20. november 2008 Koolance sine blokker er jo grisedyre. Rundt 1000kr pluss moms og fortolling er jo rett og slett ekstremt dyrt for en liten klump med kobber...
LockBreaker Skrevet 20. november 2008 Skrevet 20. november 2008 (endret) Det er kanskje litt dyrt ja, men du har nå den blokken fra XSPC som et godt alternativ da. Du finner ingen heldekkende løsning som er billigere enn den i alle fall. Endret 20. november 2008 av LockBreaker
findon Skrevet 21. november 2008 Forfatter Skrevet 21. november 2008 (endret) Oooh, nå blir det offtopic, men jeg fant nemlig ingen i norge som førte slike blokker og jeg vil for enhver pris slippe å rote med tollavgifter (seriøst, det gebyret der...) Ser nå at microplex har fått inn som "ubekreftet fra aquagratix - er dette brukandes? Om det er, så fortsetter jeg praten på det i en annen post et sted :-) Endret 21. november 2008 av findon
LockBreaker Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Aquagratix er en veldig god blokk. Solid og god ytelse. Ingen farer for at noe skal sprekke eller at det bøyer PCB'en. Den blokken er et utmerket valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå