Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rød i ansiktet av alkohol? LES HER


betablokker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en gutt som helt siden starten av "alkohol" festingen fra ungdomskolen til nå har hatt et "luksusproblem" å vil ikke akkurat si det er noe å syte av, men alikevell finner jeg det svært plagsomt å bli helt overopphetet,rød,økt puls og meget dårlig dagen derpå etter inntak av alkohol. Jeg VET at det er mange andre særlig asiatere som opplever det samme som meg, å siden jeg ikke kunne finne noe bra tråd om dette på norsk derfor velger å skrive om mine erfaringer her på et forum slik at andre kan ha nytte av hva jeg har "lært".

 

I asia har omtrent 50% den samme reaksjonen som jeg har og blir ofte bare kalt for "Asian flush".

Er du en av disse så betyr det ikke at det noe galt med deg, eller at du ikke tåler alkohol, det er bare en reaksjon fra kroppen om at den ikke klarer å "fordøye" all forgiftningen som havner i magesekken like fort/bra som de som ikke får denne reaksjonen.

 

Hva kan gjøres for å minske/fjerne "flushen".

Det jeg kom frem til etter surfing og testing av produkter er 2 reseptfrie "syre" reduserende tabletter som ofte blir brukt mot magesyre etc (syreinfeksjoner) i kroppen.

 

--> Zantac

--> Pepcid

 

Selvfølgeli er dette forskjellig fra person til person, å jeg vil ikke anbefale å overdrive denne bruken av anti H2 medisin, men er du slik som meg å gjerne vil holde deg sosial noen gang i året uten å bli helt knallrød av av en halv liter øl så kan dette være et tips å prøve.

 

PS: Jeg er ingen doktor, å har ingen utdanning, min informasjon er hentet på nettet. Da jeg har rådført meg via vitusapotek for noe informasjon og funnet resten på internett, pluss mine egne erfaringer.

Jeg skriver dette for å hjelpe de som ikke forstår hvorfor dette fremkommer når dem drikker, ikke for å være en lege eller noe som helst annet, samme informasjon kan fåes hos noen leger, da resepten fra en lege vil være større doser av nevnte medikamenter.

 

Lurer du på noe kan du bare pm.

 

-betablokker

Endret av betablokker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I asia har omtrent 50% den samme reaksjonen som jeg har og blir ofte bare kalt for "Asian flush".

Er du en av disse så betyr det ikke at det noe galt med deg, eller at du ikke tåler alkohol, det er bare en reaksjon fra kroppen om at den ikke klarer å "fordøye" all forgiftningen som havner i magesekken like fort/bra som de som ikke får denne reaksjonen.

 

Hva kan gjøres for å minske/fjerne "flushen".

Det jeg kom frem til etter surfing og testing av produkter er 2 reseptfrie "syre" reduserende tabletter som ofte blir brukt mot magesyre etc (syreinfeksjoner) i kroppen.

 

--> ******

--> ****

 

Begge produktene fåes kjøpt resepfritt på apoteket og på pakken står det anbefalt dose, cirka 2(150mgx2) tabletter daglig.

-betablokker

Det ser ut som folk er ivrige med å anbefale "reseptfri" medikamenter.

 

"Asian flush" kommer pga nedsatt mengde av et spesifikk enzym, hos enkelte.

Enzymet kalles for Aldehyde Dehydrogenase.

 

De medikamentene som du anbefaler, er Magesyrehemmende medikamenter, og har ingen virkninger i noe som helst form.

 

 

Folk som følger ditt råd kan risikerer alvorlige konsekvenser, som sjokk.

 

Tråden er meldt til en moderator for vudering.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hei, Vaio, forstår din skeptiske holdning som lege student, men emne er svært lite forsket på og særlig i Norge.

Ordene du bruker lot jeg være å nevne for å gjøre posten enklere å forstå. Jeg vet selv hvor frustrerende det er å sitte å ha denne effekten av alkohol, men ikke klare å finne noe informasjon om den. Hovedsaklig vil jeg rådføre alle som ville prøve denne metoden ved kontakt av lege før bruk av den. Magesyretabletten er UFARLIGE ved inntakt av pakkens anbefalte dose, derfor ser jeg ikke denne artikkelen som "FARLIG", ingen kan kontrollere inntak av ibux eller paracet heller, å man kan ta overdose av det også.

Du sier det ikke skal ha virkning i noen som helst form? Da rådfører jeg deg til å ta en titt på din venns sider: google.com.

Dette er også prøvd av meg SELV, noe som burde være mye sterkere betydning en setningen du skrev: "ingen virkninger i noe som helst form."

Du skriver også: "folk som følger ditt råd kan få alvorlige konsekvenser" Som nevnt, for all del ingen overdose det er snakk om, Kan du utdype deg?

I mitt tilfelle er disse medikamentet til bruk for spesielle anledninger der jeg ikke ønsker å være den lysende røde lykten og midtpunktet i festen.

PUNKTUM

 

-betablokker

Endret av cyclo
Fjernet unødvendig quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
I asia har omtrent 50% den samme reaksjonen som jeg har og blir ofte bare kalt for "Asian flush".

Er du en av disse så betyr det ikke at det noe galt med deg, eller at du ikke tåler alkohol, det er bare en reaksjon fra kroppen om at den ikke klarer å "fordøye" all forgiftningen som havner i magesekken like fort/bra som de som ikke får denne reaksjonen.

 

Hva kan gjøres for å minske/fjerne "flushen".

Det jeg kom frem til etter surfing og testing av produkter er 2 reseptfrie "syre" reduserende tabletter som ofte blir brukt mot magesyre etc (syreinfeksjoner) i kroppen.

 

--> ******

--> ****

 

Begge produktene fåes kjøpt resepfritt på apoteket og på pakken står det anbefalt dose, cirka 2(150mgx2) tabletter daglig.

-betablokker

Det ser ut som folk er ivrige med å anbefale "reseptfri" medikamenter.

 

"Asian flush" kommer pga nedsatt mengde av et spesifikk enzym, hos enkelte.

Enzymet kalles for Aldehyde Dehydrogenase.

 

De medikamentene som du anbefaler, er Magesyrehemmende medikamenter, og har ingen virkninger i noe som helst form.

 

 

Folk som følger ditt råd kan risikerer alvorlige konsekvenser, som sjokk.

 

Tråden er meldt til en moderator for vudering.

Gleder meg svært til å høre forklaringen til Vaio om hvordan 2 magesyrehemmende tabletter skal gi det et sjokk.

 

Edit: Doh, fortsatt 2 år gammel. Men dog fortsatt interessert i en forklaring :p

Endret av Ildflue
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Vil gjerne dra fram denne igjen. Noen som vet om det fungerer med Zantac eller Pepsin?

Har selv begynt å slite med rødhet når jeg drikker alkohol de seneste par årene. Tror mest det er ved øl som har mye gjær i, eller sånn spesiell hvete (mørkere øl). Men hender også ved andre typer drikke når det er sitrus innblandet, så som i moijto eller gin&tonic.

Endret av Guest1234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...