Gå til innhold

Hvilke av disse to gaming-PCene skal jeg gå for?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har laget to oppsett for gaming:

 

Oppsett 1: LGA775:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=87005

 

Oppsett 2: LGA1366 (Core i7):

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=87343

 

Hvilke av disse to oppsettene hadde dere gått for ?

 

Er i7 oppsettet verdt prisdifferansen på 9 537 - 6 805 = 2 732 kr? (La oss si 2000 kr da jeg kan presse den ned litt).

 

NB! Jeg har et Powercolor Radeon 4870X2 2GB fra før av og derfor er dette ikke med i oppsettet.

Endret av sull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjelen her koker ned til quadcore+10% vs dualcore. corei7 er røfft regnet 10% bedre pr klokefrekvens. Det betyr altså at klokkefrekvensmessig er prosessorene noenlunde gjevt på ytelse.

 

For primært spill vil jeg da si at du får mest for pengene med den gamle E8500'en. Det er fremdeles ikke veldig mye å hente på quadcore over dualcore på spill, så om du ikke skal bruke maskinen mye på spesifikke programmer med veldig god quad støtte så er de ekstra 2000 en dyr pris for 2 ekstra kjerner som du ikke kommer til å bruke så mye. i7'en har andre fordeler også selvfølgelig, som mye mer minnebåndbredde, men igjen så er det noe som du vil bare vil nye mye godt av i andre ting som også er optimisert for quadcore, kompressjon, encoding osv. så det er ikke en gid deal for gaming. Hadde det vær en maskin bygget for slike oppgaver hadde jeg sagt i7 utne tvil, men ikke nødvendigvis så for gaming.

 

Skal du overklokke så klokker også E8500 ekstremt bra (4Ghz lett på moderat luft). Jeg har enda ikke fått full oversikt på hvor bra core i7 quadcores klokker på nåvæende X58 hovedkort, men C2D quadcores hadde ihvertfall veldig redusert potensiale i forhold til det enorme potensiale dualcorene hadde. Jeg vil dermed tippe at om du skal overklokke så øker sansynligvis forspranget for dualcore oppsettet.

 

Jeg har ikke researchet nok på x58 hovedkortene til å si noe bombastisk, men jeg vil si at det "gamle" oppsettet fremdles gir en del mer for pengene.

 

EDIT: DU bør gjerne lese litt selv på diverse reviews, som dette:

http://www.guru3d.com/article/intel-x58-ex...board-review/13

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Si jeg klokker den i920en til ca 3.5 Ghz. Vil den da ikke være bedre enn det oppsettet ? vil det ikke også være et mer fremtidsrettet system mtp framtidige oppgraderinger? Blir vel litt billigere da.

 

Hadde du fortsatt valgt 775 hvis ikke prisdifferansen hadde vært så stor?

Lenke til kommentar

Core i7 er ovelegen C2D, men det er på alle områder utenom de som teller i spill. Du sier at maskinen er primært til spill - ergo synes jeg ikke at det er en god annbefaling å bruke ca 2000 kr mer for å få omtrentlig den samme ytelsen.

 

i7 plattformen vil være mer fremtidrettet i det at du kan evt. bruke DDR3 RAMen videre i et senere system, men så må du jo betale ekstra mye for DDR3 nå da, mens DDR2 er skambillig, så det går litt opp i opp. Like logisk å spare penger på RAMen nå og heller kjøpe DDR3 på neste systemt når det da er blitt mye billigere.

 

3,5Ghz i7 satt opp mot hva? Mot en stock E8500 er den naturligvis raskere. Mot 4ghz+ E8500 kommer den til å tape (i de fleste spill vel og merke. Alle quadcores gruser dualcore på de arbeids app'ene som egner seg for multicore, samt ett og annet spill som multicorer mget bra, som Supreme commander).

 

Fra det jeg undersøkt nå så er det fremdeles omtrent som før - at quadcorene klokker bra, men langt i fra så bra som C2D dualcorene. Tung overklokking på en 920i kan gi deg 4Ghz, men like bra kjøling på en E8500 kan gi deg opp mot 4,5-5Ghz *shrug*. Jeg står derfor ved at jo mer du har planer om å overklokke, jo mer logisk vil det bli å gå for C2D dualcore oppsettet - gitt at det faktisk er viktig for deg å spare 2000... det kan bare du svare på tross alt.

 

Hvis prisen var omtrent den samme så tror jeg fremdeles at du kunne (med overklokking) fått best spill ytelse på C2D dualcoren da den ville klokket langt lengre, men på den andre siden ville det vært nais å hatt 4 kjerner for de situasjonene de du faktisk kan bruke det. JEG hadde gått for quadcore, men hva du burde velge kommer jo helt ann på hva du skal bruke maskinen på. Du sa det var hovedsakelig spill, og det er da det jeg baserer mine forslag på.

 

Håper det hjalp. Du vil uansett ikke gå "feil" med noen av disse to valgene i mine øyne, så ikke pin deg så mye over valget :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...