Gå til innhold

Oppgradering av gammel pc


Anbefalte innlegg

Jeg trenger forslag til oppgradering til den slitene pcen min.

Dette har jeg nå:

 

Fortron/Source Strømforsyning ATX-350W

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939,

Abit AV8, K8T800 PRO

2 x Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB

XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA

 

Trenger oppgradering til denne får den opp på akseptabel standard. Gjerne med skjerm og Vista. Datan skal brukes mest til internett, programering og litt spilling. Gjerne så billig så mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sier et budsjett eller ønsket pris, så er det lettere å finne et reelt alternativ. Hvis du planlegger å spille de nyere spillene med akseptabel framerate og grafikkinstillinger, har du et problem med at prosessor og skjermkort ikke henger helt med. Bytter du det, må du også inn med nytt hovedkort og ram.

Og da spøker det nok for strømforsyninga di.

Eneste du kan ta med deg videre er harddisk og kabinett.

 

Jeg foreslår Intel E8400, P45 hovedkort, ATi 4870 eller 4850, 4GB 800mhz-ram, ekstra harddisk, og en Mist/Corsair 500+ strømforsyning.

Det skulle være mulig å få tak i til under 5000kr.

Lenke til kommentar
hehe, tror du kan legge oppgraderingsplanene på hylla med det budsjettet. En skjerm koster minst 1500kr, og Vista rundt 1000. Dvs at du har 1500kr igjen for å kjøpe cpu, hovedkort, ram og psu.

Det er ganske umulig.

Tror det da er bedre å beholde den pc'n du har og kjøpe en xbox istedet.

 

en lcd skjerm koster rundt 1000 kr for en 20 tommer, man kan kjøpe en 19 tommer til 800 eller noe sånt. vista koster ikke mer enn 800,-

Lenke til kommentar
Blir mindre og mindre spilling. Og de få spilla jeg evt kommer til å spille skal jeg klare meg med litt dårligere grafikk. Tenker rundt 4000 med skjerm og vista.

 

Dritt i Vista, hva skal du med det? directx?

anbefaler å beholde gammel skjerm og heller invistere litt mer i hw utenom, kjøpe en skjerm i ettertid.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor du skal oppgradere.

 

Jeg har ca. samme oppsett som deg og samme krav til bruk; internett, programmering og spilling (ca. 1 time pr dag). Og jeg har ca. samme PC, og den funker fint.

Så jeg ser ikke helt behovet. Med mindre du programmerer ganske hardt, selvfølgelig, eller bare har lyst på noe nytt fordi det er nytt. :)

Lenke til kommentar

Hva er det store argumentet for å kjøpe Vista? Nå er det jo bekreftet at Microsoft kommer med 7 til neste jul, så da er det jo litt "bortkastet" å hoste opp 800kr +porto for Vista nå.. Det er ikke sååå fantastisk operativsystem. Jeg er absolutt fornøyd med Vista selv, men hadde det ikke vært for at jeg fikk det gratis via MSDN og høyskolen jeg gikk på, hadde jeg ikke vært like fornøyd.

 

Hold på XP i 10-11mnd til, og bruk heller pengene på en litt barskere cpu og ram, eventuelt en litt bedre skjerm. Husk at det tross alt er skjermen du skal se på hver eneste dag, så den bør være noe mer enn "billigste dritt" på markedet...

Endret av newman221
Lenke til kommentar

For øyeblikket ser det ut til at systemkravene for Win7 blir lavere enn for Vista. Det er fordi Vista egentlig er et skikkelig drittprogram som krever ganske mye for å fungere optimalt. Har man god hardware yter det veldig bra og er supert å bruke, men så fort cpu blir litt svak og for lite ram på pc'n, forvandles hele systemet til noe sikkelig tragisk og tregt.

 

Så igjen, er du sikker på at du vil ha Vista. Pc'n min har det veldig fint med Vista, må nesten si det da.

Skjerm har jeg ikke kjøpt på noen år, så der har jeg ikke peiling.

Men anbefaler å legge litt ressurser i skjermen, siden man veldig sjelden kjøper ny skjerm. Og det er tross alt den man ser på hver dag.. Viktig at den er bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
For øyeblikket ser det ut til at systemkravene for Win7 blir lavere enn for Vista. Det er fordi Vista egentlig er et skikkelig drittprogram som krever ganske mye for å fungere optimalt. Har man god hardware yter det veldig bra og er supert å bruke, men så fort cpu blir litt svak og for lite ram på pc'n, forvandles hele systemet til noe sikkelig tragisk og tregt.

 

Så igjen, er du sikker på at du vil ha Vista. Pc'n min har det veldig fint med Vista, må nesten si det da.

Skjerm har jeg ikke kjøpt på noen år, så der har jeg ikke peiling.

Men anbefaler å legge litt ressurser i skjermen, siden man veldig sjelden kjøper ny skjerm. Og det er tross alt den man ser på hver dag.. Viktig at den er bra.

 

Og når ble vista et program?

 

Har alltid hvert en XP patriot og har hatt mye mot vista, men nå etter SP1 kom er det ikke mye å si på det lenger, og kjøper du per dags dato en maskin til 4000 så har problemer med vista har du gjort et møkka dårlig kjøp.

 

Og dere som sier at enn må hive pcen ut av vinduet om et år siden windowss 7 kommer da har misforstått. Hev alle maskinen sin ut vinduet den dagen Vista kom litt ressurs krevende som det var? NEI, og mange maskiner kjører forsatt den dag i dag med XP. Vil uansett si at for en stasjonær maskin til 3000 og oppover bør ha Vista og det er ikke sløs og kjøpe det nå for å drøye det, for da kan enn egentlig drøye den inn i evigheten for noe nytt og bedre vil alltid komme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...