Gå til innhold

Hjelp til privat filserver? Oppsett av server Software? hvordan få tilgang over internett med annen PC?


Nøtte

Anbefalte innlegg

Hei nå her jeg les litt rundt her på forumet og trenger fortsatt noen svar på noen spørsmål jeg har.

 

Jeg har en eldre pc i deler uten disker som jeg hadde tenkt til å sette opp som en filserver for å få tilgang til filer når jeg er "on the run".

Jobber mye utenfor hjemmet i lengere strekk av gangen og vil gjerne ha tilgang over internett til div filmer og musikk når jeg ute å reiser.

 

Jeg har en bærbar(vista ultimate 64bit) og en stasjonær pc(XP pro 32bit.

Den stasjonære brukes når jeg er hjemme og tenkte på å bruke den til å laste over filer til serveren.

Den bærbare er da naturligvis den jeg har med meg når jeg er ute å reiser:-)

 

sesifikasjoner for serveren til nå (dvs det jeg har allerede):

- Hovedkort

- Prosessor

- Ram

- Strømforsyning

 

Har kabinett og div liggende men mangler harddisker (trenger forslag til dem, er veldig glad i western digital)

 

Er ute etter å bruke mins mulig penger.

har aldri vært borti linix før men er ikke redd for å prøve!

Det jeg også lurer på er hvordan skal jeg gjøre alt dette operativ system, brannmur og sånt.

er det enkelt å sette opp serveren og få tilgang til den over internett på den bærbare. Hvordan får jeg tilgang til serveren med den bærbare?

Er det noen problemer med Linux server til XP pc og vista pc?

Har ikke vært borti så mye servere før men er villig til å lære.

 

takker og bukker for svar på forhånd:-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg nok brukt de delene til noe bedre enn en filserver som skal stå og gå 24/7 med null belastning. Men om du ønsker å få en løsning raskt opp å gå med minst mulig bryderi så kan jeg for eksempel anbefale Windows Home Server. Enkelt installasjon og administrasjon og krever lite ressurser. Du kan bestille en 120 dagers lisens gratis slik at du kan skaffe deg noe erfaring med den.

 

Alternativet ditt er jo å sette din eksisternde XP-maskin opp som en ftp server, så har du tilgang til filene dine uten å måtte kopiere dem over på en dedikert server.

 

Lykke til!

 

DolKbg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Finn deg et gammelt vrak, alt fra og med Pentium 3 med litt ram duger.

2. Last innpå Ubuntu server, kun grunnsystem.

3. Installer SSH, ftp og Samba.

4. Nå kan du koble deg til filene* dine med samba lokalt, og ftp over internett.

5. Om du er helt alergisk mot komandolinje, installer webmin.

 

*-Regn med noe konf i forhold til disker og RAID volum.

 

Det er en hel haug med guider på nettet, se forøvrig Ubuntu server hoto på GNU/Linux delen av forumet.

Lenke til kommentar

Når jeg kobler meg til serveren fra internett (altså ikke lokalt), bruker jeg bare sftp som er innebygd i ssh. Det er kryptert og greier. Trenger ingenting oppsett og ssh må du ha anyways.

 

*-Regn med noe konf i forhold til disker og RAID volum.

 

Må jo ikke nødvendigvis ha RAID på musikk og filmer da. Men uansett er det ikke akkurat rocket science.

 

 

Brannmur? Tenker du på å sette opp brannmur for å beskytte serveren? eller å åpne porter i router/brannmur for å kunne koble til fra utsiden?

 

Det første trenger du ikke, det andre er bare å forwarde port 22 til serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...