Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Slutte i fellesfag? lov eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei. Har snakket med rådgiver idag. Jeg sa at jeg ville slutte i norskfage og ta det som privatist. Han mente at jeg ikke hadde lov å melde meg ut av det faget så lenge jeg var elev ved skolen?

 

Straks gikk jeg ned til rektor, som jeg har hatt noen samtaler med tidligere med når jeg har tatt eksamen. Han sa at jeg kunne fint slutte i norsk, å ta dette som privatist. Da vill jeg også selfølgelig få fritak fra dette i tredje klasse. Siden jeg da allerde hadde fått en vurdering som privatist.

 

Hva stemmer her? Det burde være lov å slutte i et fag om man ønsker det?

Da mangler jeg automatisk vurdering i faget, men som sakt så tar jeg privatist eksamen i faget.

 

På forhånd takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å ta opp fag som privatist fordi man f.eks har strøket eller fordi man vil forbedre karakteren er det da mange som har gjort lenge og er ikke noe nytt. Så jeg kan ikke skjønne hva problemet måtte være.

 

Du vil selvsagt stå 100% ansvarlig da for å klare eksamen. Du må lese og studere helt på egen hånd.

 

Obs! I noen fag kan det hende at du må gjøre noen former for øvinger eller lage rapporter i tilegg til å bestå på eksamen. Men alt dette vet den eksamensansvarlige på skolen din alt om og det er bare å spørre ut han/hun om dette.

 

I bunn og i grunn koker det ned på din egen evne til å ta ansvar, holde orden og at du klarer å selvmotivere deg selv så du får jobben gjort.

Endret av scumbag
Lenke til kommentar

Jeg har også et annet spørsmål. Jeg vet at det ikke er lov å melde seg opp i fag som man har elevstatus i, men om jeg gjør det, hva skjer da?

 

Jeg vurderer nemelig å melde meg opp i hele norsk faget selv om jeg har elevstatus. Kommer eksamenskontoret til å merke dette? Å om jeg eventuelt får gode karkaterer på eksamen, går jeg tilbake til skolen og slutter i norsk og da får på privatist karakterene på vitnemålet.

 

Er dette lovelig? Er det noen som "bryr" seg om jeg gjør dette? Har eksamenskontoret noen oversikt over fag jeg har elevstatus i?

 

Håper på et hurtig svar :) På forhånd takk for hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...