Gå til innhold

Begynne med proteinpulver


Anbefalte innlegg

Hei :)

Har trent en stund nå, og har lyst til å begynne å ta proteinpulver for å bygge muskler. Mange sier at man like gjerne kan begynne å spise mer proteinfyldig mat, men jeg føler ikke jeg klarer å spise noe særlig mer.

 

Tar for tiden ingen kosttilskudd, og spiser normalt.

 

Har derfor lyst til å begynne å drikke proteinshake. Hva er det egentlig jeg trenger for å bygge muskler? Er proteinshake før og etter trening nok? Eller trenger jeg andre tilskudd også?

 

Noen tips?

Endret av gromit190
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Vil anbefale at før du begynner på kosttilskudd så bør du få orden på kostholdet ditt. Men som du sier så er det mange som sliter med å få i seg nok mat, derfor kan proteinshake være en fin løsning(bruker det selv). Å få i seg nok karbohydrater er også viktig, dette kan også tas som kosttilskudd, eller så kan du spise mer mat med karbohydrater i.

Å om du skal bygge muskler så skal du også ligge i kalorioverskudd ( dvs at du spiser mer en du forbrenner).

 

Om du er ny innen trening så vil jeg tro dette er de viktigeste tingen, og senere kan man jo gjerne prøve seg på kreatin, etc. Men som sagt, få orden på kostholdet ditt!

 

Er ikke sikkert jeg har rett nå, for det er mange her inne på forumet som kan mye mer om trening en meg. Så regner med de komme med noen bedre svar ;).

Endret av LasH
Lenke til kommentar

Ikke tro at det hjelper å surpe i seg et par proteinshakes om dagen. Du har behov for karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler også.

 

Hvis du har råd så kjøp big mass fra pf eller lignende fra andre plasser. så tar du 3-4 shaker av det hver dag mellom måltidene, alt etter hva energi behovet ditt er per dag, så skal du ligge rundt 500 kcal i pluss for å vokse.

 

big mass gir deg komplekse karbohydrater, den beste proteinkilden, og så har den det gode fettet med omega 3-6-9.

 

1 proteinshake er ikke nok :) Det gir bare 170 kcal (hvis du bruker 80-20 blanding fra pf)

Du kan gjerne drikke 10 proteinshakes hver dag (1700 kcal) og det vil ikke hjelpe deg. du må prøve å få i deg komplekse karbohydrater også. Da er big mass, eventuelt carbo fuel et alternativ. Det er vanskelig å få i seg nok energi på annen måte, da skal du isåfall spise mye mat. Carbo fuel er veldig billig btw.

Lenke til kommentar

Allright :)

 

Er 170cm, 60kg og kostholdet mitt varierer litt. Men en typisk dag for meg vil se noe slik ut:

-En skål havregryn, melk og sukker til frokost (kl 7)

-To brødskiver med skinke, rekeost og egg, et par glass med appelsinjuice, middagen som er i kantinen (alt fra lasagne, pytt i panne, plukkfisk til pasta bolognese) og et glass med biola til lunsj (kl 11)

-en brødskive eller to etter jobb med kaviar, salami el. og melk (kl 4-5).

-middag senere på kvelden (mellom kl 7 og 10)

-en brødskive eller to og melk før sengetid (avhengig av hvor sent jeg spiste middag)

 

Beklager hvis det ble litt for detaljert for noen :p

Endret av gromit190
Lenke til kommentar
Hvis det ikke er for mye å be om, hadde det vært fint med linker til produkter dere kan anbefale. Har ikke tenkt til å gjøre store investeringer her. Små doser for å bygge muskler, ikke for å bli bodybuilder.

Proteintilskudd er bare mat. Det brukes for å nå kravene for å oppnå optimal muskelvekst, som jeg nevnte tidligere, på en billig og enkel måte.

 

Bare kjøp det som er billigst pr. kg. rent protein du. Med mindre du spiser flere 100g kjøtt pr dag kommer det til å gå med noen kilo i måneden.

 

Norkost er av de billigste på tilskudd her i landet, sjekk dem før du bestiller et annet sted.

Lenke til kommentar
Allright :)

 

Er 170cm, 60kg og kostholdet mitt varierer litt. Men en typisk dag for meg vil se noe slik ut:

-En skål havregryn, melk og sukker til frokost (kl 7)

-To brødskiver med skinke, rekeost og egg, et par glass med appelsinjuice, middagen som er i kantinen (alt fra lasagne, pytt i panne, plukkfisk til pasta bolognese) og et glass med biola til lunsj (kl 11)

-en brødskive eller to etter jobb med kaviar, salami el. og melk (kl 4-5).

-middag senere på kvelden (mellom kl 7 og 10)

-en brødskive eller to og melk før sengetid (avhengig av hvor sent jeg spiste middag)

 

Beklager hvis det ble litt for detaljert for noen :p

For lite detaljert for meg ;) -- Du må nok frem med matvekta + lese litt innholdsfortegnelser.

 

Hvis du ikke gidder telle kalorier bør du ihvertfall være klar over at musklene bare vokser hvis du spiser nok til å legge på deg. Evt. tilskudd du tar uten å få i deg nok mat er altså penger i dass.

Lenke til kommentar

Sier bare ON Whey...

 

Merker mye bedre framgang de gangene jeg kjører på ON WHey enn type gainer av mUscle juice soya protein eller annet.

 

ON Whey er noe min kropp liker, jeg ser framgangen når jeg øser ned 3-4 shakes dagen rimelig fort.

 

Er faktisk 173 omtrent like høy som deg, veier 69kg opp 5kg til pure musk så blir min kropp der jeg vil ha den.

 

-

 

Eat Sleep Train!

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Siden du har et stramt budsjett, kan jeg fortelle deg at undersøkelser har vist at viss du trener, trenger du minst (ca) 1,3g proteiner pr kg for å øke i muskelmasse. Altså du må ikke øse nedpå for å bli større. For mye proteiner blir omgjort til fett :) Hvor mye du trenger avhenger av hvor mye du trener. Men oss mosjonister trenger ikke mer enn 1,8-2g pr kg for maks effekt.

Lenke til kommentar
haha, du legger ikke på deg fett så lenge du holder deg under dagens kcal behov, kan så og si leve 5-6 gram per kg om dagen, så lenge du ikke går over vedlikeholdsdosene til kroppen. Proteiner alene gjør ikke at man går opp i vekt.

Sier du det? Jeg og. Har ikke sagt noe annet jeg.

Og hvilken hensikt har en mosjonist til å hive nedpå 5-6g/kg? Særlig når budsjettet er stramt?

Man spiser gjerne mye i tillegg til å drikke shake når man trener. Energi får man også fra andre steder, som du skriver.

Lenke til kommentar

Et ordentlig kosthold vil inneholde tilstrekkelig med protein for mosjonisten. Kosttilskudd vil da ikke være nødvendig.

 

Måten jeg fremstiller det på er at man trenger ikke så mye proteiner for hypertrofi som kanskje det blir fremstilt av kosttilskuddnæringen. Og at det faktisk er mulig å få mer proteiner i seg enn nødvendig. Jeg har sagt at proteiner blir omgjort til fett, ikke at man legger på seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...