Gå til innhold

Hjelp! Motbydelige hvite kanter i Adobe Illustrator


Anbefalte innlegg

Jess, da er det et par dager til deadline og jeg sitter i Illustrator-delen av prosjektet mitt! Nok en gang har jeg havnet i samme problem;

 

Jeg tracer et bilde i 6 farger\gråtonger, for å deretter expande bildet. Planen er å fortsette ved å gi hver tone en ny farge (i dette tilfellet blå).

 

Her oppstår problemet. Idet jeg expander bildet, opprettes uhyre små hvite streker(gaps?) mellom hvert lag (ikke outlines). Lite, men et betydelig stygt element som ødelegger for resten av prosjektet.

 

illustratorix3.th.jpgthpix.gif

NB! Bildet må bli sett i full størrelse, skal strekene synes

 

Vet noen hva grunnen til dette er, evt. hvordan jeg blir kvitt dem? Live Paint fungere dårlig i mitt tilfelle, ettersom jeg helst ikke vil fargelegge hver enkelt lag med farge :\

 

Takk på forhånd folkens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjer dette ved konvertering til pdf? Dette pleier å skje når man skal konvertere til pdf hvis man ikke er påpasselig. Har med komprimeringen å gjøre. Når du skal lagre til pdf, får du opp en boks med alternativer:

post-43539-1226621686_thumb.jpg

Du må fjerne haken som vist i illustrasjonen.

Dette er hva jeg kan komme på for å hjelpe deg. Sannsynligheten for at dette skjer når du konverterer til andre lossy filformater, som f.eks jpeg er tilstede. Vær påpasselig med komprimeringen. så lite komprimering som mulig

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar, og gode tips! Dessverre ender jeg opp med samme resultat selv om haken ikke er krysset av.

 

Skjer dette ved konvertering til pdf?

 

Eksempelet fra forrige post var en screencap fra Illustrator.

Slik ser filen ut i PDF-format:

 

illustrator2cp8.th.jpgthpix.gif

 

Dette fører meg til mitt andre problem, som kan sees på bildet. Svartfargen (som i mitt tilfelle er CMYK:0,0,0,100) ender opp som mørkegrå etter konvertering til PDF. Ettersom noen av de mørkere kontrastene er MØRKERE en denne såkalte "svartfargen" ødelegger også dette så å si hele bildet. Er åpen for alle innspill, skulle også noen vite hvordan dette kan fikses.

 

Når det gjelder de hvite strekene, har jeg oppdaget at dette umulig kan dreie seg om noe synsbedrag. Idet jeg prøvde å merge'e to toner sammen, endte jeg opp med et vissvass av anchorpoints.

 

illustrator3ho9.th.jpgthpix.gif

 

Hadde dette gått etter planen hadde jeg vel de to tonene slått seg sammen til en form?

Endret av tobbie
Lenke til kommentar

Jeg tror de hvite strekene kan være en visningsfeil. Har du prøvd å legge et tynt stroke med samme farge på noen av feltene? Eller skrevet ut? Svartfargen tror jeg vil vises som grå. Du har jo en ren svart, som er rett i forhold til trykk, for å unngå mispass. Vil du at det skal være skikkelig svart, må du bruke en CMYK-blanding, som igjen kan føre til andre problemer... Spørs hva du skal bruke bildet ditt til! At det svarte blir blasst i PDF er egentlig bare skjermvisningen.

 

Mer om mettet svart: http://en.wikipedia.org/wiki/Rich_black

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jess, da er det et par dager til deadline og jeg sitter i Illustrator-delen av prosjektet mitt! Nok en gang har jeg havnet i samme problem;

 

Jeg tracer et bilde i 6 farger\gråtonger, for å deretter expande bildet. Planen er å fortsette ved å gi hver tone en ny farge (i dette tilfellet blå).

 

Her oppstår problemet. Idet jeg expander bildet, opprettes uhyre små hvite streker(gaps?) mellom hvert lag (ikke outlines). Lite, men et betydelig stygt element som ødelegger for resten av prosjektet.

 

illustratorix3.th.jpgthpix.gif

NB! Bildet må bli sett i full størrelse, skal strekene synes

 

Vet noen hva grunnen til dette er, evt. hvordan jeg blir kvitt dem? Live Paint fungere dårlig i mitt tilfelle, ettersom jeg helst ikke vil fargelegge hver enkelt lag med farge :\

 

Takk på forhånd folkens!

Jeg tror problemet ditt er at du har color mode'n på CMYK, prøv å bytt det til RGB. Det gjør du i illustrator, med filen din åpen, file>change color mode>RGB (eller noe sånt)

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar

Ettersom alle delene har hver sin path kan du jo ta den manuelle jobben med å dra litt i ankerpunktene så du er sikker på at delene overlapper hverandre. Det som alltid er en grunn til at jeg aldri bruker live-trace på bilder er at det blir tusen-og-ørten punkt å forholde seg til om du vil ha fine linjer. Blir ett helvete å gjøre små justeringer.

 

Manuelt blir det best.

Endret av maxM
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det er så feil du kan få det avalaker. RGB til skjerm, CMYK til print.

 

K:100 ser ikke ut som svart på skjermen, men det er fordi det da ikke lenger er snakk om RGB-farger. Printer du det ut, vil K:100 være like svart som C:100 M:100 Y:100 K:100 eller C:30 M:30 Y:30 K:100.

 

Det er bare sløsing med blekk å bruke noe annet enn K:100 til print.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er så feil du kan få det avalaker. RGB til skjerm, CMYK til print.

 

K:100 ser ikke ut som svart på skjermen, men det er fordi det da ikke lenger er snakk om RGB-farger. Printer du det ut, vil K:100 være like svart som C:100 M:100 Y:100 K:100 eller C:30 M:30 Y:30 K:100.

 

Det er bare sløsing med blekk å bruke noe annet enn K:100 til print.

 

CMYK er print ja, men å kun sette K:100 blir ikkje svart dersom du går til ett trykkeri og får det printa, då må du legge til farger.

 

Det blir mørkegrått viss du kun har K:100.

 

Printer du det derimot hjemme så er det sikkert nok med K:100

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...