Gå til innhold

Hvordan spille .ogg filer i c++?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må ha et lydbibliotek (som OpenAL) pluss libogg og libvorbis.

 

.ogg filer er egentlig et container format som MOV, MP4 eller AVI, men ofte ligger det bare en vorbis audio stream i den.

 

edit: Eventuelt i Windows kan du installere Ogg Vorbis filter for DirectShow og bruke det istedet, som du finner på denne siden

Endret av GeirGrusom
Skrevet

Takk, det var en veldig grei link.

Den vil nok hjelpe meg, men jeg har ikke noe c++ program akuratt nå siden dev-c++ sluttet å virke.

Vet du om en bra en utenom dev-c++?

Skrevet

CodeBlocks is good :)

But now i've got OpenAL up and working, but i can't understand how to get vorbis.

I've looked at their site and i can't find their sdk.

Skrevet (endret)

btw @codeblocks/dev c++

Den siste beta-versjonen av c++ komm ut i 2004 en gang tror jeg.. og den siste "sourceforge oppdateringen" var i MinGW og var i oktober 10, 2005 :(

så jeg tviler på at Dev blir utviklet noe mer

[men Codeblocks blir oppdatert ofte]

Endret av Hans_Henrik
Skrevet
CodeBlocks is good :)

But now i've got OpenAL up and working, but i can't understand how to get vorbis.

I've looked at their site and i can't find their sdk.

 

I linux kan du bruke apt-get for de(libogg-dev og libvorbis-dev) ellers finner du de også her

Skrevet (endret)

Okay, jeg har funnet vorbisenc.h, vorbisfile.h og ogg.h i zip filene, men ikke vorbis.h.

Men jeg gjør det kanskje på gal måte, skal jeg utpakke hele zipfilen ett eller annet sted?

 

Edit: Det står at man skal legge dll-ene i samme path som prosjektet ditt.

Men betyr det at jeg har lasta ned source?

Endret av kake_fisk
Skrevet
Okay, jeg har funnet vorbisenc.h, vorbisfile.h og ogg.h i zip filene, men ikke vorbis.h.

Men jeg gjør det kanskje på gal måte, skal jeg utpakke hele zipfilen ett eller annet sted?

 

Du trenger sikker ikke alt, men pakk alt ut du (samme hvor). Når du har pakka det ut må du sørge for at når du kompilerer må mappa være en del av include directories.

 

Hvis du sier hvilke IDE du har valgt kan du sikkert få hjelp til det eventuelt les manualen.

 

Edit: Det står at man skal legge dll-ene i samme path som prosjektet ditt.

Men betyr det at jeg har lasta ned source?

 

Du trenger ikke tenke på dll filer hvis du linker med .lib filen med static i navner (statisk linking), men hvis du linker med .lib filen med dynamic i navnet (dynamisk linking) så må dll filen ligge et av stedene der windows ser etter dll filer som f. eks. samme dir som exe fila.

 

Hvis du har lyst til å lese mer om det kan du lese her Library

Skrevet (endret)

Okay, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hva jeg skal laste ned fra vorbis.com

De har forskjellige libraries som du kan laste ned.

libogg, libvorbis, vorbis-tools, libtheora, libspeex, libflac, libao, libSpiff ogvorbis-java.

Hvilke er jeg ute etter? :S

 

 

btw, jeg bruker codeblocks nå.

Endret av kake_fisk
Skrevet

libogg og libvorbis er det du må ha.

 

Navnet Ogg Vorbis betyr egentlig at det er en ogg container som inneholder en vorbis audio strøm.

 

theora er video, speex er voip, flac er lossless audio, ao aner jeg ikke hva er, undertekster kanskje?

Alle disse kan være i en ogg container.

 

xspff er et XML playlist format.

Skrevet (endret)

Ao (libao) er et krossplatformbibliotek for lydavspilling på flere platformer. (wav, oss, alsa, pulse, windows etc)

 

Kan hende den er lettere å bruke enn OpenAL i dette tilfellet? (eller kanskje ikke - iallefall windowsdelen virket lite oppdatert)

Endret av Kagee
Skrevet

Windows har 5 lydbiblioteker en kan bruke

Waveout, DirectSound, XAudio og OpenAL.

 

Jeg synes OpenAL er den som er enklest i bruk, og som gir flest muligheter (men jeg har ikke prøvd XAudio enda)

Skrevet

Ahh, nå finner jeg bare alut.h ikke al.h og finner heller ikke vorbis.h. :s

Hadde det vært mulig om noen kunne finne disse filene for meg og legge de i en .zip mappe?

Skrevet

Ja det stemmer, jeg har visst allt til ogg vorbis.

Men al.h følger ikke med openal sdk.

Det står på den guiden du posta tidligere at man trenger al.h.

Skrevet (endret)

Hmm mulig det er fordi jeg er så trøtt at jeg skal sove om ca 5 min, men jeg finner al.h i mappen C:\Program Files (x86)\OpenAL 1.1 SDK\include etter at jeg har installert fila som ligger i zip fila som jeg ga deg linken til.

 

Håper du finner den og god natt :)

Endret av Giddion
Skrevet

Jeg fant de jeg trengte takk :D

Men jeg har ikke helt forstått det med include path.

Er det mulig og velge hvilken mappe det skal være?

Jeg bruker Codeblocks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...