Gå til innhold

Problemer når jeg kobler PC til tv


Anbefalte innlegg

For to uker siden kjøpte jeg en Toshiba xv550p som jeg har vært veldig fornøyd med helt frem til igår. Da skulle jeg streame en fotball kamp. Problemet var at når jeg forsøkte å koble PC'en til tv ved hjelp av hdmi kabel fikk jeg bare blåskjerm. Først trodde jeg det var noe gale med pc, så da forsøkte jeg å koble til pc skjerm, også med hdmi og dette gikk helt uten problemer. Har også prøvd på to andre tv'er på jobben nå uten problemer.

Kan det være noe i tv'en som gjør at den ikke klarer å koble til pc? Dette må da isåfall være noe jeg kan klage på?

 

Forsøkte også å koble til via vga, med to forskjellig maskiner for å utelukke at det ikke bare var min maskin det var noe gale med. Dette gikk heller ikke, da stod den bare å blinket med svart skjerm.

 

Hva kan være gale?

Endret av bjarteru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trykk litt på fjernkontrollen til tv'n så bør det funke.... se om du finner en knapp som heter "source" eller "hdmi" eller noe...

Jeg formulerte meg gjerne litt dårlig. Jeg vet hvordan jeg finner riktig kilde. Problemet er at når jeg kobler pc til tv får jeg blue screen of death på pc. Den slår altså ut pc'en. Dette skjer kunn når jeg kobler til denne tven. Derfor mener jeg at det må være en feil med tv som gjør at dette skjer.

Lenke til kommentar

Står det noen feilmeldinger på den blå skjermen? Er det PC-ens båskjerm, eller er det en blå skjerm som TV-en viser når den ikke får signal, eller kan bruke signalet den får? Får du blå skjerm både på PC og TV?

 

Det kan være at du prøvde å sende bilde med en oppløsning og/eller frekvens (oppfriskingsrate) til TV-en som TV-en ikke kunne bruke. Da kan den vise blå skjerm, og evt. melding som "ikke signal", "no input" eller lignende avhengig av hva produsenten har lagt inn i TV-ens software. Da gjelder det å finne fram til en innstilling TV-en kan godta i skjerm-kontrollpanelet på PC-en. Hva står det der nå?

 

Det er også en god ide å velge å utvide skrivebordet til to skjermer, slik at PC-en kjører PC-skjermen og TV-en som to separate skjermer med hver sin oppløsning. Dersom du prøver å speile PC-skjermen på TV-en, kan du få problemer dersom de er av forskjellige oppløsning, og du ikke får stilt PC-en inn på en oppløsning begge støtter.

 

En annen ting: Ikke alle TV-er liker så veldig godt å få PC-bilder over HDMI, dersom de har en VGA-kontakt beregnet til dette. I så fall, prøv med VGA-kabel mellom PC og TV.

Lenke til kommentar
Står det noen feilmeldinger på den blå skjermen? Er det PC-ens båskjerm, eller er det en blå skjerm som TV-en viser når den ikke får signal, eller kan bruke signalet den får? Får du blå skjerm både på PC og TV?

 

Det kan være at du prøvde å sende bilde med en oppløsning og/eller frekvens (oppfriskingsrate) til TV-en som TV-en ikke kunne bruke. Da kan den vise blå skjerm, og evt. melding som "ikke signal", "no input" eller lignende avhengig av hva produsenten har lagt inn i TV-ens software. Da gjelder det å finne fram til en innstilling TV-en kan godta i skjerm-kontrollpanelet på PC-en. Hva står det der nå?

 

Det er også en god ide å velge å utvide skrivebordet til to skjermer, slik at PC-en kjører PC-skjermen og TV-en som to separate skjermer med hver sin oppløsning. Dersom du prøver å speile PC-skjermen på TV-en, kan du få problemer dersom de er av forskjellige oppløsning, og du ikke får stilt PC-en inn på en oppløsning begge støtter.

 

En annen ting: Ikke alle TV-er liker så veldig godt å få PC-bilder over HDMI, dersom de har en VGA-kontakt beregnet til dette. I så fall, prøv med VGA-kabel mellom PC og TV.

 

Beklager dårlig formulering. Blå skjerm på pcen. Tror ikke det er noe med oppløsning. Har forsøkt å koble pc til fire andre tv'er samt en pc skjerm med HDMI inngang. Opplever ikke problemet på noen av disse.

Var oppe i butikken nå og prøvde på deres utstillingsmodell. Fikk akkuratt samme feil der. Med en gang jeg sitter hdmi kabelen i pc'en får jeg blåskjerm med følgende feilmelding:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. På technical information står det STOP: 0x000000D1.

 

Kan det være at inngangen på tv'en er hdmi 1.3 og at utgangen på pc'en er 1.2? Kan de spille noe rolle?

Synes det er så rart at det funker på alle andre tver jeg har prøvd på og at det har feilet på to tv'er av denne typen.

Har forsøkt på vga ingangen også, men her står det bare å blinker vga på tv skjermen. Klarer ikke ta imot noe bilde.

Endret av bjarteru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...