Gå til innhold

Pc i deler-pakkeløsning fra komplett. Noen uklare momenter?


Anbefalte innlegg

Ser at komplett har en pakkekøsning som vekte, i hvart fall, min interesse:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344159

 

For de som ikke gidder å klikke på linken her er en sammendrag:

 

- APLUS Case Seenium, ATX, Black, (Without PSU)

- Corsair Powersupply 550W Bulk, black, ATX/EPS, 120mm fan, 4xSATA, SLI

- AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core 2.5 GHz Boxed, 4MB Cache, Socket AM2+

- MSI K9A2 Platinum, AMD 790FX, DDR2, ATX, Socket-AM2+, GBLAN, 4xPCI-Ex(2.0)x16

- Asus Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

- Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

- Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM

- Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203A, LabelFlash, Multirecorder(Ram), IDE, black

- Power Cable PC 2m

- Antistatic Armchain 1.8m BW-106

 

 

Slik vurderer jeg dette tilbudet:

 

-PSU vet vi alle, som interesserer seg litt i data verden, hva den står for. Det finnes nok med superlativer her på forumet for Corsair sine PSU.

 

-CPU er vel noe av det beste du kan få fra AMD, selvsagt etter 9950. Personlig vil jeg si at denne CPU-en ytelsesmessig er på lik linje med 8400 fra Intel.

 

-MB er jeg mer usikker. Har hørt mange rare historier om MSI. Det er ikke kortet per se som er problemet men MSI generelt.

 

-HD er vel HD. Ikke noe å si på Western Digital. Like bra som alle andre merker.

 

-Minne er ok hvis du ikke skal klokke, noe som jeg ikke kommer til å gjøre. 4 gigg holder i massevis.

 

-Skjermkortet har jeg bare hørt positivt om. Holder i bøtter og spann hvis du ikke er alt for kresen. Da må du nok gå for 4870...x2.

 

-Det som jeg er mest usikker på er kabinettet. Aldri hørt, aldri lest erfaring om det kabinettet heller.

 

Er folk enig med mitt resonement? Har jeg bommet på noe? For 5900-, er dette veldig godt tilbud ved tanke på dagens situasjon med finanskrisen og usikker fremtid...men den diskursen kan vi ta ved en annen anledning.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har satt oppsett som jeg heller vil anbefale i og med at det er intel og billigere, oppsettet vil nok yte bedre enn det fra komplett. handlevogn her.

 

Jeg vil ikke si at det oppsettet var verken bedre eller billigere enn tilbudet fra komplett. Grunnen til at ditt oppsett er billigere er fordi komponenter kommer fra 5 forskjellige nettbutikker. Du må nok belage deg for en del i frakt hvis du skal bestille fra 5 forskjellige butikker.

 

Eneste som jeg anser som bedre fra ditt oppsett er ram. Ingenting mer. Jeg har hatt Sonata II og den PSU som følger med var ferdig etter 6 mnd. Uansett hvor mye folk skryter av PSU som følger med Sonata III så klarer de ikke overbevise meg at den er bedre enn Corsair. Samtidig må du huske at i Sonata III følger det bare ei vifte. Du må nok belage deg å kjøpe minst ei til, hvis ikke 2 eller kanskje 3-4 for å få det kjølig nok.

 

P5Q Pro koster godt over 1000 kr i alle nettbutikker jeg har besøkt. P5QL har jeg aldri hørt om. Jeg ser på bildet at den ikke har den samme kjøleribbe som P5Q Pro eller som det kortet fra MSI fra komplett. Sånne ting er viktig for meg.

 

Som nevnt tildigere så anser jeg ikke 8400 som noe bedre enn 9850 Black. De er etter min oppfatning på samme ytelse, så ingenting å hente der. Kanskje er 8400 hakke bedre når det kommer til klokking, men som sagt det er noe som jeg ikke har tenkt å gjøre.

 

Skjermkortet som er valgt i komplett-oppsettet har den store vifta, hvis du leser tilbakemeldinger fra de som har kjøpt kortet. Tviler på at Sapphire har endret kjøleløsningen.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

du kan for det første bestille alle komponentene fra amentio 5700 kroner vist du hadde orket å scrolle litt lenger ned hadde du sitt dette med en gang. Vet ikke med Sonata 2, men Sonata 3 har jeg aldri hørt noen ha problemmer med, skal du ikke overklokke trenger du ei en hau med vifter som støyer. Har selv foresten Aplus kabinett, plastikk, bråk og masse skrammer er stikkordene.

 

P5QL er hovedkort fra Asus med intel chipset p45 (asus p5q pro har p45 chipset). Igjen, skal du ikke overklokke er dette hovedkortet ypperlig ettersom det er stabilt, ikke noe flaskehals og billig.

 

Så det me CPU, les tester på nettet og hør hva folk mener, nå har du hvert veldig utydelige på hva maskinen skal brukes til, skal den brukes til spilling velger du e8400 uansett, skal du ha holde på med tung videoredigering og lignende så er kansje amd det å gå for.

 

Nytter ikke å tvile på Sapphire, har fått vel så bra, vist ikke bedre omtale enn Asus kortet, og vifta kjøler bra og er stillegående.

 

 

 

Vis du er så bestemt selv, hvorfor spør du om "hjelp" her på forumet da?

Lenke til kommentar
du kan for det første bestille alle komponentene fra amentio 5700 kroner vist du hadde orket å scrolle litt lenger ned hadde du sitt dette med en gang. Vet ikke med Sonata 2, men Sonata 3 har jeg aldri hørt noen ha problemmer med, skal du ikke overklokke trenger du ei en hau med vifter som støyer. Har selv foresten Aplus kabinett, plastikk, bråk og masse skrammer er stikkordene.

 

P5QL er hovedkort fra Asus med intel chipset p45 (asus p5q pro har p45 chipset). Igjen, skal du ikke overklokke er dette hovedkortet ypperlig ettersom det er stabilt, ikke noe flaskehals og billig.

 

Så det me CPU, les tester på nettet og hør hva folk mener, nå har du hvert veldig utydelige på hva maskinen skal brukes til, skal den brukes til spilling velger du e8400 uansett, skal du ha holde på med tung videoredigering og lignende så er kansje amd det å gå for.

 

Nytter ikke å tvile på Sapphire, har fått vel så bra, vist ikke bedre omtale enn Asus kortet, og vifta kjøler bra og er stillegående.

 

 

 

Vis du er så bestemt selv, hvorfor spør du om "hjelp" her på forumet da?

 

Bestiller aldri fra Amentio av prinsipp. Jeg betaler ingenting på forskudd og det er den eneste betalingsmetoden de godtar. Da betaler jeg gjerne de 200 kr ekstra som skiller mitt oppsett fra ditt.

 

Jeg har ikke sagt at Aplus er et fantastisk kabinett, og ikke har jeg sagt at Sonata er et dårlig kabinett. Det jeg har derimot sagt er at jeg har dårlig erfaring med alle disse strømforsyninger som følger med kabinetter.

 

Jeg har heller ikke sagt at P5QL er et dårlig kort. Jeg har ikke erfaring med akkurat det kortet for å kunne uttale meg. Hadde du lest nøye så hadde du oppdaget at jeg kommenterte kjøleløsningen på det kortet ut i fra bildet.

 

Jeg vet hva folk sier om forholdet mellom AMD og Intel. Men igjen er dette noe som i stor grad er subjektivt og kan tolkes ut i fra ”patriotisme” i forhold til AMD og Intel. Jeg er ikke en av de som hiver seg på Intel-bølgen bare fordi det har vært en ”trend” i de siste 2 år, uavhengig hva PC skal brukes til. 9850 er minst like gode som 8400 uansett om vi snakker bilderedigering, multitask eller spill. Vi snakker om så marginale forskjeller at det ikke er verd en diskusjon.

 

Ikke har jeg sagt noe stygt om Sapphire heller. Jeg har bare kommentert kjøleløsningen i forhold til de to kortene. Akkurat på det Asus-kortet som jeg refererte til VET jeg at kjølevifte er byttet ut til en som er bedre. Det samme kan jeg ikke si om Sapphire sitt kort fordi jeg ikke vet per i dag om de har gjort det samme. Ut i fra tilbakemeldinger så er både 4850 og 4870 veldig varme og folk har hatt problemer å holde disse kortene under 80 grader på load. Derfor er dette med kjøling en viktig faktor.

 

Mitt innlegg var ment som en diskursanalytisk-innlegg som skule bidra til større opplysningsfaktor for de som er på leting etter billig, men likevel bra, oppsett. Jeg er mer ute etter en argumentasjonsutveksling enn hjelp, en argumentasjonsutveksling som du ikke har vært bidragsyter i det hele tatt. Det eneste du gjorde var å henvise til din handlevogn og ingenting mer. Subsmurf hadde i det minste gjort noe konstruktivt ved å linke til sider som omtaler kabinettet som jeg stilte spørsmålet ved.

 

Så hvis du kan "tørke" av deg den "her kommer jeg og hvem er du" innstillingen så hadde det vært veldig fint. Jeg har ingen interesser å delta i en diskurs på det lavnivået som du har lagt opp til. Aktører som deg har vi alt for mange her på forumet og hvis jeg skal komme med respons til alle de så måtte jeg ha sagt opp jobben min.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Jeg har lest en god del om det kabinettet der, siden jeg selv vurderte det ved sist kjøp av ny komplett datamaskin. (jeg brukte også pakkeløsning fra komplett, noe som er genialt).

 

Kabinettet skal ha god kjøling, og har et ganske alright utseende. Men etter hva jeg har hørt bråker det bitte litt, noe som kanskje kan dra ned en del for de som ikke er vant til litt susing:p

 

Men for den prisen så er det et bra kabinett, no doubt. Kjenner flere som har kjøpt det, og har ikke hørt noe negativt.

Lenke til kommentar
du så hadde den der holdningen til det jeg gidde deg som svar.

 

du har tydeligvis bestemt deg, kan ikke endre på det oppsettet. Håper maskinen blir bra:)

 

Du har fremdeles ikke forstått. Jeg skal ikke ut å handle, enda. Personlig venter jeg alltid til perioden like før jul før jeg handler komponenter. Innlegget var ment som en formidlingsinnlegg slik at folk er klar over det nevnte oppsettet. Det finnes faktisk folk der ute som fremdeles sverger til AMD og mitt oppsett kan være et alternativ til alle de Intel-baserte forlslagene som florerer rundt på forumet.

 

Kan vi legge denne saken død nå?

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Jeg har lest en god del om det kabinettet der, siden jeg selv vurderte det ved sist kjøp av ny komplett datamaskin. (jeg brukte også pakkeløsning fra komplett, noe som er genialt).

 

Kabinettet skal ha god kjøling, og har et ganske alright utseende. Men etter hva jeg har hørt bråker det bitte litt, noe som kanskje kan dra ned en del for de som ikke er vant til litt susing:p

 

Men for den prisen så er det et bra kabinett, no doubt. Kjenner flere som har kjøpt det, og har ikke hørt noe negativt.

 

Det kan virke som at kabinettet ikke er så verst i forhold til prisen, helt enig der. Syns bare komplett kunne lagt ut spesifikkasjoner når de bruker dette kabinettet på så mange oppsett.

 

Personlig foretrekker jeg Antec 300. Bra og billig. Syns komplett burde endre enkelte oppsett og inkludere det kabinettet i stede. Jeg trur de fleste her på forumet er mer kjent med Antec enn med Aplus.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Liker tankegangen din statsviter. Du har jo helt rett!

Komplett burde også være i stand til å la kjøpere konfigurere pakker enda mer, slik at de har et bredere utvalg av f.eks kabinetter i pakker.

 

Personlig har jeg aldri hatt Antec 300, men det så meget stilrent ut og med meget god kjøling!:) Siden jeg ikke gidder å sjekke det opp selv, og du garantert allerede vet det. Hvor mye koster det?

Lenke til kommentar
Liker tankegangen din statsviter. Du har jo helt rett!

Komplett burde også være i stand til å la kjøpere konfigurere pakker enda mer, slik at de har et bredere utvalg av f.eks kabinetter i pakker.

 

Personlig har jeg aldri hatt Antec 300, men det så meget stilrent ut og med meget god kjøling!:) Siden jeg ikke gidder å sjekke det opp selv, og du garantert allerede vet det. Hvor mye koster det?

 

På komplett koster det 575 kr. Men jeg har sett det billigere på andre nettbutikker. Netshop tar 450 kr. Prisen økte merkbært i etterkant av finanskrisen. Før finanskrisen var prisen nede på 425 kr. Men likevl et bra kabinett til den prisen. Det følger 2 vifte med kabinettet, den ene er 140 mm, den andre 120 mm. Det har også filter i front i motsetning til store bror Antec 900. Har fått god respons på HW etter at dem testet det. Alt i alt et bra kabinett.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Liker tankegangen din statsviter. Du har jo helt rett!

Komplett burde også være i stand til å la kjøpere konfigurere pakker enda mer, slik at de har et bredere utvalg av f.eks kabinetter i pakker.

 

Personlig har jeg aldri hatt Antec 300, men det så meget stilrent ut og med meget god kjøling!:) Siden jeg ikke gidder å sjekke det opp selv, og du garantert allerede vet det. Hvor mye koster det?

 

På komplett koster det 575 kr. Men jeg har sett det billigere på andre nettbutikker. Netshop tar 450 kr. Prisen økte merkbært i etterkant av finanskrisen. Før finanskrisen var prisen nede på 425 kr. Men likevl et bra kabinett til den prisen. Det følger 2 vifte med kabinettet, den ene er 140 mm, den andre 120 mm. Det har også filtter i front i motsetning til store bror Antec 900. Har fått god respons på HW etter at dem testet det. Alt i alt et bra kabinett.

 

Ok. 2 vifter, og en på 140 mm? Er det stillegående mon tro? Kjenner jeg fikk lyst på et nytt kabinett nå, så må nesten spørre om det med det samme.

Lenke til kommentar
Ok. 2 vifter, og en på 140 mm? Er det stillegående mon tro? Kjenner jeg fikk lyst på et nytt kabinett nå, så må nesten spørre om det med det samme.

 

Det vet jeg ikke. Har ikke hørt noen klager på de viftene så lenge kabinettet har vært ute til salgs. Men de som har "high end" PC anbefaller å kjøpe 2-3 vifte i tillegg til de som følger med for å få optimal kjøling. For det er plass til flere vifter i det kabinettet. Da er det som regel Nexus, Zalman, Mist og Noctua vifter de anbefaller.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...