Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke lastet BIOS, muligens cpu, psu eller hk feil?


Anbefalte innlegg

------------------------

[EDIT:] Det har kommet litt ny info som gjør orginalposten noe misvisende.

 

Av mystiske grunner starter plutselig maskin 2, så jeg har kanskje vært veldig uheldig og så har denne hatt andre problemer den gangen jeg prøvde.

 

Dette leder meg tilbake på at det kanskje er CPU som er gåen? Dog, skulle gjerne fremdeles ha visst hvordan jeg kunne teste psu.

 

------------------------

 

Hei hei. Jeg har et ganske frustrerende problem her, og jeg tror endelig jeg har kommet til bunns i saken, men tenkte det ville være lurt å lufte saken her. Dette kan bli en litt lang forklaring, men jeg skriver heller et par ekstra linjer framvor å droppe ut noe.

 

Dette er casen:

Bestilte ny PSU (Mist 1000W for vel en måned siden. Denne fungerte ypperlig den første uken. Deretter ble jeg borte noen dager mens maskinen var avskrudd. Da jeg kom hjem igjen ville den ikke lenger starte.

 

Selve startproblemet: Viftene og diskene spinner opp, men null respons på skjermen og ingen hdd aktivitet.

 

Jeg gjorde da følgende:

- testet maskinen med annen gpu

- testet maskinen med annen psu

- testet maskinen med annen ram

- testet maskinen helt strippet for tilleggskort (wlan og lydkort)

 

Utifra dette tentke jeg at hovedkortet mitt måtte ha tatt kvelden. Jeg sendte dette da inn til komplett, hvorpå de fant feil på kortet og sendte meg et nytt.

 

I går fikk jeg det nye kortet, men jeg klarer fremdeles ikke å starte maskinen... Jeg gjorde samme forsøk med dette kortet som med det første.

 

Det slo meg nå at det kanskje var cpu som hadde tatt kvelden, men syntes dette var rart. Jeg (som jeg tydeligvis ikke burde ha gjort) koblet da PSU'n min opp mot en annen maskin (kalt maskin 2). Denne maskinen (med helt annet hw enn den første) vil heller ikke nå starte opp. Denne maskinen er nå altså like død som den første, uansett hvilken psu eller hw jeg bruker.

 

Jeg har gått helt tom for ideer, og kan ikke forstå annet enn at PSU'n min leverer for høye spenninger?

 

Dog, før jeg sender inn denne skulle jeg gjerne ha testet den selv, så kan noen gi meg en kjapp guide til hvordan jeg tester den?

 

Og selvfølgelig: dersom noen tror noe annet kan være feil, eller har en ide til hvordan dette kan fikses så rop ut.

 

Til sist: Hvis det nå viser seg at min PSU er en killerPSU, hvordan forholder lovverket seg da til erstatningskrav ovenfor Netshop? Uten å vite det sikkert kan det jo godt være at det er mer enn hovedkortet som har tatt skade.

Endret av Lanes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha gjort noen endringer på maskin 2 siden sist (da den også var død), startet den plutselig helt fint i går med begge psu'r. Så hva kan problemet nå være?

 

Ser for meg en av disse, der jeg for øyeblikket har mest tro på nummer 2.

 

1. Jeg har vært ekstremt uheldig og har fått et ødelagt hk fra netshop.

2. CPU er gåen (dog, trodde hk ville gi fra seg noen lyder om dette)

3. PSU er ustabil, og har grillet hovedkortet.

 

Casen er altså fremdeles at jeg ikke har noen respons på skjerm eller tastatur, helt svart, men hdd spinner opp og viftene går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...