Gå til innhold

Bygging av Freenas server

Sledge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har forslag til Kabinett/hovedkort eller Barebone løsning der jeg kan få et kompakt kabinett med plass til 3 hard disker?

Har da behov for 3 SATA tilkoblinger og selvsagt Gigabit LAN.

Ønsker å bygge en Freenas server med 3 disker i RAID men ønsker ikke at den skal ta mye plass.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har forslag til Kabinett/hovedkort eller Barebone løsning der jeg kan få et kompakt kabinett med plass til 3 hard disker?

Har da behov for 3 SATA tilkoblinger og selvsagt Gigabit LAN.

Ønsker å bygge en Freenas server med 3 disker i RAID men ønsker ikke at den skal ta mye plass.

sjekk mini-itx.com. Der har de et kabinett for mini-itx. Med et via epia sn-kort, tror jeg du skal greie deg bra.

Skrevet

Bare husk at FreeNAS er basert på FreeBSD, så ta en kontroll med HW listen der. Særlig GB NiC kan være lurt å handle fra Intel. Hadde tull med D-link kort. Kontrollerkort, om du skulle trenge det, er ikke fult så nøye med. Sil 3114 fungerer fint, om du skal ha RAID anbefaler jeg SW RAID i slikt oppsett uansett.

Man kan ofte bruke gammelt man har liggende til fordel for nytt.

Skrevet

Det er alltid lurt å handle nic fra intel i min erfaring, aldri noe tull, alltid god ytelse, og driverne er rimelig bra i de fleste OS.

Det kan være greit å ha et ca. nytt hovedkort (s775 og opp, s754/s939 og opp), da er det større sjans for at du har pci2.2 66MHz, som dobler pci-bussens hastighet fra 133MB/s til 266MB/s. Dette betyr mye høyere ytelse når man kjører på billige 4porters pci-kontrollere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...