Gå til innhold

Hvor lenge kan en være innleid som konsulent?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du er innleid som konsulent, så er du per definisjon ikke i et ansettelsesforhold hos firmaet, men under en leveransekontrakt. Da kan firmaet per definisjon leie en inn til evig tid. Det er veldig mange som har enkeltmannsforetak som leier seg ut som konsulenter til firma...

Lenke til kommentar
Hmm, men hvorfor blir da enkelte i heletatt ansatt fast? Firmaet tjener jo da ingenting på det når de kan leie inn til evig tid?

 

Dette handler om risiko, en innleid konsulent kan man si opp raskt uten annen grunn enn at behovet er borte. En ansatt er mye vanskeligere å bli kvitt. Mange bedrifter opererer med en fast ansatt gjeng for å holde på kompetanse osv, og en konsulentpool de leier inn ved økt behov for arbeidskraft. Dette er helt vanlig så vidt jeg vet og danner grunnlag for en hel bransje konsulenter som er så heldig å få jobbe med varierte oppdrag og virksomheter! Sånn som meg! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en veldig dårlig erfaring med å være innleid konsulent. Har jobbet for over at år i det samme firmaet, hele tiden sa de et jeg burde få fast ansattelse (først etter 6 måneder). Avtalen min ble forlengert 4 ganger, men den økonosmike situasjonen ble dårligere for dem over tid og så blir jeg borte om 3 måneder. De vil også si opp mange fast ansatter.

 

Jeg har en kronisk sykdom som tvinger meg til å gå til legekontor ofte, jeg blir sykemeldt av og til, og firmaet gjør det veldig vanskelig for meg for å ta fri tid. Jeg føler meg veldig isolert siden jeg får ikke de samme rettigheter enn de faste ansattene, kan ikke delta i større projekter, få ikke noe opplæring osv...alt pga jeg er "innleide"...og utlending og, kanskje det hjelper ikke heller!

 

I tillegg til dette, er det slittsom å være betalt per time, siden det betyr at hver gang jeg tar ferie, så far jeg ikke betalt (selvfølgelig får jeg feriepenger til slutt, men det er ikke lett til å planlegge).

 

I utgangspunktet vet man aldri hvem å snakke med når et problem oppstår, sjefen i firmaet eller kontaktpersonnen hos vikarbyrå?

 

For å svare Kenny, jeg har lest at man ikke kan være innleid i mer enn 4 år i det samme firmaet.

Lenke til kommentar

Jeg tror du forvirrer det å være innleid som midlertidig ansatt, og det å være en faktisk konsulent (og også litt det å være ansatt i et vikarbyrå mot det å være ansatt i et konsulentselskap (eller det å være selvstendig konsulent).

 

Når du er ute på oppdrag, så arbeider du ikke for den arbeidsgiveren du gjør arbeid hos, du arbeider for den arbeidsgiveren som gir deg lønn som har leid deg og din kompetanse ut til dette andre firmaet. Det vil si, du har ingen rettigheter overfor den stillingen du har der du er innleid. Du har rettigheter i det selskapet som lønner deg. Så om du er ansatt i et vikarbyrå, så er det vikarbyrået som også skal eventuelt tilby deg fast stilling (og det er med en tidsbegrensning som jeg ikke husker nøyaktig akkurat nå, men mener det er noe som å ha jobbet for arbeidsgiveren i minst 12 måneder innenfor en 2-3årsperiode). Alt annet er en kontrakt mellom din arbeidsgiver, og den arbeidsgiveren du er innleid for. Og der er det ingen begrensninger for hvor lenge du kan være i kontrakt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har en veldig dårlig erfaring med å være innleid konsulent. Har jobbet for over at år i det samme firmaet, hele tiden sa de et jeg burde få fast ansattelse (først etter 6 måneder). Avtalen min ble forlengert 4 ganger, men den økonosmike situasjonen ble dårligere for dem over tid og så blir jeg borte om 3 måneder. De vil også si opp mange fast ansatter.

 

Jeg har en kronisk sykdom som tvinger meg til å gå til legekontor ofte, jeg blir sykemeldt av og til, og firmaet gjør det veldig vanskelig for meg for å ta fri tid. Jeg føler meg veldig isolert siden jeg får ikke de samme rettigheter enn de faste ansattene, kan ikke delta i større projekter, få ikke noe opplæring osv...alt pga jeg er "innleide"...og utlending og, kanskje det hjelper ikke heller!

 

I tillegg til dette, er det slittsom å være betalt per time, siden det betyr at hver gang jeg tar ferie, så far jeg ikke betalt (selvfølgelig får jeg feriepenger til slutt, men det er ikke lett til å planlegge).

 

I utgangspunktet vet man aldri hvem å snakke med når et problem oppstår, sjefen i firmaet eller kontaktpersonnen hos vikarbyrå?

 

For å svare Kenny, jeg har lest at man ikke kan være innleid i mer enn 4 år i det samme firmaet.

 

Firmaet du jobber i har 0 forpliktelser over deg, de som har ansatt deg er jo vikarbyrået og de skal du ta alt opp med. Alt informasjonen fikk du utlevert / tilsendt når du begynte. Hvis ikke kan du ringe og få det tilsend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...