Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Boplikt og uskiftebo for barn ?


mrkorsnes

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en enslig mor med barn og som eier sommerhus på sørlandet i en "boplikt-kommune".

De bruker sommerhuset nesten to måneder i året og dette stedet er et rotfast og stabilt holdepunkt

for barna både sosialt og ellers. Her møtes familie og venner fra vid omkrets - noen kommer til og

med reisende dit fra utlandet og ferierer slik i Norge og beholder sosialt nettverk og kontakt.

 

Så kom bomben for barna: lokale myndigheter vil hindre dem i å arve familie-eiendommen ved

å innføre boplikt også ved arv ! Det skal ikke være lov å arve hus ved siden av å leie eller eie

en urban leilighet sentralt i Oslo ! "By-fiffen skal taes" ! "Sosial rensing" av bygda.

 

Så til det juridiske spørsmålet: Kan barna sitte i "uskiftebo" dersom moren dør og slik beholde

sitt feriehus ? Forresten: Husleieloven gir barn rett til å fortsette å leie en bolig selv om foreldrene

dør. Noe tilsvarende gjelder vel ikke for feriebolig ? Kunne barna "leie" ferie-boligen dersom

moren ble syk og slik sikre seg tilgang ?

 

Barn flest ser på foreldrene sine "familieting" som sine. Dette gjelder for eksempel

møbler, bil, hytte. Dette er familiens "felleseie". Når jeg vokste opp så tenkte jeg

ikke at huset og båten bare var faren min sitt som f.eks. naboen skulle arve etter

faren min sin tid. Jeg er ikke jurist, men jeg mener at dette prinsippet om familiens

"felleseie" stikker dypt - og reflekteres ikke dette i noe slags lovverk ? Menneske-rettene ?

Er det juridisk mulig at politikere og enkelte lokal-samfunn kan kreve eiendom fra

folk/barn som de i følge tradisjon og kultur betakter som sitt - og som en ellers i landet

ville ha beskyttelse mot å bli fratatt ? Er det ikke noe lovverk som sier at eiendomsretter

er nasjonale (internasjonale?) og som ikke noe lokalsamfunn kan oppheve og dele ut

til sine favoritter?

Endret av lulus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så kom bomben for barna: lokale myndigheter vil hindre dem i å arve familie-eiendommen ved

å innføre boplikt også ved arv ! Det skal ikke være lov å arve hus ved siden av å leie eller eie

en urban leilighet sentralt i Oslo ! "By-fiffen skal taes" ! "Sosial rensing" av bygda.

 

Det blir sikkert lov å arve, men hvis du arver får du også boplikten med på kjøpet. Hva du eventuelt eier eller leier utenom er ikke av interesser. Du kan godt bo i boligen du arver og eie en annen bolig også. Hvid du arver og ikke velger å flytte dit, regner jeg med at kommunen kan pålegge tvangssalg.

 

La oss håpe at politikerne tar til vettet. Si nei til boplikt.

 

Boplikt er et ran. De som eier boliger i en slik kommune, kunne ha tjent mye på å selge boligen som hytte, men pga boplikten, velger de å ikke selge og boligen står tom. Meningsløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...