burger`n Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 ...ser det ut som for meg. Jeg fikk faktisk hakeslepp da NB satte renten ned 0,5%. Jeg antok at de ville være litt mer varsomme og sette den ned med maks 0,25%. Greit nok at den settes ned andre steder i europa og vi må være med på spleiselaget, men var dette forsvarlig gjort? Scenarioet jeg ser for meg videre er at optimismen blir fremtredende i boligmarkedet og større investeringsvilje øker i næringslivet, men hvor prisveksten vil føre til at NB en gang må gjøre drastiske tiltak som å sette renten brutalt opp. Plutselig sitter vi der med høye priser, høye renter, økt arbeisledighet og boliger i fallende verdi. Jeg er ingen krakknisse, men jeg mener inflasjonen er undervurdert og kan føre til at vi går på en smell etterhvert. Foreløpig virker det som om alt dreier seg om børsverdi, bankrente og bensinpriser. Spareraten er vel fremdeles til å le av i dette landet. For meg virker tiltakene som et direkte resultat av hylekoret bestående av forbrukskåte nordmenn med kunnskapsløse journalister i spissen, mens fagfolk og deres anbefalinger blir satt på sidelinjen. Håper på betraktninger på dette - spesielt i fra festen da dette skulle være hans spesialfelt...
Mazeking Skrevet 10. november 2008 Skrevet 10. november 2008 (endret) Du har en del poenger der cup 'o tea. Det som er litt merkelig med Norge kontra andre land er at vi har bundet opp så sinnsykt mye kapital i bolig. "Alle" nordmenn som ikke er trygda eier sin egen bolig. Hva om man hadde frigjort denne kapitalen og heller brukt penger til å leie for? Dette lar seg nok ikke gjøre i dette landet på kort sikt da vi bor langt fra hverandre og arealene i byene er ganske så små og nordmenn "vil" eie sin egen bolig. All fornuft skulle vel tilsi at det er bedre økonomi for samfunnet om folk leier enn om alle på død og liv skal eie. Til syvende og sist så går alt opp i arveavgift når man dør og man får en form for dobbel beskatning av disse pengene som normalt stammer fra folks arbeidsinntekt og ikke er investert kapital fra næringsvirksomhet. Med utleie for den geneme hop hadde ikke renten hatt noe å si for folks privatøkonomi da kun eiere av store utleieboliger/prosjekter ville blitt berørt. Som du nevner så sparer ikke nordmenn en dritt. Det vi sparer, sparer man i egen bolig. I et normalt marked er det ikke noe problem å frigjøre denne kapitalen slik at det sparing i eiendom virker som en fornuftig investering. For å si det slik så kunne jeg ikke fatte og begripe at Skandiabanken ikke ville gi meg mellomfinansiering da jeg solgte bolig for 2 år siden. Lånet var ca 1/3 av takst. I dag derimot har jeg full forståelse for dette. Utrykket Cash Is King har jeg vel heller ikke forstått 100% inntill i disse tider da det viser seg at kapital bundet i biler og eiendom ikke nødvendigvis gir deg det du vil ha fort og greit. Flere av oss burde ha spart i penger i banken/(gull?) framfor i egen bolig. Aksjer kjøper de fleste amatører når markedet går godt og selger når de har tapt. Som du også nevner så er det jo jævelig skummelt hvis man nå skulle få en liten opptur pga fallenden rente som fører til en prisspiral som igjen fører til en kollaps og renter som på slutten av 80 tallet. Mine foreldre betalte 14% rente på den tiden. Havner vi der går vel halve landet konkurs med den utlånspolitikken bankene har praktisert de siste åra. Det er vel nesten umulig å si hvor dette vil bære hen. Selv Greenspan sa at han ikke fattet en dritt da det stormet som verst. Finnes det noen kvalifiserte analyser av hvordan verdensøkonomien henger sammen? Det store spøkelset nå er vel om Kina og en del andre store økonomier ikke lenger har råd til å kjøpe Olje så vil vi få et sinnsykt fall der. Kina har et handelsoverskudd på 180 Milliarder dollar og importerte 140 mill tonn olje pr 1.9.2008 http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article...21.ece?jgo=r2_l USA handelsunderkudd med Kina http://www.petromagasinet.no/art.asp?id=1164 Litt blanding av kroner og dollar i disse artiklene, men hvordan vil dette kunne påvirke oss her i landet? Endret 10. november 2008 av Mazeking
blackcapseo Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Her er en kronikk jeg fant omkring rentesettelsen til NB... Advokat Rune Østgård tar opp mange tenker men få snakker om i denne gode kronikken... Spark Gjedrem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå