Gå til innhold

Delta i forskningsprosjek om World of Warcraft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke deltatt, men uansett lykke til med oppgaven.

Men jeg er en smule irritert over alle som MÅ diskriminere spillet, og rulle opp STORE debatter om spillet. Det er jo simpelthen et av de beste spillene som er laget.

Skrevet

Enkelte er avhengig av alkohol: Erm, javel. Gjesp. So what?

Enkelte av avhengig av WoW. HJELP! Ring militæret, presten, klarsynte. Vi har noen som er avhengige av et spill, må få drevet djevelen ut av ham.

Skrevet (endret)

Hva skjer med gjentagende spm? 0o

6.19. Would you call yourself addicted to the game?

6.7. Would you call yourself addicted to the game?

3.3. For how long do you usually play at a time

3.4. How long do you play before you take a break?

+ mange andre spm som blir veldig like.

Men uansett, gjorde testen nå :)

Er også enig med Bear^

Avhengihet av WoW er blitt ekstremt oppblåst. Jeg leste en artikel i aftenposten, der det sto om avhengihet av forskjellige ting satt opp imot wow. Og bruker man 4-7 timer hver dag på å lese literatur, blir det laget dokumentarer på TV over hvor forferdelig det er? Man får ikke så veldig mye mer ut av å lese ringenes herre i 10 timer, enn å game wow i 10 timer. Snarere tvert imot. Samme gjalt også mange andre ting.

Det at at å bruke tiden på wow er meningsløst, er også noe foreldre til barn som spiller som har bestemt, siden de selv ikke finner interesse i spillet.

WoW har også fått et 'nerdestempel'. Sett det opp mot CS -> Game cs 5 timer hver dag, eller wow 5 timer hver dag, hvem vil bli sett på som mest nerd?

Endret av Ajaco
Skrevet

Det går sport i å overdrive, ja. Likevel er det et stort problem, om ikke så alvorlig som alkoholisme. Forskjellen ligger vel òg i at det er få ungdommer og barn (altså den største spillerbasen) som er avhengige av alkohol.

Skrevet

Er man under 18 er det foreldrenes ansvar å oppdra ungen, der finnes i konto innstillingene mulighet til å begrense spilletiden. Problemet er at det er enklere for foreldrene å syte over det forferdelige spillet enn det er å faktisk oppdra barna sine.

Er man over 18 er det klart at det er et problem men det er og da viktig at dette blir fremstilt som et problem likestilt med annen avhengighet fremfor at det fremstilles som pesten sjøl. Der finnes ingen organer for å hjelpe spillavhengige og der er problemet, samfunnet er nødt til å akseptere dette nye problemet og innse at vi er komme til nye tider.

Skrevet
I forhold til hva dere sier undersøkelsen handler om, så synes jeg den er vinklet slik at den ikke føles særlig åpen og objektiv.

Det fokuseres veldig på avhengighet, og utformingen av spørsmålene gir i stor grad en følelse av degativ disposisjon til WoW. Jeg sitter også igjen med inntrykket av at dette ikke er en undersøkelse av hva slags sosiale egenskaper man utvikler fordi dere aldri definerer sosiale egenskaper noe nærmere enn forskjellige grader av "social person". Sosiale relasjoner går vel mye dypere enn som så? Unntaket er ett spørsmål der dere har tatt for dere påstanden om at man får bedre lederegenskaper av å spille WoW.

Hva med å utforme litt dypere spørsmål? Hva med samarbeidsevne, organisatoriske egenskaper, motivasjonslære, lojalitet, språkkunskaper, multitasking, generell psykologisk forståelse, sosial taktikk og strategi, diplomati, empati, fokus, tilstedeværelse m.m. Egenskaper man vil få stor bruk for i alle slags sosiale sammenhenger. Ledersituasjoner er jo bare en brøkdel av de situasjonene man kan få bruk for slike egenskaper. Det virker også litt som dere setter likhetstegn mellom kvalitet og kvantitet hva gjelder sosial omgang.

Dere kartlegger hvor mye tid en person bruker på WoW og de umiddelbare effektene dette har på en persons sosiale relasjoner, men dette blir å vinkle slik at de positive egenskapene man (muligens) kan lære seg ved å spille spillet blir utelatt.

Slik jeg oppfatter undersøkelsen, så føles den i mangel av bedre utrykk, noe tabloid...

Skal prøve å svare på spørsmålene dine, men kan desverre ikke gå fullt inn på hva undersøkelsen ønsker å få svar på, da det vil gi bias i svarene vi mottar.

Undersøkelsen tar IKKE for seg avhengighet. Vi har med to spørsmål om det for å se hvordan dere klassifiserer dere selv. Vi skal ikke se om folk er avhengige eller ikke. Det er ikke interessant for vårt studium.

Vi vet det er veldig mye "negativ" fokus på WoW, men det betyr ikke at alle forskere velger den vinkelen. Dere må passe på at dere ikke bare ser etter det også...

Vi har valgt ulike spørsmål som vi har kontrollert med en kontrollgruppe som syns spørsmålene var jevnt over pos/neg/nøytrale. Endel spørsmål går igjen på ulike måter av forskningsmessige hensyn.

Spørreundersøkelsen skal til slutt analyseres og brukes som bakgrunn for intervjuene der vi har tenkt å gå mer i dybden. Har skal vi intervjue et godt utvalg som er representativ for gruppen.de som spiller mye, lite, ikke lenger, har fått venner, har mistet venner, har positive venner, har negative venner. Definisjonen vår av sosiale relasjoner innebærer det forholdet spillere har til venner, familie og evt partner.

Vi har selv spilt spillet for å se hva vi skal forske på og mener vi ikke stiller oss mer negative enn positive.

Skrevet

Vi trenger fremdeles flere deltakere for at utvalget skal være stort nok til å representere WoWspilleren. http;//folk.uio.no/kirstiw

Skrevet

Ferdig, men må si meg litt enig med kritikken de andre har allerede nevnt, da det føles som dere allerede har en konklusjon dere ønsker å sette kjøtt på (dette er kun en personlig mening og sannsynligvis ikke riktig).

Skrevet
Ferdig, men må si meg litt enig med kritikken de andre har allerede nevnt, da det føles som dere allerede har en konklusjon dere ønsker å sette kjøtt på (dette er kun en personlig mening og sannsynligvis ikke riktig).

Jeg kan si så mye som at vi ikke har en personlig konklusjon. Spillere av WoW er så forskjellige at det er ikke mulig å se noen klare resultater før vi har analysert undersøkelsene våre.takk for at du deltok

Skrevet (endret)

Tusen takk til alle dere som foreløpig har deltatt i vår undersøkelse. Det er fremdeles muligheter for å delta for de som ikke har hatt muligheten enda.

Endret av kirstiw

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...