Gå til innhold

Hjelp til kjøp av deler for bygging av maskin


Anbefalte innlegg

Hei.

Har endelig oppdaget at maskinen min ikke er heeeelt up to date... Trenger en ny maskin fort som fy, og håper dere kan hjelpe meg å finne ut av hvilke deler som passer fint sammen. Jeg har veldig begrenset med penger og håper jeg kan få til dette så billig som mulig. Maskinen skal brukes til alt av vanlige ting, skal fint kunne spille spill som FM09, Red alert 3, GJERNE Farcry2, men trenger nok ikke maks oppløsning på dette spillet. Jeg spiller gjerne, men er ikke en ultragamer som MÅ ha ting maks på osv.

 

Først og fremst har jeg et Geforce 7600 GS 512mb AGP kort som jeg håper jeg kan bruke videre. Dermed trenger jeg et HK som støtter AGP og det er jammen ikke lett å finne. Spørsmålet er om det er verdt å beholde dette skjermkortet eller om jeg skal kjøpe et nytt PCIe-kort. Og hvis det er verdt det, hvor finner jeg et HK som støtter dette?

 

Så har jeg jo en pc her som jeg kjøpte brukt av svogeren min for en stund siden. Det er en AMD Athlon 2000+ prosessor og den bruker DDR ram. Det er det jeg vet om denne. Er dette et ATX kabinett som jeg kan bruke videre? Prøver som sagt å spare penger.

 

Har jo nødvendigvis også en harddisk som jeg håper jeg kan bruke videre, kan jeg det? Regner med at det er en SATA-disk, men vet ikke garantert. Hvordan finner jeg det ut?

 

Jeg har funnet en pakke på datakjeden.no som jeg tror kan fungere bra, i hvertfall nå jeg slenger inn et grafikkort og 1gb ram til. Deres syn på dette?

 

http://www.datakjeden.no/PocketDetail.aspx?q=p:10500221;gr:0

 

Forresten, jeg har forstått det slik at 32-bits systemer ikke takler mer enn 3gb ram og lurer derfor på om det er slik at den overflødige ramen ikke brukes i det hele tatt, eller om den da "automatisk" går over til et skjermkort med delt minne?

 

Så til selve byggingen. Hvis jeg kan bruke kabinettet mitt beholder jeg det i hvertfall inntil videre, og så kjøper jeg et nytt når jeg har råd til det. Hadde det ikke da vært bra med et m-ATX HK?

 

Vil gjerne ha nok ram, men ser ingen grunn til å overgå 3gb så lenge det ikke brukes. Kommer til å fortsette å kjøre XP 32-bits slik som jeg gjør i dag.

 

Forresten, er det noen oppegående bærbare med stor skjerm (min 16") som takler disse formålene til en pris på ca 5k?

 

Håper dere kan svare på spørsmålene over og sette meg på sporet av et fornuftig HK, så kan jeg jo kikke litt videre når jeg har det i boks i det minste. Prosessor er jo "lett" å finne når man har hovedkortet og minne kan umulig være spesielt vanskelig. Personlig er jeg AMD-fan pga pris, så det er den veien vi sikter.

 

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...