Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skilting av veteran?


TGL

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Skal prøve å få kjøpt en svensk veteranbil i nærmeste framtid, den står allerede i Norge (Stavanger) med svenske veteranskilter.

Det jeg lurer på, skal jeg beholde de svenske skiltene?

Eller må jeg får prøveskilter til å jeg er hjemme i Bergen, og så omskilte på biltilsynet?

Hvor mye koster det i så fall å omskilte en veteran?

 

EDIT: Bergen

Endret av TGL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøre på originalskilt så lenge bilen er forsikret. Men det sikreste er prøveskilt.

 

For å få den registrert i Norge må du betale kr 3229,- i engangsavgift for bil som er eldre enn 30 år. I tillegg kommer vrakpanten på 1300,-. Så skal du betale mva for kjøpesummen + transportutgiftene før norskegrensa (25%).

 

Jeg tror kanskje du kan få litt trøbbel pga at den allerede er i landet, men det ordner seg nok. Du skal nemlig innom rød sone i tollen for å få et transittdokument. Så har du 3 dager på å melde deg for tollvesenet på bestemmelsesstedet. Transittdokumentet, kjøpekontrakt, originale registreringsdokument fra Sverige er nødvendig for å få klarert bilen. Så må den vises hos Statens Vegvesen. Det koster også noen kroner. Viktig at den er original, ellers kan du få problemer med dokumentasjon. Da har du omsider fått bilen på norske skilter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...