Gå til innhold

Basketballbilder til lokalavis


Anbefalte innlegg

Skal dekke en basketkamp til helga. Skal være et lagbilde evt. et actionbilde. ALt tas inne i hall med gult lys og parkett...

 

Tips til hva jeg bør tenke på, hvitballanse? Hvordan ta et godt actionbilde?

Første jeg kom på hvar hvitballansen, stille manuelt? Evt. hvordan?

 

K

 

EDIT: Hvordan bør jeg stille opp for et lagbilde som er litt utenom det vanlige?

Endret av olopolo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første. Lokalavisen pleier ikkje å gå tett på. Så det bør du gjøre. Du bør ha en telezoom som hjelper deg med dette. Sett fokus på duellspill, og evtuelt plasser deg bak og ved siden av kurven.

 

Har du dårlig optikk, dvs dårlig lystyrke (les på F tallene, F2,8 er bra, mens høyt som 4,5/5,6 er dårlig) Da er du nødt å bruke blits. Grunnen til dette er at du vil fryse bevegelsene uten å få ekkel blur, og det klarer du neppe, selv om du booster ISO høyt opp.

 

Følg dette, og du ender ikkje opp med dårlige fotos som den utskremte lokalavisen/skribenten.

 

Når det gjelder Hvitbalsen bør du ta i RAW om du kan. Eller sette den manuelt med å ta en prøve, og kjøre denne inn som en custom.

 

Masse lykke tiL!

Lenke til kommentar

nå har du sikkert tatt bildene, men et godt fototips er panoreringsteknikk.

 

sett fokusen på objektet,frys fokus, følg bevegelsene og ta bildet når du vil.

Anbefalt lukkertid ligger på 60 til 80

Unngå å bruke hvitbalansen "innelys". Da kan du heller bruke auto. eller still bildene til RAW som nevnt tidligere.

Endret av knappapap
Lenke til kommentar

Still nå hvitbalansen før kampen starter, tar jo 1 min å finjustere den perfekt, og da slipper du etterbehandlingen, samt at jeg mener å huske at det å bomme vidt på hvitbalansen kunne endre kvaliteten når den skruddes tilbake, selv i RAW, men nå vet jeg ytterst lite om hvitbalanse, og hva det egentlig er som skjer når man endrer den osv, men om en RAW-fil er som jeg trodde den var, så skal hvitbalansen være noe som stilles i RAW til jpg/tif/psd/U name it -konverteren, og burde derfor ikke ha noe å si hvor mye man bommer, men jeg har hørt atd et er slik en gang, så får noen rette meg om jeg tar feil.

 

Faen det ble en lang setning.

 

Lagbilde er jo greit, hva med litt utradisjonelt, med to stk på siden som hopper opp å skyter ut mot bildesiden idet bildet blir tatt?

Kan bidra til mer enn bare oppstilt, evt ta begge, flere varianter.

 

Et actionbilde burde du få til, husk å gjerne kom litt ned på bakken og opp mot spillerne. Og still deg hjerne ved cornerflagget eller hva det nå heter, slik at du kommer forran han som scorer, så du får med ansiktet... Kom deg nært, ikke ta bildet med 17mm fra 20 meter... Og actionbildet bør være av laget du tar bilde for, derfor gir du faen i å stå ved deres egen kurv, motspillernes scoringer trenger du ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...