Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til matteoppgave(r) R1


Anbefalte innlegg

Hei, har et par matteoppgaver i R1 jeg lurer litt på, oppgavene er fra bøkene sinus og co-sinus.

Den første jeg lurer på er oppgave 3.300 b:

 

En kvinne skal ut på en kortere reise og skal ha med seg 2 skjørt, 3 bluser, 4 par sko og 2 jakker. I garderoben har hun 8 skjørt, 6 bluser, 10 par sko og 3 jakker.

 

a) Hvor mange mer eller mindre smakfulle antrekk kan hun sette sammen av reisegarderoben? (Denne har jeg funnet svaret på = 48)

 

b) På hvor mange måter kan hun sette sammen en slik reisegarderobe?

 

Det jeg lurer på er hvordan man regner det ut, ikke hva svaret blir, det er 352 800

 

Flere oppgaver kommer nok etterhvert hvis ikke jeg finner ut av de selv.

 

Takker for tips og hjelp jeg håper dere kommer med!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun skal velge 2 av de 8 skjørtene sine, og antall mulige måter å velge 2 av 8 elementer på er 8C2 = 28. Antall måter å velge ut bluser på er på samme måte 6C3, og totalt antall kombinasjoner av alle plaggene blir 8C2 · 6C3 · 10C4 · 3C2 = 28 · 20 · 210 · 3 = 352 800. Dette er et eksempel på det som kalles uordnet utvalg uten tilbakelegging.

Lenke til kommentar

Ok, neste oppgave, 3.314;

 

På en skole er 40% av elevene jenter. Ved siste skolevalg stemte 30% av elevene på parti X. Av dem var 40% gutter. Vi ser på en tilfeldig valgt elev og innfører hendingene:

G: Eleven er en gutt

J: Eleven er en jente

X: Eleven stemte på parti X

 

a) hva er sannsynligheten for at eleven er en gutt og har stemt på parti X?

 

b) Hva er sannsynligheten for at eleven har stemt på parti X hvis det er ei jente?

 

Jeg klarer på en eller annen merkelig måte og komme fram til riktig svar på a, men jeg føler at det kun er gjetting og flaks som gjør det....b jobber jeg med nå. Hvordan hadde dere løst denne?

 

Må si jeg føler meg passe sløv i dag som ikke klarer de oppgavene her som ikke skal være så veldig vanskelige....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...