Gå til innhold

Se film i fullskjerm med 2 skjermer; Ubuntu 8.10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nok et problem med Ubuntu. Jeg vil se en film med veldig bredt bilde over mine to skjermer som står inntil hverandre. Jeg har prøvd mediaspilleren som fulgte med, VLC og Kaffeine, ingen klarte dette. Det eneste som skjedde var fullscreen over én skjerm om gangen. Grafikkdrivere er installert. Skjermoppsettet mitt er twinview.

Hvordan kan jeg se brede filmer over mine 2 skjermer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med "klarer ikke"? Vises ikke filmen dersom du manuelt strekker/plasserer den over/mellom de to skjermene, eller er problemet at vinduet blåser seg opp til kun en skjerm når du aktiverer fullskjerm?

Skrevet

Jeg kan strekke filmen over begge skjermene ja, men så snart jeg dobbeltklikker blir det bare fullscreen på den ene. Hvilken skjerm det er varierer fra hvor mesteparten av bildet ligger og hvilket program jeg bruker.

Skrevet

Sannsynligvis få mediaprogrammer som støtter dette, men det er mulig at det finnes. Uansett ville nok jeg løst dette med å konfigurere vindushåndtereren med en tastatursnarvei som blåste opp feks mplayer til å dekke begge skjermene. Dette er trivielt i feks openbox, men er muligens noe verre i metacity (standard i Ubuntu)?

Skrevet (endret)

Og så? :) To helt ulike systemer. Jeg antar at metacity er ewmh kompatibel. Da vil dette sannsynligvis gjøre det du ønsker:

wmctrl -r vindunavn -e '0,0,0,bredde,høyde'

Du må selvfølgelig erstatte videoavspiller med din videoavspillers navn (det som står i tittelfeltet av vinduet), og bredde/høyde med den verdien du ønsker i pixels.

Med forbehold om syntaksfeil, har ikke mulighet til å teste det akkurat nå. Det kan være du må innstalere wmctrl. Skjekk man wmctrl om det ikke fungerer som forventet.

Endret av NorthWave
Skrevet

Jaha? Du skriver selvfølgelig inn den kombinerte størrelsen til skjermene i bredde (2560)?

Testet det i etterkant på nvidia hardware og det fungerte knall det. Riktignok med openbox, og ikke metacity. Men det skal ikke ha noe å si dersom metacity følger standardene.

Skrevet

Jeg skrev følgende:

wmctrl -r Religulous -e '0,0,0,2560,1024

Northwave, har du satt opp skjermene i Twinview? Altså at du har én hovedskjerm og en tilleggsskjerm uten panel(er)?

Skrevet

Du mangler en ' på slutten i eksempelet ditt der.

Men ja, skjermene mine er satt opp i twinview. Har du forsøkt å bruke en annen medieavspiller? Og hva skjer dersom du tar et par pixler mindre enn akkurat full skjerm?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...