Gå til innhold

Forhold 3/2 eller 4/3 fra digitalkamera!


Anbefalte innlegg

Digitalkameraer er som oftest laget for å fremvise biler på skjerm med bredd/høyde forhold på 1,333333. Vanlige bilder (15x10) har forhold 1,5.

 

Er det bare Kodak som er optimalisert for papirbilder?

Finnes det andre kameratyper som som også har mulighet for å ta bilder i bredde/høydeformat 1,5 ?

 

Kommer til å fremkalle mange bilder i papirformat og liker ikke det nye formatet 13x10 cm som mange fotobutikker nå lanserer pga. forholdet til mange digitalkameraer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tillegg:

 

Er det noen som har tenkt på at bilder i formatet 1,333333 fremkallt i 13x10 cm bare oppnår å få fremkallt 97,5 % av motivet?

 

Ja, tror da det... :)

 

Jeg beskjærer bildene selv v.hj.a enten Photoshop 5.0 LE(ble levert med kameraet mitt) eller GIMP(gratis: www.gimp.org). Jeg låser Aspect Ratio for utvelgelse i forholdet 3:2, angir startpunkt og trekker musen avgårde. Firkanten som kommer opp er i riktig forhold uansett hvor siste punkt settes av. Jeg tabbet meg ut på et par bilder og fikk dem tilbake i 4:3 forhold(krympet i forhold til de andre jeg klarte å gjøre riktig).

Lenke til kommentar
Mange Olympus og flere Nikon-kameraer har mulighet for 3/2 forhold. Men tror neppe at dette blir mye brukt, man mister jo noe av motivet da.

MLW

 

?? Mister noe av motivet? Mener du da at vanlige analoge kameraer får mindre med seg av motivet enn et digitalt kamera med forhold 4/3 ?

Kan ikke helt se det......eller er det noe jeg ikke forstår?

 

HVordan finner man ut hvilke kameraer som har mulighet for 3/2 forhold.

Har letet men finner ikke noe på nettet!

Skal kjøpe et, og det må ha mulighet for 3/2 forhold!

Lenke til kommentar

Det som skjer når en tar bilder med 3/2 i et digitalkamera er at kameraet selv beskjærer bildet, dvs. tar litt av toppen og bunnen av bildet hvis du tar bildet horisontalt. Hvis du har PC er det like greit å gjøre dette selv i ettertid (Det kan jo hende du ønsker å kutte bare nederst).

 

Når det gjelder analoge 35mm kamera har filmen et format som er 36x24mm som gir et 3/2 forhold.

 

Ta forøvrig en titt på:

 

http://www.akam.no/guider/kompakt_vs_speil/index.html

Lenke til kommentar
Det som skjer når en tar bilder med 3/2 i et digitalkamera er at kameraet selv beskjærer bildet, dvs. tar litt av toppen og bunnen av bildet hvis du tar bildet horisontalt. Hvis du har PC er det like greit å gjøre dette selv i ettertid (Det kan jo hende du ønsker å kutte bare nederst).

http://www.akam.no/guider/kompakt_vs_speil/index.html

 

Ja jeg vet det....og derfor synes jeg det er latterlig at så få kameraer ikke overlater dette til forbrukeren!

Bare Kodak og Samsung som har dette?

Skal fremkalle mye på papirformat og er da ikke overbegeistert over formatet 13x10!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...