CapitalSheep Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Hei! Jeg har lenge tenkt på ny pc, siden den ene jeg har er 7 år gammel, den andre er en 4 år gammel bærbar, som er ødelagt. Og den siste er også en bærbar, men den er en skole-pc (som jeg fikk på videregående). Jeg spiller av og til. Jeg vill kanskje kjøre raid i fremtiden. Klokking tror jeg det ikke blir, eller sli, men vill ikke se bort fra det av den grunn. Tilslutt så er det viktig at resultatet blir en stille pc Så vill dette oppsettet være bra? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85601. Det er et par ting som jeg ikke er helt sikker på. Det første er rammen: Jeg er ikke sikker på om jeg skal bruke denne Corsair TWIN2X4096 8500C5DF PC2-8500 (denne er satt opp i handlelisten) (Er det noen som vet om viften på denne er bråkete?) eller OCZ DDR2-1000 ReaperX 4096 MB (2 x 2048) Jeg tror jeg har lest på forumet at OCZ ikke fungerer så veldig bra med Asus hovedskort. Stemmer det? Det andre jeg ikke er sikker på er skjermkortet: Er HIS Radeon HD 4670 IceQ 512 MB et bra skjermkort. Hvis noe skal forandres så vill jeg ihvertfall beholde kabinettet, og hovedkortet. Skriv gjerne hvis det er noe annet som ikke virker sammen, eller lignende!!
CapitalSheep Skrevet 4. november 2008 Forfatter Skrevet 4. november 2008 Er det ingen som kan hjelpe? Jeg trenger svar før jul. Håper på å få den da...
Bolson Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Dersom du ikke skal klokke klare du deg fint med PC2-6400 minne. Jeg ville sterkt vurdert disse Crucial BallistiX brikkene til ca 650 kr. Bra latency, og Crucial BallistiX har alltid vært kjent for å være glimrende brikker. Ytelseforskjell mellom de du har i lista og disse er neglisjerbar. Skjermkortet du har valgt er et helt OK skjermkort, men ingen spilldjevel. Personlig vil jeg mene at man får en bedre balansert PC når det gjelder ytelse med å velge HD 4830 eller HD 4850, og heller spare inn noen hundrelapper på å gå ned til E8400. Ellers synes jeg det meste ser bra ut.
newman221 Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Ser ingen grunn til å vurdere raid i fremtiden, da det medfører at hardisken må formateres totalt. I tillegg øker risiko for datahavari, siden det da kun trenger å oppstå feil på en av diskene. Ytelsen blir heller ikke så utrolig mye bedre. Oppsettet ser greit ut, men ville nok anbefale en ATi 4850 og billigere prosessor og ram enn å velge et såpass slapt skjermkort. Og små vifter har en tendens til å bråke ja. Og det er overhodet ingen grunn til å ha vifte over rambrikker med mindre du vurderer seriøs overklokking. Når det er sagt gir 6400-rambrikker ganske godt rom for overklokking, da FSB kan økes fra 333 til 400mhz uten å gå utover det minnebrikkene er godkjent for (noe som gir cpu-hastighet 3600mhz med en E8400). Hvordan lydnivået på stock kjøler på de prosessorene er veit jeg ikke, men de er ikke kjent for å være stille som mus.
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 (endret) Ser ingen grunn til å vurdere raid i fremtiden, da det medfører at hardisken må formateres totalt. I tillegg øker risiko for datahavari, siden det da kun trenger å oppstå feil på en av diskene. Ytelsen blir heller ikke så utrolig mye bedre. Hele poenget med RAID er jo å minske sjangsene for datahavari (men unntak av raid0 da). Jeg kjører raid0+1 på diskene hvor jeg lagrer alle data jeg absolutt ikke vil miste. Så hvis du vurderer raid, så absolutt gå for et hovedkort som har raid kontroller innebygget. Det er ikke en fordyrende faktor heller, og det er unødvendig å kjøpe kontrollerkort i tillegg IMO. Endret 4. november 2008 av Slettet-qfohT7
CapitalSheep Skrevet 4. november 2008 Forfatter Skrevet 4. november 2008 (endret) Nå er handlevognen oppdatert. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85601 Er det mer balansert nå? Endret 4. november 2008 av mazz_222
Bolson Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Nå er handlevognen oppdatert. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=85601 Er det mer balansert nå? Den synes jeg ser meget bra ut.
Nator Skrevet 5. november 2008 Skrevet 5. november 2008 (endret) Har nettopp kjørt inn akkurat det samme OCZ ReaperX minnet på nesten samme ASUS-kort (P5Q) uten problemer. Satte timings rett, og alt annet på auto, men vet ikke hvordan det lar seg overklokke. Endret 5. november 2008 av TommyNator
CapitalSheep Skrevet 7. november 2008 Forfatter Skrevet 7. november 2008 Er det fler enn bare Bolson som synets det så bra ut? Det hadde vært greit med flere synspunkt.
CapitalSheep Skrevet 11. november 2008 Forfatter Skrevet 11. november 2008 Jeg har et spørsmål til. Kan jeg kjøre vista 64bit på den?
Bolson Skrevet 11. november 2008 Skrevet 11. november 2008 Jeg har et spørsmål til. Kan jeg kjøre vista 64bit på den? Ja, og du bør faktisk velge 64-bit.
CapitalSheep Skrevet 21. november 2008 Forfatter Skrevet 21. november 2008 (endret) Et siste spørsmål før jeg bestiller i morgen. Ram... Det står at den trenger 2v. Er det ikke slik at hovedkortet bare sender ut 1,8v? Må jeg skru opp volten til 2 i biosen? Eller er dette automatisk? Endret 21. november 2008 av mazz_222
ei57 Skrevet 21. november 2008 Skrevet 21. november 2008 Ram'en må nok ikke ha 2.0V, men skal tåle det. HK gir 1.8V når spenning står på auto, men kan sikkert skrus opp i bios.
Bolson Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Rammen må ha 2 volt for å kjøre på de spesifiserte timings, den kjører nok glimrende på 1,8 volt også, men da med litt slappere timings. Jeg har ram med omtrent samme spesifikasjonene (2 x 1) og de går på rett hastighet og 5-5-5-18 ved 1,8 volt og 4-4-4-12 ved 2,0 - 2,1 volt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå