Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dårlig ytelse (Q6600)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte for snart et år siden en relativt dyr maskin, men har siden det hatt problemer med å få maskinen til å yte det jeg har lest at den skal kunne.

 

Problemet er først og fremst at ytelse i spill slik som Crysis, COD4 og COD5 er langt under par. Har dog ikke et spesifikt fps-tall å gå etter, men choppy kan man definitivt si at det er. Jeg har prøvd både med Vista32 og Vista64, må si at desktopapplikasjoner ser ut til å kjøre bedre på Vista64, samt MS Visual Studio 08 som jeg bruker til å kompilere.

 

Er det noe jeg har gjort feil? Jeg har nyeste drivere både til hovedkort og grafikkort, gjør jevnlige oppdateringer av dette samt andre oppdateringer til OS. Jeg er sikker på at dette ikke kommer av spyware\adware\virus og ormer da det er akkurat samme problem med spill rett etter en formattering. Skal sies at jeg ofte har valgt å kryptere diskene mine via TrueCrypt, men systemet virker like tregt kryptert som ukryptert.

 

Hva kan jeg gjøre for å øke ytelsen?

 

Her er en liste over hardware;

 

CPU : Intel Core 2 Quad Q6600 - 2.4GHz

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330169

 

Grafikkort : XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332049

 

RAM (4GB - 4 Brikker totalt): 2x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312054

 

Harddisker : Western Digital Raptor 74GB SATA && Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320144

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331024

 

EDIT: Gjorde det tydligere at det er 4x RAMbrikker (4GB Totalt)

Endret av Torqued
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kjøre en 3DMark06 test og post scoren her. Du kan også kjøre et spill mens du kjører Fraps. Post verdi + innstillinger i spillet.

 

www.fraps.com - Fraps nedlasting

www.futuremark.com - 3DMark nedlasting

 

Husk at denne prosessoren kun er 2,4 GHz pr. kjerne og ikke fulloptimalisert i forhold til spill. Jeg fikk ikke min til å yte optimalt i spill før den var på 3,0 Ghz. Den er enkel å klokke opp.

Lenke til kommentar
Prøv å kjøre en 3DMark06 test og post scoren her. Du kan også kjøre et spill mens du kjører Fraps. Post verdi + innstillinger i spillet.

 

www.fraps.com - Fraps nedlasting

www.futuremark.com - 3DMark nedlasting

 

Husk at denne prosessoren kun er 2,4 GHz pr. kjerne og ikke fulloptimalisert i forhold til spill. Jeg fikk ikke min til å yte optimalt i spill før den var på 3,0 Ghz. Den er enkel å klokke opp.

 

Takk for svar - Skal gjøre dette nå :)

Lenke til kommentar
Riktig, Quad vil ikke være optimal for spill uklokket, og så har du også bare 2 gig ram.

 

Maskinen din funker jo i utgangspunktet så det er vel egentlig feilposting, burde vel vært postet under prosessorer vil jeg tro :)

 

Det er 4GB Ram, jeg gjorde det muligens ikke klart nok, skrev bare 2x <RAMbrikke> :)

 

Dvs. 4x 1024MB

 

Jeg har klokket prosessoren til 2.810 nå (312) -- Om jeg går høyere låser Windows seg når skrivebordet vises.

 

Her er mine 3DMark06 resultater. Er vel en liten forbedring?

 

2.4GHz

3DMark Score 11077

SM 2.0 Score 4503

SM 3.0 Score 4896

CPU Score 3347

 

2.7GHz

3DMark Score 11947

SM 2.0 Score 4841

SM 3.0 Score 5164

CPU Score 3813

 

2.810GHz

3DMark Score 12153

SM 2.0 Score 4903

SM 3.0 Score 5206

CPU Score 3994

Endret av Torqued
Lenke til kommentar
Riktig, Quad vil ikke være optimal for spill uklokket, og så har du også bare 2 gig ram.

 

Maskinen din funker jo i utgangspunktet så det er vel egentlig feilposting, burde vel vært postet under prosessorer vil jeg tro :)

 

Det er 4GB Ram, jeg gjorde det muligens ikke klart nok, skrev bare 2x <RAMbrikke> :)

 

Dvs. 4x 1024MB

 

Jeg har klokket prosessoren til 2.810 nå (312) -- Om jeg går høyere låser Windows seg når skrivebordet vises.

 

Her er mine 3DMark06 resultater. Er vel en liten forbedring?

 

2.4GHz

3DMark Score 11077

SM 2.0 Score 4503

SM 3.0 Score 4896

CPU Score 3347

 

2.7GHz

3DMark Score 11947

SM 2.0 Score 4841

SM 3.0 Score 5164

CPU Score 3813

 

2.810GHz

3DMark Score 12153

SM 2.0 Score 4903

SM 3.0 Score 5206

CPU Score 3994

 

 

Du får denne lett på 3.2 ghz på luft.... du må øke spenning ørlite granne... kjørte crysis uten hakking på samme proc i vista64 , 8gb ram og 2x3870....uten hakking :)

 

Er du sikker på at du ikke har noe n konflikter med annen hw... ?

 

Snabel

Lenke til kommentar

Tror vel egentlig ikke det er prosessoren som holder så mye igjen. Da heller skjermkortet egentlig. Ivhertfall når du nærmer deg 3 GHz.

Dog skal det sies at dine resultater i 3Dmark 06 var normale om jeg ikke husker feil. (har selv hatt Q6600 og 8800 GTX)

 

Hvor høyt grafikknivå, oppløsning og AA-nivå har du?

 

Noen synes det går hakkfritt med 2x HD 3870, mens jeg synes det såvidt er spillbart med 3x HD 4870. Da fordi jeg bla. spiller i 1920x1200.

 

Ellers skal det sies at COD 4 burde gå laggfritt ja.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg fikk 12153 poeng da jeg hadde et helt standard 8800 GTX parret med E6850 stock hastighet (3 GHz), så tror nok scoren er helt normal! Tror Crysis oppfører seg normalt her, men at CoD4 ikke går glatt er merkeligere for det er et lettere spill. Det kjører jeg på bærbar med 1680x1050, 4aa uten lagg. Se signatur for specs på bærbar. CoD5 har jeg ikke prøvd enda. Er dette ute allerede??

Lenke til kommentar
Jeg fikk 12153 poeng da jeg hadde et helt standard 8800 GTX parret med E6850 stock hastighet (3 GHz), så tror nok scoren er helt normal! Tror Crysis oppfører seg normalt her, men at CoD4 ikke går glatt er merkeligere for det er et lettere spill. Det kjører jeg på bærbar med 1680x1050, 4aa uten lagg. Se signatur for specs på bærbar. CoD5 har jeg ikke prøvd enda. Er dette ute allerede??

 

Pondus: Beta.

 

Har prøvd å klokke til 3.0GHz per core (333) -- måtte justere spenningen som dere tipset om. Temperaturen er dog svært høy (?). Idle ligger den på 66-70C, ved kjøring av P95 går den raskt opp til 80-81. Det virker ikke særlig forsvarlig?

 

EDIT: Brukte SpeedFan for å måle temperaturen ovenfor. Brukte så RealTemp 2.7 som viser 50-55C ved Idle (noe som virker som mer naturlig i og med at BIOS målte 45C).. Ved Prime95 viser den rundt 67-73 på alle cores. 77C målt som maks.

 

3DMark Score 12295

SM 2.0 Score 4934

SM 3.0 Score 5256

CPU Score 4109

Endret av Torqued
Lenke til kommentar

Legg merke til at spenningen på prosessoren økes automatisk om du har på "auto". Det anbefales derfor å kjøre manuelt, og finne en fin spenning for den frekvensen.

 

Hos meg så går 3,0 GHz på en fine 1.25V

Så en 1.3V burde den ivhertfall klare. (1.3V er faktisk standard-spenningen, så sannsyneligvis vil tempen gå ned om du kjører auto nå)

 

77 grader på kjerne i Prime 95 er forsvarlig det. (blir vel ca en 65 grader på prosessoren da?)

Lenke til kommentar

Hehe, litt flau er jeg nå.

 

Støvsugde maskinen nå nettopp og fyrte så opp P95.. Small FFT, alle cores i 100% og nå er makstemp 67 grader :)

 

Her er BIOS-instillingene. Er ikke spesielt erfaren med overklokking så det reflekteres nok også her.

 

FSB Freq: 333

CPU Ratio: 9

FSB/Memory Ratio: 1:1.00

 

CPU Voltage: Auto

NB Voltage: 1.5

Memory Voltage: Auto

SB Core: 1.15

VTT FSB Voltage: 1.3

Endret av Torqued
Lenke til kommentar

Sjekk denne:

http://www.tweakhound.com/xp/xptweaks/supertweaks1.htm

 

XP Tweaking Guide

 

 

 

Hei.

 

Jeg kjøpte for snart et år siden en relativt dyr maskin, men har siden det hatt problemer med å få maskinen til å yte det jeg har lest at den skal kunne.

 

Problemet er først og fremst at ytelse i spill slik som Crysis, COD4 og COD5 er langt under par. Har dog ikke et spesifikt fps-tall å gå etter, men choppy kan man definitivt si at det er. Jeg har prøvd både med Vista32 og Vista64, må si at desktopapplikasjoner ser ut til å kjøre bedre på Vista64, samt MS Visual Studio 08 som jeg bruker til å kompilere.

 

Er det noe jeg har gjort feil? Jeg har nyeste drivere både til hovedkort og grafikkort, gjør jevnlige oppdateringer av dette samt andre oppdateringer til OS. Jeg er sikker på at dette ikke kommer av spyware\adware\virus og ormer da det er akkurat samme problem med spill rett etter en formattering. Skal sies at jeg ofte har valgt å kryptere diskene mine via TrueCrypt, men systemet virker like tregt kryptert som ukryptert.

 

Hva kan jeg gjøre for å øke ytelsen?

 

Her er en liste over hardware;

 

CPU : Intel Core 2 Quad Q6600 - 2.4GHz

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330169

 

Grafikkort : XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332049

 

RAM (4GB - 4 Brikker totalt): 2x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312054

 

Harddisker : Western Digital Raptor 74GB SATA && Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320144

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331024

 

EDIT: Gjorde det tydligere at det er 4x RAMbrikker (4GB Totalt)

Lenke til kommentar
Riktig, Quad vil ikke være optimal for spill uklokket, og så har du også bare 2 gig ram.

Nå vet jeg dere "løste" dette med at trådstarter faktisk har 4gb ram.

Jeg vil bare si 100% sikkert at 2 eller 4gb ram har ingenting å si i disse spillene! Jeg kjører "kun" 2gb ram. Har holdt meg til å kjøre 1par med 2gb ram i 3 år nå. før kjørte jeg det på amd oppsett, og nå på mitt nye intel oppsett (med ddr3 ram).

Har ikke merka et eneste tilfelle under vista ultimate64 hvor mer enn 2gb er nødvendig i det hele tatt... og jeg bruker pcen til ALT... kan kjøre over 100 fulle nett vinduer i opera og samtidig spille crysis på max.

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Var ikke så gale 3dmark score det, sjekk med cpu-z hva pci-express link width er. Min datt ned til x1 ifra x16 når jeg klokket over 2.7ghz hvis jeg ikke oppjusterte North bridge volt.

 

Min er fortsatt på x16 i cpu-z. Min 3D-Mark score gjelder for når 3dmark kjører i demo-modus med standardinstillinger, 1280x1024, ingen AA osv. Hvis jeg derimot prøver kjøre 1920x1200 med f.eks. 2AA skal jeg si det blir tungt for maskinen gitt, men det er vel kanskje bare å forvente

Lenke til kommentar

Sett CPU volt til 1,3 istedet for Auto så går nok tempen ned.. ;-) Maskinen din fungerer nok normalt. Crysis er krevende. Med 2 8800 GTX overklokket til 700 MHz og E6850 dobbelkjerne på 3,825 GHz kjørte jeg det på gjennomsnittlig FPS på rundt 35, var helt ned i 19. Da var 3DMark06 score 18006.

Endret av Pondus81
Lenke til kommentar
Sett CPU volt til 1,3 istedet for Auto så går nok tempen ned.. ;-) Maskinen din fungerer nok normalt. Crysis er krevende. Med 2 8800 GTX overklokket til 700 MHz og E6850 dobbelkjerne på 3,825 GHz kjørte jeg det på gjennomsnittlig FPS på rundt 35, var helt ned i 19. Da var 3DMark06 score 18006.

 

Det hadde du helt rett i gitt :) Satte CPU V til 1.3 og vips var jeg ned et par grader. Takk for det tipset. Har forresten tenkt på å heve mot 3.115GHz evt. 3.25GHz i og med at temperaturen er såppas lav for øyeblikket. Må det store endringer til i spenningen for å få dette til?

 

Jeg har jo XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 -- Har klokket denne til;

Core Clock: 610MHz

Shader Clock: 1372MHz

Memory Clock: 1000MHz

 

men hvis jeg går høyere får jeg bluescreens med feiltekst som viser at feilen oppstod i nvld... osv. Regner med at det sikter til en del av nvidiadrivern? Jeg har prøvd å klokke via RivaTuner.

Endret av Torqued
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...