Gå til innhold

HDMI krøll fra PC til reciever


Anbefalte innlegg

jeg tok endelig steget og oppgraderte fronthøyttaler/receiever settet mitt til full 5/1. Har selvfølgelig støtt på et aldri så lite problem.

Jeg overfører HD materiale fra PC'n til recieveren via HDMI, og i dette oppsettet får jeg ikke dolby digital til å virke under avspilling av filmer med dolby digital lydbånd. Dolby digital fungerer under testingen på kontrollpanel og da dukker alle lydkildene opp på displayet til recieveren. Mangler jeg en kodek eller kan dette bare løses med et eksternt lydkort?

 

PC: Multicom JHL+

Reciever: Denon AVR2308

 

edit, avspilleren jeg har forsøkt er bare BSplayer.

Endret av nord
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du støter nok på det vanlige problemet med at PCen din ikke har ett lydkort som kan lage ett Dolby Digital lydspor.

 

Hvis du bruker en helt normalt DVD plate så skal du nok få det, men ved bruk av annet matriale vil du kun få PCM stereo.

 

Men du kan sjekke i driveren for lydkortet ditt, ser du ett sted hvor du kan huke av for at den skal bruke Dolby Digital Live eller DTS Connect så vil lydkortet omgjøre til det gitte formatet, og du vil få surround.

 

Hvis ikks så må du enten kjøre analogt eller kjøpe ett lydkort som støtter dette, noe som kun Asus Xonar og Auzentech gjør (Creative gjør det IKKE)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei, beklager for den sene responsen fra meg - og takk for at du ga et svært informativt svar!

 

I mellomtiden trakk jeg faktisk samme konklusjonen og kjøpte et eksternt lydkort av typen asus xonar U1 (støtter DD). Problemet jeg sitter med nå er at instillingene for lydkortet virker å være lite responsive selv i den nyeste driveren, småkrøll med codecs og diverse sp/dif instillinger. Skal ta meg tid en dag for å sette meg skikkelig godt inn i alt dette.

 

Noe sier meg at det meste løser seg når sp/dif instillingene blir korrekt.

Endret av nord
Lenke til kommentar

Har akuratt kjøpt D1 kortet til Asus selv. Får ikke testet før til helgen da jeg venter på en ny chipsett kjøler.

 

Men så det var litt rar måte å aktivere DD Live på. Men det virket greit så lenge man vender seg til oppbyggingen. Det tok meg ett par minutter før jeg fant innstillingsknappen.

 

Skrudde av alt uten om sp/dif. Satte på DD Live og sa jeg hadde 5.1 høytallere, og aktiverte 7.1 innstillingen som var der, siden jeg har 7.1, men man får uansett bare oversendt 5.1. Men det kan hende de pakker 7.1 signalet bedre inn.

Lenke til kommentar

Etter litt forsking på dette fikk jeg det endelig skikkelig til!

 

i asus xonar U1 audio center bruker jeg følgende innstillinger:

6 channels, dolby digital live og DS3D GX slo jeg av.

 

Oppdaterte driverene gjennom http://support.asus.com/download/download....odel=Xonar%20U1

 

I lydinnstillingene i vista på kontrollpanelet er alt slått av utenom den digitale utgangen.

 

Lydfilteret jeg bruker er AC3 (http://ac3filter.net/) med følgende endringer på innstillingene:

Output; Dolby Digital / ProLogic, PCM 16 bit (urelevant), haket av for "Use SPDIF".

System; Haket bort spdif passthrough på AC3(mulig dette ikke var nødvendig)

haket av for følgende under SPDIF options: Use AC3 encoder, do not use stereo as PCM, restrict SPDIF sample rate, 48kHz, check output format support.

 

I VLC (http://www.videolan.org/vlc/)

tools -> preference -> audio -> Use SPDIF when available, Force detection of dolby digital on, output type: Win32 WavOut.

 

neste problemstilling er å få lydinnstillingene til det eksterne lydkortet å lagre seg etter at jeg kobler den fra laptopen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...