Gå til innhold

Plasma VS LCD, hva å velge?


Anbefalte innlegg

tja vet ikke om topicen sier nok jeg, Men iallefall er snart ferdig i militæret, og skal flytte dit kjæresten min bor. Er litt duppeditt fan,men tv har jeg ikke så mye greie på, følger ikke så fælt med.

 

Så jeg lurte på hva burde man velge av LCD tv og Plasma tv? hva er fordeler og ulemper?

 

Er også glad hvis noen gir meg noen forslag til tv jeg kan kjøpe meg, maks 10 000 helst. Der bilde og lyd er ok, Ikke at tven har bra lyd og crappy skjerm:)

 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tja vet ikke om topicen sier nok jeg, Men iallefall er snart ferdig i militæret, og skal flytte dit kjæresten min bor. Er litt duppeditt fan,men tv har jeg ikke så mye greie på, følger ikke så fælt med.

 

Så jeg lurte på hva burde man velge av LCD tv og Plasma tv? hva er fordeler og ulemper?

 

Er også glad hvis noen gir meg noen forslag til tv jeg kan kjøpe meg, maks 10 000 helst. Der bilde og lyd er ok, Ikke at tven har bra lyd og crappy skjerm:)

 

På forhånd takk:)

 

Hvis du søker litt i dette forumet så finner du en rekke tråder som omhandler lcd vs plasma.

 

Det dreier seg ganske mye om smak og behag. Lcd er det mest solgte formatet i dag og folk later til å foretrekke det. Mange bruker innbrenningsproblematikken som argument mot plasma, men det er lenge siden dette egentlig var noe stort problem. En plasmaskjerm har et mykere bilde og mange mener dette skaper mer dynamikk og levende bilder. Andre sverger til lcd skjermens skarphet og mener detaljer er det viktigste. Plasma skjermen har en klar fordel når det kommer til lavtoppløste kilder. Det finnes ingen lcd skjerm som kan vise tv bilder på samme måte som en plasma skjerm.

 

Skal du derimot bruke skjermen mot en pc så har lcd-en noen klare fortrinn og det sier seg selv. Systemet har blitt brukt som data monitor i mange år.

 

Plasma skjermen har raskere responstid og hakker mindre i kjappe bevegelser og det finnes så og si ikke noen form for slepe effekter på dem. Dette har lcd produsentene løst ved lage 100hz systemer som skal kompensere for skjermens lave responstid med en økning av antall bilder i sekundet. Dette funker ganske bra så lenge man setter pris på teksturen bilde får. Hvis du liker det bildet du ser på kino så er det ikke sikkert at 100hz vil appelere til deg. Sony og Samsung er de som har designet de beste løsningene på akkurat dette... Det beste du kan gjør er å ta deg en tur i butikken å sjekke litt forskjellige tv-er...

Lenke til kommentar
Takk for ett informativt innlegg bava:) Skal innrømme at jeg nok ikke er den beste til å søke på forumer gitt. Så det med at bildet kan brenne seg er ikke lengre noe stort problem?

 

Sett på en tv på hifiklubben,hvordan er denne ?

 

4 serien til Samsung er en billig modell og den mangler en del finesser som 5 og 6 serien har. Til samme pris kan du få en Panasonic PX80 plasma som er blandt de bedre plasmaene på markedet nå. Innbrenningsfaren er minimal og permanent skade på skjermen er lite trolig. Retention vil du få, altså middlertidige innbrenninger, men disse går fort bort og du ser dem bare når alle kilder bortsett fra tv-en er slått av...

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...