Gå til innhold

Skal kjøpe stasjonær gaming til ca 10 000, her er oppsettet. Gi meg feedback!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå satt opp et oppsett basert på litt lesing, men jeg er fortsatt ikke oppdatert siden jeg ikke har fulgt med i utviklingen siden socket 754. Så, vær så snill, gi meg all feedback dere måtte ha, både positiv og negativ og hva jeg kan skifte ut til fordel for andre ting.

 

Maskinen skal brukes til spilling av de nyeste spillene, videoredigering, video- og musikkavspilling og surfing.

 

PCen skal kobles til en Samsung 40" LCD-TV (720p) via HDMI. Da den er så stor vil jeg bruke store oppløsninger i spill.

 

Jeg vil også at den skal være fremtidsrettet mtp fremtidige oppgraderinger.

 

Handlelisten 29.10.2008 Komplett:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...AE-DF3784567D21

Endret av sull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Størrelsen på en TV har ingengting å si på pixlene, det krever ikke så mye å spille i 720P (1280x720) så du behøver ikke verdens kraftigste PC på grunn av TV'n din

 

Oppsettet ser fint ut det, men velg en billigere utgave av 4870 da over 3k er alt for mye for det enten det er 512mb eller 1024mb.

Du kan også fint gå ned i pris på hovedkortet utenom at det skader systemet, men så er spørsmålet skal du uber klokke ?

 

Men spar inn på skjermkortet og hovedkortet, så kjøper du deg en bedre PSU, RAM kan du også spare inn en god del på !!

 

Det andre du kan spare en del på er å bruke en annen nettbutikk, så logg deg inn på prisguide.no (samme brukernavn og pass som her) og sett opp en handlevogn der, da får du prisen hos billigste norske nettbutikk som har alle varene på lager og newst billigste osv.

Lenke til kommentar

 

 

Her finner du et forslag på pc for videoredigering

 

OM dette passer deg vil jo være en vurdering du selv må ta, men ut fra at du sier videoredigering setter du plutselig andre krav til PC'en om du jobber med store filer. Jeg ville uansett valgt to stk disker i raid0 for video, musikk og for installasjon av spill. Dette i tillegg til systemdisk. Størrelsen på disse disken kan evt justeres ned. Valget av Spinpointdiskene baserer jeg på støy og varmedata fra tester - samt at de er mest prisgunstige i sin størrelse. Og du ville ikke trenge tenke på plassproblemer med det første :)

 

Minnemengden tilsier også 64bits operativsystem, noe som ikke er med i prisoversikten.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Når det gjelder valg av CPU vil de mange spill gå like raskt med en høyt klokket to-kjerne som med en litt lavere klokket fire-kjerne. Derimot vil tunge oppgaver med videofiler gå glattere med en fire-kjerne.

 

Minne bør du velge 2x2Gb før 4x1 Gb.

 

Og når vi snakker minne - Forskjellen mellom 800Mhz og raskere minne er ikke veldig stor men det raskeste minnet blir noe dyrere. Heller 8 Gb 800 Mhz minne enn 2Gb 1066 når vi snakker videoredigering, men noen vil sikkert kunne utdype dette.

 

Hovedkortet i ditt oppsett er jo bunnsolid men du kan få mer for pengene ved å velge et billigere.

 

Når det gjelder oppgradering - er det noe som tyder på at du kommer til å oppgradere innen kort tid feks et år eller to? Du har som jeg tolker det ikke gjort så mye siden 754-tida :) Mitt poeng er at det er vanskelig å kjøpe utstyr som er oppgraderingsvennlig i lang tid da det alltid kommer nye sockets eller standarder. Dette selv om du kjøper det nyeste utstyret idag, og dyreste og..

 

torfinn

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

1) Takk for veldig mye bra feedback fra dere :)

 

2) Jeg skulle gjerne hatt konkrete forslag på hvilke komponenter jeg bør velge i forhold til de jeg har valgt. F.eks nevner dere at jeg kunne fått et bedre HK for en mindre penge, men kan dere nevne noe konkret ? skjermkortvalget og minnet også?

 

3) Operativsystemet blir vista 64-bit ja. Dett er er ikke i oppsettet da jeg har anskaffet det fra før av.

 

4) torfinns: Veldig fint oppsett ser det ut som, men kan det betraktes som en GamingPC like mye som en videoredigerings- og diverse "multitaskingspc"

 

5) Hvorfor 2x1 TB og 1x 750 GB og ikke bare 3x1TB disker?

 

6) Hvor mye strøm vil et slikt system dra? Altså hvilke PSU er tilstrekkelig?

 

Mvh

Sull :)

Endret av sull
Lenke til kommentar

Spm 2: Se i foreslått oppsett fra meg

 

Spm 5: Min tanke er at som systemdisk trenger man ikke veldig mye plass, pluss at du sparer litt på budsjettet. Jeg ville endatil sagt at 4-500 Gb ville holde som systemdisk - med ytterligere innsparing. Uansett bør systemdisk være en fysisk frittstående disk slik at en systemkrasj ikke tar alt av videofiler, musikk og annet med seg i dragsuget.

 

Spm 6: Tror nok at 750 Watt vil holde til foreslått oppsett. Regn ut strømbehov på kalkulator her.

 

torfinn

Lenke til kommentar

torfinns: jeg tror du har funnet oppsettet jeg vil ha;) Takk skal du ha! Men siden jeg har en CPU vifte og en brenner har jeg da 700 kr jeg kan bruke på andre deler i oppsettet. Forslag til hva?

 

 

Et par siste spørsmål; er dette en klokkevennlig PC? Jeg tenkte å klokke CPU en og kanskje GPU?

 

Støtter hovedkortet at jeg kjører de to 1TB diskene i RAID?

 

Støtter dette oppsettet crossfire med tanke på at jeg seinere kan kjøpe samme skjermkort og kjøre dobbel 4870?

Endret av sull
Lenke til kommentar
torfinns: jeg tror du har funnet oppsettet jeg vil ha;) Takk skal du ha! Men siden jeg har en CPU vifte og en brenner har jeg da 700 kr jeg kan bruke på andre deler i oppsettet. Forslag til hva?

 

 

Et par siste spørsmål; er dette en klokkevennlig PC? Jeg tenkte å klokke CPU en og kanskje GPU?

 

Støtter hovedkortet at jeg kjører de to 1TB diskene i RAID?

 

Støtter dette oppsettet crossfire med tanke på at jeg seinere kan kjøpe samme skjermkort og kjøre dobbel 4870?

 

 

Crossfire: nei tror ikke det - har ikke tenkt på den biten eller sjekket spesifikt

 

Raid0: ja (hadde lagt inn feil kort men nå er det et med slik støtte i mitt forslag

 

Klokkevennlig: Så - der...? Har ikke sjekket for det heller, noen som har det kan kanskje uttale seg. Generelt kan de fleste p35 kort klokke noe opp- selv om de ikke er de beste

 

 

Penger tilovers?

 

kjøp større strømforsyning !

 

torfinn

Lenke til kommentar

Sikkert en pris feil, bestiller selv i en fei nå, har god erfaring med dem sånn sett da jeg en sen kveld måtte melde angrerett før det var for sent og gikk samtidig igjenom alle TV kortene de hadde inne da det var noe jeg lenge hadde sett ettet, fant en til 21,- de hadde 4stk på lager men bestilte kun 1 (:() da jeg regna med å ikke få den til den prisen, neste dag var prisen satt opp til 800-900,- noen dager senere kom den jaggu i posten for kun 21,- :)

 

Sorry for OT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...