Gå til innhold

Nytt kamera - ikke så lett å velge…


Anbefalte innlegg

Beklager lite beskrivende tittel, men men...

Saken er at jeg har hatt et Casio ex-s500 kamera i noen år, men nå skal jeg ha et nytt.

Dette kameraet har vært mest brukt på utendørs, gjerne på fjellturer og jaktturer. Det har da ligget i en hendig taske som er festet til sekkereimen. Ligger da på venstre skulder, og har fått smake en del regn og snø. Det har det ikke tatt skade av, så vidt jeg kan se. Jeg har likt å ha kameraet så lett tilgjengelig. Hadde nok tatt MYE færre bilder om det hadde ligget i sekken. Størrelse er således viktig.

Utendørs synes jeg det oftest er tele og ikke vidvinkel jeg oftest har manglet på Casios 3x zoom kamera.

Selvsagt greit med kamera som er vanntett og støtsikkert, men synes jo erfaringen med S500 var at et vanlig kamera klarer seg helt ok. Hørt litt dårlig kritikker av for eksempel Olympus sine vanntette.

 

Når kameraet ikke har vært brukt ute i naturen, er det som regel under ferieturer det taes i bruk. Typisk på den varme delen av året, uten store lommer tilgjengelig er det kjekt med ikke for stort kamera. Men det hadde vært kjekt å kunne tatt nogenlunde gode bilder når det ikke er skikkelig lyst også. Mange steder kan man heller ikke bruke blitz. Casio ex-s500 tar ikke spesielt bra bilder på høye ISO verdier… Kanskje nye kameraer i dag har en del mindre støy. Generelt hadde det vært smart med et kamera med en støysvak brikke og med lyssterk optikk. Bare det ikke blir for stort…

S500 hadde 5Mpixler og jeg var veldig fornøyd med det. Får vel midre støy i brikka om en slipper å gå så mye opp fra det.

 

Trenger ikke være nyeste og flotteste modell om en kan få en god "fjorårs-modell" til en hyggelig pris.

 

Batterikapasitet er ikke så veldig viktig.

Casio hadde "cradle" for å lade og overføre bilder. Det var noe stort tull.

Skjermstørrelse er ikke så farlig.

 

Krav:

 

- Ikke større enn at en kan ha det i en taske festet til sekk.

- Greit zoom omeråde. Ikke så viktig med vidvinkel som med tele.

- God brikke med lite støy.

- Lyssterk optikk.

- Helst ikke for mange Mpixler.

- Bildestabilisator er greit å ha med.

 

Et par ting jeg har lurt på :

- Hvor mye bedre er egentlig et kamera med 1/1.6" brikke i.f.t. 1/2.5" brikke?

- Hvor mye har skjedd på kamerafronten de siste 3-4årene? Er det store forbedringer? På hva?

 

 

Jeg har sett på en god del reviews både inne på Akam.no og andre norske og internationale sider, men kan ikke se at det er noen som virkelig utkrystalliserer seg. Da jeg valgte S500 i sin tid, var jeg ikke i tvil. Det er jeg nå.... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg forstår ønsker du et lite kamera med god zoom. De første jeg tenker på er Panasonic TZ5 og Canon SX110IS. Begge har 10x zoom og omtrent 9Mpix. Canon har 36-360mm mens Panasonic går fra 28-280mm. De er relativt kompakte, men ikke like små som de aller minste kameraene.

 

Jeg tror det er vanskelig å dekke alle kravene dine fullt ut. Færre megapixler enn 9 er det snart vanskelig å finne siden mange feilaktig tror at det lønner seg å ha flest mulig av dem. Kompakte linser går også på bekostning av lysfølsomheten.

 

Med så små ultrazoom kameraer blir det endel kompromisser, så du kan ikke forvente topp egenskaper i dårlige lysforhold. Jeg har nettopp bestilt et Panasonic TZ5 som jeg tror vil være bra for mitt behov. Det var viktig for meg at kameraet skulle være så lite at jeg tar det med overalt. Ellers hadde jeg kjøpt et av de litt større ultrazoomkameraene som f.eks Canon SX10 IS. Eller kanskje et speilrefleks.

 

Jeg så forresten en fin "fjorårsmodell" nylig. Elprice.no solgte Panasonic Tz2 med 10x zoom og 6 megapixler til 1400 kroner, men de har den ikke lenger...

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Jeg så forresten en fin "fjorårsmodell" nylig. Elprice.no solgte Panasonic Tz2 med 10x zoom og 6 megapixler til 1400 kroner, men de har den ikke lenger...

Podinnen skal ha kamera og jeg går for maksimalt billig uten å gå for mye ned på kvalitet.

 

Leste noen tester på Panasonic Tz2, så at linsa var fra Leica og viste gode resultater med jevn skarphet. Sikle-sikle, men tester er fra 2007... Det har 10x zoom og optisk stabilisator og bestilte (kr. 1300,- hos Multicom) - Men hva får vi bildemessig tro?

 

Dette med iso-limit justering som eneste manuelle innstilling på forvalgt bildekvalitet (etter hva jeg forstår), er den upålitelig og/eller vanskelig å bruke i praksis for å få frem nyanser i mørke skyggepartier? F.eks. blir det svært store korn på høy iso?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...