Gå til innhold

Må justere ibanezen min hver gang jeg skal stemme ned eller opp.


Kjartan1234

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en Ibanez, det første jeg la merke til var at den ustemte seg hver jævla gang jeg skulle stemme den, det var rett og slett umulig å stemme den helt rett, så skulle jeg skifte strenger til tykkere, fikk noen til å justere den etter de strengene, så skulle alt være i orden, gitaren fortsatte å ustemme seg når jeg skulle stemme den, og hvis jeg skulle stemme opp eller ned, måtte jeg justere den.

 

Jeg vet at vi må justere gitaren hver gang jeg skifter tykkelse på strengene, men hver gang jeg skal STEMME DEN?

 

Si at jeg stemmer den opperste strenge først, når jeg da strammer den nedforbi, forandre den metaltingen, (Wammy?) stilling, så da blir den opperste ustemt igjen.

 

Er systemet så idiotisk, eller er det noe galt med gitaren min? Må jeg justere den for hver gang jeg skal stemme den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det må du.

Gitarer er ikke laget for å få skiftet strengetykkelse på ustanselig. Din type gitar, uten at du skriver hva du har, men den har trolig flytende stol, krever en relativt omfattende justering mellom hver gang man skifter strengetykkelse og stemmer om. Selv gitarer med fast stol kan trenge ny intonering og justering av trussrod ved skifte av strengetykkelse og evt. toneleie.

 

Løsningen er enkel- kjøp deg flere gitarer, slik at du har litt å velge i, eller finn ut hvordan du vil ha gitaren, sett den opp til den strengetykkelsen, eller få noen til å sette den opp for deg. Så holder du deg til det som fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...