Gå til innhold

Keyboard/piano guttungen ønsker seg


jafra

Anbefalte innlegg

Sønnen min ønsker seg et keyboard. Det skal erstatte et piano jeg verken har plass eller råd til. Er det noen som har et forslag til hva jeg kan kjøpe? Det bør føles som et piano når man spiller, hvis du forstår...

 

Kan godt være brukt, maks 5000,-

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ønsker at det skal "kjennes ut som et piano når man spiller", skal du ha et instrument med veide tangenter.

 

Tør jeg foreslå et brukt digitalpiano? Jeg kjenner ikke markedet på den slags, men skulle tro det er mulig å tak i noe til den summen du antyder.

 

Hvis sønnen din ønsker seg autokomp, trommemaskin og slikt, tror jeg det blir vanskelig å få tak i noe med veide tangenter og slike funksjoner. Det markedet er det helt sikkert andre som har mer greie på enn meg.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Hei!

Takk for fint svar! Det er altså veide tangenter det heter. - Og digitalpiano.

 

Har du peiling? Kan det erstatte et piano for innlæring? Er det like greit med noe annet?

 

Han er ikke mer enn seks år ennå. Kanskje jeg overdriver, men vi var på besøk hos noen som hadde piano, og der satt han seg ned og begynt å klimpre. Dette har han snakket om i flere måeneder etterpå som noe av det morsomste han har gjort. Kulere enn Tusenfryd og Kaptein sabeltann på en gang, sier han..

 

Kanskje det bare var å lage lyd? En venn av han dro fram en gitar, og så satt de og "spilte" sammen. Det hørtes grusomt ut, men det er vel ikke rart.

 

Tror det var å lage lyd som varr gøy.

 

Vel, takk for tips, jeg skal jobbe litt mer med dette.

Lenke til kommentar

Ingen vits og kjøpe noe svindyrt når du ikke veit om guttungen vil gå lei etter ei uke og det står og støver ned.

 

Selv har jeg synther i huset for over 70000. Det letteste er å gå på en musikkforretning og be etter et billig keyboard, så får du et Casio til et par tusenlapper med hundrevis av lyder og rytmeboks. Sånn startet jeg i min barndom.

 

Så får han finne ut om det er noe å satse på og kjøpe noe dyrere etterhvert. Du kjøper jo ikke en Rolls Royce som første bil til gutten din når han blir 18 heller. Pianoer er steindyre, selv el-piano kommer du neppe under 10000.

 

Evt finnes det jo brukte pianoer på finn.no til en billig penge. Problemet da er å få det hjem. Men piano kan nok hende ungen blir veldig fort lei, fordi det er tungt å spille på veide tangenter når han ikke har noe som helst pianoundervisning og en systematisk måte og øve på, og han må nå ned til pedalene. Da vil et keyboard med rytmer som "spiller av seg selv" gi mye større glede enn et piano med bare en lyd. Ikke forvent deg Beethoven-konserter med det første.

 

Gutten er bare 6 år gammel, og sier han vil ha ting bare for å få dem, husk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Du har nok rett i det, jeg tror jeg har landa på et billigere keyboard med fine lyder. Han har ikke ønsket seg noe av dette, bare refererer til denne hendelsen i sommer som noe veldig morsomt.

 

Ser meg om på nettet etter et brukt keyboard. Jeg synes imidlertid det er viktig at det har litt god lyd når jeg først skal kjøpe noe. Tror unger går lei av ting også fordi de ikke får respons på det de holder på med. Men han skal da for h.... få slippe noe Beethoven-krav.

Lenke til kommentar

Bare pass på å ikke kjøpe en synth istedet for et keyboard. Synther krever masse kunnskap og programmering, det passer ikke akkurat for en 6-åring :) Casio er stort sett perfekt for dette. Du vet ikke om gutten vil fatte stor interesse og lære og spille, så du vil ikke bruke for mye penger på det. Casio-keyboards har også ofte lærefunksjoner innebygget, som at den spiller en ferdig innspilt sang, og lyser tangentene opp når han skal trykke dem ned for å følge sangen.

 

Mine foreldre sendte meg på orgelkurs, og kjøpte et svært orgel til meg når jeg var 12. Så jeg måtte liksom spille på det siden det var så dyrt, hehe.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Vet du hva, jeg tror det er det perfekte instrumentet, siden det har innebygde lærefunksjoner. Du må bare lese manualen sammen med gutten og finne ut sammen hvordan dere skal gjøre ting. Er lett å bytte lyder, og det er haugevis av dem og rytmer og akkompanjementer (altså ting som spiller av seg selv sammen med rytmeboksen). Sikkert en og anna halvtgrei pianolyd også. Også er ikke tangentene vektede, altså tunge å trykke ned (esensiellt for å spille piano men ikke så viktig for en unge som ikke kan spille)

 

Jeg har dette dyret til 30000,-

 

a6andromeda_angle_lg.jpg

 

Anbefales ikke til han :p

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kan hende både du og guttungen får mye moro med den der. Du blir overrasket over hvor mye det "spiller av seg selv" bare du holder nede en tangent.

 

Som jeg ser fra bildet i annonsen, er det et helt rytmesett som er lagt på hver tangent også hvis du velger riktig program.

Det er dritartig for unger (og voksne). Da har du basstromme f.eks. på en tangent, skarptromme på en annen, og masse rare perkusjonslyder bortover. Kan lage rytmer bare med å spille på tangentene i riktig takt. Sett på en sang fra en CD gutten liker, og la ham prøve å spille trommesporet sammen med CD'n.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Bare å finne ut serienr på den du har tenkt å bestille. Kontakt butikken. De fleste musikkforretninger tar inn casio-modellene, selv om de ikke har akkurat den i butikken. De har kontrakt med leverandøren og kan bestille på noen dager. Det står jo hvilken nummerserie som har hatt det problemet. Gjelder ikke alle.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det finnes jo utallige modeller av den typen keyboards, og jeg tviler på at "farlige modeller" er i salg i butikken.

 

Etter å ha fått greie på alder på pianisten og slikt, synes jeg at rådene du har fått er gode. Veide pianotangenter kan vente til siden, for å si det mildt. Han har mye mer glede av et rimelig keyboard, slik som det er linket til her. Om det står Roland, Yamaha eller Casio på det i den prisklassen, går like rundt. Du får stort sett det du betaler for, og jeg tror ikke du skal bekymre deg så voldsomt over om det har den ene eller de andre finessen.

 

Han er seks år, og dette blir garantert en blanding av leketøy og instrument uansett. Bruker du et par tusenlapper, er det nok "instrument" til at det dekker behovet på den seriøse siden en tid framover.

Lenke til kommentar

Skrev en hel masse før jeg så linken til det Casio CTK 710 Keyboardet. Ser skikkelig stillig ut, har masse lyder og lærefunksjon og 61 tagenter... Ihvertfall mye bedre en det jeg fikk da jeg var 8 år.

 

Det jeg skulle fram til i det jeg skrev, som jeg "mystisk" slettet, var at besteforeldrene mine hadde et piano, og selv om jeg hadde gode tider med det første 39 tagenters keyboardet, og 61 keys keyboardet, så ble det aldri den samme gleden som da jeg spillte på et ekte pianoet. Om guttungen virkelig digger keyboardet, og fortsatt spiller om et par år kan du jo invistere i et digitalt piano med vektede tagenter.

 

Men hvilken planer har du for guttungen, skal han til en piano lærer etterhvert? Du får kanskje se hvordan det går først.... Kan jo hende at det er den typen, "når man har fått det er det ikke like kult som når man ikke eide det selv", som ofte hender med unger.

Lenke til kommentar
Skrev en hel masse før jeg så linken til det Casio CTK 710 Keyboardet. Ser skikkelig stillig ut, har masse lyder og lærefunksjon og 61 tagenter... Ihvertfall mye bedre en det jeg fikk da jeg var 8 år.

 

Det jeg skulle fram til i det jeg skrev, som jeg "mystisk" slettet, var at besteforeldrene mine hadde et piano, og selv om jeg hadde gode tider med det første 39 tagenters keyboardet, og 61 keys keyboardet, så ble det aldri den samme gleden som da jeg spillte på et ekte pianoet. Om guttungen virkelig digger keyboardet, og fortsatt spiller om et par år kan du jo invistere i et digitalt piano med vektede tagenter.

 

Men hvilken planer har du for guttungen, skal han til en piano lærer etterhvert? Du får kanskje se hvordan det går først.... Kan jo hende at det er den typen, "når man har fått det er det ikke like kult som når man ikke eide det selv", som ofte hender med unger.

 

 

 

 

Hei, takk for det du skrev og som ikke kom fram, ha ha.

 

Du spør om planer - det er et håp for meg at han skal finne glede i musikk. Jeg har ingen desiderte planer, men han elsker å høre musikk og å synge, jeg mener som alle stolte fedre at han har verdens nydeligste stemme, treffer tonen, på en måte, der han skal. Selv er jeg helt umusikalsk,men liker å lytte til musikk.

 

Jeg kommer ikke til å pushe han på pianotimer med det første, tror jeg, men det er som en karmerat av meg sa: gi han et instrument før fotballen tar han...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...