Gå til innhold

Har jeg stor nok strømforsyning?


Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt det som nevnes under og fått det i posten. Fra min gamle PC har jeg en strømforsyning på 350W og trodde jeg måtte opp i 600W eller noe sånt nå. Men så kjørte jeg en av de online sjekkene some noen av dere har postet i andre tråder. DEN SA JEG TRENGTE 257 WATT BARE!!?!?!?

 

Betyr det at jeg kan fortsette å bruke min gamle 350W'er??

 

Raidmax Scorpio 868 Black, Sidevindu

(Uten strømforsyning)

 

Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2, ATX

,Socket-AM2+, Solidcaps, PCI-Ex(2.0)x16

 

XFX GeForce 8600GT 540M 512MB DDR2,

PCI-Express, DVI/Tv-Out, 540/800Mhz

 

Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2

8MB 7200RPM

 

Samsung DVD-spiller SH-D162D

Black OEM

 

AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core

2.5 GHz Boxed, 4MB Cache, Socket AM2+, 1

 

Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB,

DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN

 

På forhånd takk, karer!

Endret av tbaugerud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva strømforsyninger er det snakk om her? I de fleste tilfeller leverer strømforsyninger litt under hva de står spesifisert som. Dette på grunn av tap i form av varme og hva de selv trenger.

 

De online kalkulatorene stemmer i de fleste tilfeller og det ser ut som om du kan klare deg med en på rundt 300 ja.

Lenke til kommentar

Den maskinen kommer nok ikke til å bruke mer enn 275 Watt under tung belastning nei, men det betyr ikke at du kan kjøre på med din gamle 350 Watt strømforsyning.

 

Betyr det at jeg kan fortsette å bruke min gamle 350W'er??

Det er langt mer i en strømforsyning enn bare antall Watt. Det viktigste er jo at den kan levere en stabil strøm, og samtidig ha nok ampere. (da spesielt på 12V + railen)

 

Strømforsyninger eldres også, da kondensatorene slites de også. Heller ikke alle strømforsyninger som kan levere oppgitt effekt over tid for den saks skyld!

 

Så invester i en ny strømforsyning du. Gjerne en 5-600 Watt om du ønsker å ha en del å vokse i. Eller så holder en god og moderne 400 Watt mer enn nok. (disse har nok ampere, og er den god så er den også bunnsolid)

Lenke til kommentar
Den maskinen kommer nok ikke til å bruke mer enn 275 Watt under tung belastning nei, men det betyr ikke at du kan kjøre på med din gamle 350 Watt strømforsyning.

 

Betyr det at jeg kan fortsette å bruke min gamle 350W'er??

Det er langt mer i en strømforsyning enn bare antall Watt. Det viktigste er jo at den kan levere en stabil strøm, og samtidig ha nok ampere. (da spesielt på 12V + railen)

 

Strømforsyninger eldres også, da kondensatorene slites de også. Heller ikke alle strømforsyninger som kan levere oppgitt effekt over tid for den saks skyld!

 

Så invester i en ny strømforsyning du. Gjerne en 5-600 Watt om du ønsker å ha en del å vokse i. Eller så holder en god og moderne 400 Watt mer enn nok. (disse har nok ampere, og er den god så er den også bunnsolid)

 

Ok. Da kan jeg kanskje finne noe til 5-600 kroner da. I så fall er det flott. Er ikke lysten på 1500kr på PSU.

 

På den annen side: Jeg får en ganske sprek PC med det oppsettet jeg har bestilt eller? Er ikke ute etter en versting. Bare en PC som er rå nok til å kjøre de fleste spill med relativt høy detalj etc.

Lenke til kommentar

Nei, skjermkortet du har valgt er både gammelt og svakt. Du kan nok ikke håpe på å få særlig god ytelse eller grafikk i moderne spill.

 

Ville anbfefalt dette HD4850 som minimum:

https://prisguiden.no/product.php?productId=97364

 

En svært god strømforsyning:

Corsair 550W

Så har du litt å vokse i. HD4850 drar naturligvis også mer strøm enn 8600GT.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Nei, skjermkortet du har valgt er både gammelt og svakt. Du kan nok ikke håpe på å få særlig god ytelse eller grafikk i moderne spill.

 

Ville anbfefalt dette HD4850 som minimum:

https://prisguiden.no/product.php?productId=97364

 

En svært god strømforsyning:

Corsair 550W

Så har du litt å vokse i. HD4850 drar naturligvis også mer strøm enn 8600GT.

 

Ok.Ble litt skuffet nå, for brukeranmeldelsene på Komplett tyder på at kortet er meget bra i forhold til prisen. 512MB bl.a. Håper det er litt bedre enn du mener :)

 

Hva med resten av riggen? Den er vel mer enn solid nok? 4GB med den råeste DDR2'en som finnes og en rå prosessor, så vidt jeg har skjønt..?

Lenke til kommentar
Ok.Ble litt skuffet nå, for brukeranmeldelsene på Komplett tyder på at kortet er meget bra i forhold til prisen. 512MB bl.a. Håper det er litt bedre enn du mener

Desverre får du ikke noe gamer skjermkort til 500kr. Det er der budsjettklassen ligger, og er mest ment som et godt alternativ til integrerte skjermkort (som en ikke kan spille på overhode).

 

8600GT kan nok muligens kjøre Crysis greit med alt på LOW.

I COD4 så klarer den kanskje low/medium med lav oppløsning.

 

Anbefaler heller at du ser på tester gjort av "proffesjonelle", en noen unøyaktige og (vanligvis) dårlige brukeranbefalninger.

Her får du en liten pekepinn: http://www.guru3d.com/article/geforce-9500-gt-review/8

 

De har brukt 8600 GTS 256MB, som egentlig er et hakk bedre enn 8600GT, men med litt mindre minne. (minnemengden har ikke noe særlig å si på slike kort)

Eneste problemet er at 8600 GT begynner å bli svært gammelt nå, og tester som har testet det i moderne spill er få.

 

Men som du ser så klarer den ikke COD 4 overhode på High (24 FPS i det spillet er uspillelig), og i Crysis så er det uspillelig på medium.

 

Blir HD 4850 for dyrt, så ville jeg gått for HD 4670 ivhertfall:

https://prisguiden.no/product.php?productId=100744

 

Her ser du hvordan den yter:

http://www.guru3d.com/article/ati-radeon-hd-4670-review/9

Den klarer Call of Duty 4 på High grafikk, og Crysis på Medium/high.

(i litt lave oppløsninger dog)

Da får du ivhertfall et skjermkort av nyere tid, og et som er ment for å takle moderne spill. Om ikke på høyt grafikknivå, så et ganske akseptabelt et.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Ok.Ble litt skuffet nå, for brukeranmeldelsene på Komplett tyder på at kortet er meget bra i forhold til prisen. 512MB bl.a. Håper det er litt bedre enn du mener

Desverre får du ikke noe gamer skjermkort til 500kr. Det er der budsjettklassen ligger, og er mest ment som et godt alternativ til integrerte skjermkort (som en ikke kan spille på overhode).

 

8600GT kan nok muligens kjøre Crysis greit med alt på LOW.

I COD4 så klarer den kanskje low/medium med lav oppløsning.

 

Anbefaler heller at du ser på tester gjort av "proffesjonelle", en noen unøyaktige og (vanligvis) dårlige brukeranbefalninger.

Her får du en liten pekepinn: http://www.guru3d.com/article/geforce-9500-gt-review/8

 

De har brukt 8600 GTS 256MB, som egentlig er et hakk bedre enn 8600GT, men med litt mindre minne. (minnemengden har ikke noe særlig å si på slike kort)

Eneste problemet er at 8600 GT begynner å bli svært gammelt nå, og tester som har testet det i moderne spill er få.

 

Men som du ser så klarer den ikke COD 4 overhode på High (24 FPS i det spillet er uspillelig), og i Crysis så er det uspillelig på medium.

 

Blir HD 4850 for dyrt, så ville jeg gått for HD 4670 ivhertfall:

https://prisguiden.no/product.php?productId=100744

 

Her ser du hvordan den yter:

http://www.guru3d.com/article/ati-radeon-hd-4670-review/9

Den klarer Call of Duty 4 på High grafikk, og Crysis på Medium/high.

(i litt lave oppløsninger dog)

Da får du ivhertfall et skjermkort av nyere tid, og et som er ment for å takle moderne spill. Om ikke på høyt grafikknivå, så et ganske akseptabelt et.

 

Ok. Takk for glimrende tilbakemelding!

 

Bare ett spørsmål til som du ikke svarer på: Hvor kraftig er resten av PCen min med de delene jeg har kjøpt? Håper i hvert fall alt annet enn skjermkortet er hissig.

 

(Har råd til skjermkort som er bedre enn det jeg har bestilt, men kommer til å prøve først. Jeg spiller ikke de aller mest krevende spillene uansett. Mer typen som liker Pro Cycling Manager, Football Manager, FIFA etc. Det forrige actionspillet jeg kjøpte var Doom 3. Forventer hvert fall at mitt nye kort drar DET spillet lett. OG IKKE MINST SISTE MICROSOFT FLIGHT SIMULATOR)

Endret av tbaugerud
Lenke til kommentar
Resten er ganske bra, bortsett fra harddisken som var svært så liten. :p

 

De spillene skal nok gå bra. Dog er Flight Simulator X ganske tungt, så litt lavere grafikk må nok brukes.

 

Flott!

 

Alle ler av at jeg ikke synes det er nødvendig med diger harddisk. Uansett lett å oppgradere med en ekstern. Det er sånn jeg har tenkt.

Lenke til kommentar

Husk at eksterne gjerne koster et godt hakk mer enn en intern og er langt tregere (med noen få unntak). Med andre ord så duger det ikke å bruke en ekstern til spill osv.. som krever litt hastighet.

 

En større og bedre harddisk slår også positivt ut på ytelsen. Det er harddisken som er svakeste leddet i en maskin ved vanlig bruk, og med en liten harddisk så sitter ikke informasjonen like tett, og harddisken kan ikke lese/skrive lite raskt.

 

Selv kjøpte jeg en 250 GB harddisk da jeg først kjøpte min maskin. Men etter at jeg innså at eksterne bare er en midlertidig løsning, og ikke det jeg har lyst å lagre alt på, så har det bare blitt mer og større disker. Jeg trodde naturligvis ikke jeg kom til å bruke så mye, men slik går det... (er nå oppe i en 3000 GB)

 

Og enda ikke gått til innskaffelse av ekstern harddisk. (selv om jeg vurderer en kraftig nå) :innocent:

 

Sist men ikke minst, eksterne harddisker tar opp ekstra og unødvendig plass og innganger.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...