Gå til innhold

Erfaringen mer RYP


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med TechNutrition sin "Release your potential" - Grunnprogram?

Er veldig lite trent, og begynte med styrketrening for 3-4uker siden men uten noe skikkelig treningsprogram, har sett pA bAde 5x5 eksplosiv styrkeprogrammet, samt RYP, der sistnevnte virket best for meg. sA er det noen med erfaring med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RYP fungerte veldig bra for meg i alle fall. Har hatt solid økning i både volum og styrke de periodene jeg har kjørt programmet. Bruker å klare et halvt år eller sånn i slengen på RYP, så blir jeg lei og går over til å prøve noe nytt osv. Men hvis du skal følge programmet, så følg det helt ut. Ikke begynn å prøve maksløft annenhver uke, eller dra inn alle mulige ekstra øvelser, for da ødelegger man bare hele opplegget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
har nå brukt programmet i et par uker, og må si at det virker svært lovende. har allerede økt en god del i muskelmasse :) kjempe programm. (kjører grunnprogrammet) takker for tilbakemeldinger! :)

HAH! Dummeste jeg har hørt, du har gått på programmet i en uke så har du økt en god del i muskelmasse?

Edit: Så er uansett den første uken griselett, om ikke har fulgt programmet kan du ha gått på programmet i 2 uker, men det er fortsatt veldig lite og lett i begynnelsen.

Endret av bebeluv
Lenke til kommentar
har nå brukt programmet i et par uker, og må si at det virker svært lovende. har allerede økt en god del i muskelmasse :) kjempe programm. (kjører grunnprogrammet) takker for tilbakemeldinger! :)

HAH! Dummeste jeg har hørt, du har gått på programmet i en uke så har du økt en god del i muskelmasse?

Edit: Så er uansett den første uken griselett, om ikke har fulgt programmet kan du ha gått på programmet i 2 uker, men det er fortsatt veldig lite og lett i begynnelsen.

For en nybegynner så går det faktisk ann å legge på seg litt muskler de første ukene av RYP. Og den første uken er også som regel veldig tung hvis du, som sagt, er nybegynner. Har selv erfart det samme. Etter 2-3 uker på RYP, kunne folk (som ikke visste at jeg trente) se at jeg hadde fått bredere skuldre.

Lenke til kommentar

Nei nedtreningen er en uke fri, 15 rep er for utholdenhet, ledd og sener.

 

Jeg brukte RYP Grunnprogram fra 75-95kg noe som tok 8 mnd dvs 6 program +-.

Det viktigste er kostholdet, om du går opp i vekt eller ned i vekt/fettprosent er kcal alene, det er det samme programmet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Husk at i begynnelsen reagerer kroppen annerledes og du mister fett samtidig som du bygger muskler på kcal overskudd. Så vekten kan gå litt ned eller stå stille mens du blir sterkere.

Teknikken forbedrer seg også så det er vanlig å teste nye 10 RM etter 6 uker og ikke bare legge på 2 kg på alle øvelsene.

 

Det med å forbrenne fett og bygge på en gang skjer bare i begynnelsen, senere må du velge en av tingene.

Ha 101% fokus på maten, du må få i deg din kroppsvekt ganger 36-42 pr dag i kcal.

For eks 70kg x 40 = 2800kalorier.

Om du bare får i deg 2000 så kommer vekten til å stå ganske stille, forlite mat vil jeg si er over 95% av feilene folk gjør.

Lenke til kommentar

Det er samme ulla da :!:

22-28kcal pr kg kroppsvekt ned i vekt

28-33 kcal pr kg stabil vekt

34-42 kcal pr kg opp i vekt.

 

Det er den formelen TN brukte før TN kom med en egen aktivitetskalkulator.

Den bruker en formel som ligger på 1-2 kcal pr kg kroppsvekt over vedlikehold med 3 dager uke/trening noe som er forlite.

På opp i vekt ville jeg ha pluset på 300 kcal eller brukt kroppsvekt x 36 minimum.

Endret av War
Lenke til kommentar
Han har trent i to uker eller mer, som både er 15- og 10-reps fasene. Sier det deg noe?

Hvordan har han klart å trent i 2 uker? Sier det deg noe at man skal ha pause 1 uke får man starter med programmet? Les når tråden ble startet a gutt :/

Han sier det jo selv. Har han trent i to uker, så går vi jo ut i fra at han faktisk har trent i to uker. Du trener jo ikke i hvilefasen...

Lenke til kommentar

var da veldig med mas her, jeg er ikke HELT nybegynner, jeg har allerede trent i noen uker før jeg begynte med ryp programmet, og når jeg skrev den posten var jeg ferdig med min andre uke med ryp programmet, og ja jeg spiser også skikkelig. jeg sa heller ikke at jeg var blitt et stort manneben, jeg sa jeg hadde økt endel i muskelmasse. dummeste innleggene ever,.

 

Denne tråden kan stenges da jeg har fått mitt svar.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Personlig så har jeg ikke trent så fryktelig mye de siste åra, men skal selv starte med RYP. I Hvilken rekkefølge kommer de ulike tingene i programmet? skal jeg først inn på treningsstudioet å teste alle apparatene jeg trenger med maks reps (10RM)? Vil ikke dette totalt ødelegge meg? Når er den strategiske nedtreningen, når kommer grunnprogrammet. Kort sagt rekkefølgen til oppbygningen til programmet jeg er ute etter her.

 

Håper noen kan hjelpe, har lest igjennom RYP-programmet men er likevel nokså forvirret :p...

Lenke til kommentar

Du skal selvfølgelig trene øvelsene i den rekkefølgen de er oppsatt. Knebøy, strakmark osv...

 

Den "strategiske nedtreningen" er bare de ukene du trener med lette vekter. Du fyller bare inn dine 10RM i kalkulatoren og trener grunnprogrammet i 6 uker. Så tar du en pause, og fortsetter med enda en runde med grunnprogrammet, eller så velger du muskelvekst eller fettforbrenning.

 

Nei, 10RM vil ikke ødelegge deg.

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...