Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dårlig spill/video grafikk


Anbefalte innlegg

Hei, mitt problem er at grafikken på spill er blitt dårlig. (Det var ikke det før)

Når jeg spiller f.eks Half life 2 og andre spill med høy grafikk, begynner det å blinke i forskjellige farger.

 

Jeg har gjort alt... Dvs: Formatert pcen, oppdatert driver....

 

Annet jeg kan gjøre? Viss det var virus som gjorde det er det vel borte nå, siden jeg har formatert pcen. Men problemet er der jo fortsatt...

 

Litt om pcen: - Kjøpt for under 2 år siden.

- Windows Vista 32-bit

- Skjermkortet mitt er: Nvidia GeForce 6800 Series GPU

- Har kjørt "Windows opplevelsesindeks", den er på 4,7.

-

 

Forresten når jeg starter et spill står det at Videodriveren eller no, er ikke god. Så står det jeg bør oppdatere den, og det har jeg gjort.

 

Hjelp :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du gi oss et screenshot av problemet?

 

Om det er små trekanter og striper som du beskriver som blinkende i forskjellige farger, mens resten av bildet ellers er normalt så er det typiske artifacts. Disse oppstår normalt fra enten overklokking eller overoppheting, men i noen tilfeller kan det være skadet maskinvare.

 

Om vi får et bilde eller to av problemet så kan vi nok se om dette er det du opplever.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei, igjen! Jeg startet nettopp Half life igjen, og først var alt bra. Men etter noen minutter begynte det å blinke, slik du beskrev. Deretter fikk jeg opp meldingen: "Skjermdriveren har sluttet å virke".

 

Det gikk litt bedre når jeg startet å spille når pcen var kald, men det begynte etter noen minutter. Det virker som det opphoper seg mens jeg spiller....

 

Fatter ingenting jeg :(

 

(Bilde er fra når jeg spilte Need for Speed og half life!)

post-155924-1224878074_thumb.jpg

post-155924-1224938478_thumb.jpg

post-155924-1224939417_thumb.jpg

Endret av Mary_5
Lenke til kommentar

Ja, det der ser ut som artifacts. Om du allerede har prøvd forskjellige drivere så er det da sansynligvis enten overoppheting eller defekt på kortet.

 

Sjekk at ikke viften har stoppet eller at noe sitter løst. utover det må du nesten bare kontakte leverandøren og be om erstatningsdel. For å være helt sikker kan du selvfølgelig først teste kortet i en annen maskin også, men dette vil jeg tippe er et problem som følger med kortet er jeg redd.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hvor mye må jeg betale då ca? Har jeg rett til å få en ny?

Om det skulle være en fysisk skade på kortet er jeg redd det er min feil. For noen måneder siden klarte jeg å være litt kjapp når jeg dro ut kabelen bak. Deretter åpnet jeg pcen og tok ut skjermkortet for å skjekke at alt var ok. Får jeg noe dekket da?

 

 

Mvh Mary_5

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har 5 års reklamasjonsrett på det meste av hardware i maskinen, i tillegg til evt. garanti du måtte ha på den om du kjøpte ferdigbygget maskin.

 

Det gjerder selvfølgelig ikke om du forårsaket skaden, men å trekke ut kontakten uten å slå av maskinen skikkelig først er ikke noe som kan skade maskinens deler, ihvertfall ikke skjermkortet. Om du skulle ha skadet noe hadde det nok evt. vært ved røff behandling når du tok ut/inn kortet i så fall, men de er ikke SÅ skjøre... minstet du det i golvet eller lignende derimot, så kan det fint ta skade av noe sånt. Det er selgerens oppgave i uanett tilfelle å sansyniggjøre at avt. skade var påført av deg, så om det ikke er åpentbart noe feil du har gjort så prøver du en reklamasjon hos selger. Reklamasjon koster ingenting utenom evt. frakt, så lenge det faktisk er feil på kortet vel og merke. Du kan av og til få gebyr for undersøkelse om de finner ut at det ikek var noe galt likevel. Derfor er det aller best å teste kortet først i en annen maskin bare for å være helt sikker, men dette ser for meg ut som en hardware defekt basert på erfaring, spesiellt om du allerede har testet alternative drivere.

 

KOntakt selgeren om det er mindre enn 5 år siden skjermkortet ble kjøpt, og forklar problemet - og at du ønsker å bruke rekalamsjonsrett, eller garanti, avhengig av hva du fremdeles har rett på. De vil forklare fremgangsmåten for dette.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...