Gå til innhold

HTPC-oppsett for stille 1080p-avspilling


Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg vurder å bygge meg en HTPC til å kjøre i stua, denne skal hovedsaklig brukes til å surfe på nettet, samt medie-avspillings funksjonalitet, hovedsaklig fra nettverksdrev og plater.

I dag har jeg en gammel Shuttle med Vista installert som er litt for støyende og svak i forhold til behovet, da den såvidt klarer å kjøre 720p. Vi har eksperimentert litt med forskjellige media center software og bruker mest XBMC for tiden.

Pcen er koblet til en 46" LCD HDTV fra Samsung som jeg kobler til via VGA-kontakten og kjører 1920x1080 oppløsning. Jeg kobler surrond-forsterkeren (dolby digital) til med digitalt (optisk).

Krav:

  • Kjøre Windows Vista(helst) eller Windows XP.
  • Streame innhold fra filserver.
  • Innebygget ethernet nettverkskort er et must.
  • Høyhastighets WLAN innebygget om mulig (har en dårlig USB-dongle i dag).
  • Innebygget bluetooth er et pluss, men ikke krav (har USB-dongle som funker OK).
  • Ha et greit estetisk utseende, uten for mye dill og med en beskjeden størrelse.
  • Klare å spille av innhold med 1080p-oppløsning, feks Blu-Ray, filmtrailere(feks quicktime) osv.
  • Spille av Blu-Ray, DVD og HD-DVD. Brenning behøves ikke, men hvis dette er mulig med en liten prisøkning på et par hundre, vurderer jeg det.
  • Må være relativt stille i drift, både under avspilling fra nettverk/HD og ved avspilling av plater.
  • Har ikke behov for opptaksmulighet pr. dags dato. Vil kanskje oppgradere i fremtiden, så muligheten til å legge inn nødvendig hardware er fint (ledige PCI-spor). (Jeg har Get og har skjønt at Get sitt opplegg for HDTV foreløpig gjør det vanskelig/umulig å ta opp mot PCen, så jeg ønsker ikke fokus på dette nå.)
  • Ikke være altfor dyr, absolutt tak: 10K, men lavere er ønskelig.
  • Pcen skal ikke brukes til spilling.

Utgangspunkt

Jeg har satt opp en liten liste som et utgangspunkt:

Kontroller:

Logitech Cordless MediaBoard Pro (PS3) – erstatter mus og tastatur for avansert bruk – benytter BlueTooth.

Logitech Harmony One – multifjernkontroll med både IR og RF(ikke bluetooth) som jeg skal bruke til å styre alle enhetene mine, blant annet HTPCen til enklere bruk som avspilling av media.

I denne sammenheng trenger jeg en mottaker så PCen kan bli fjernstyrt. En RF-mottaker som passer til Harmony One hadde vært mest nyttig, men IR er vel lettest å få tak i. Har noen en anbefaling på dette?

Kabinett: Lian Li PC-C37

Likte looken til dette kabinettet, og har i grunn ikke behov for mer enn en optisk enhet og 2 HD-slotter (SSD + fremtidig stor lagring)

PSU: NorthQ 4001AT 400W

Valgt litt på måfå, trenger en PSU som er stille og har nok, men ikke for mye power tilgjengelig. Tror vel at 400W skulle være nok.

Hovedkort: Gigabyte GA-EG45M-DS2H

Leste mye godord om G45-chipsettet, er dette en god versjon? Bør vel ha et kort med støtte for Riser som brukes i Lian Li kabinettet?

CPU: Intel Core 2 Duo E8500

En god CPU til en OK pris?

RAM: Mushkin XP2-8000 (4096 MB)

Nok en gang, valgt på måfå.

Harddisk: OCZ Core SSD 32 GB

Dyrt, men stille og med nok kapasitet til å kjøre inn feks Windows Vista.

DVD/Blu-Ray/HD-DVD: LG GGC-H20L

Combo-drev som kan lese DVD og Blu-Ray og HD-DVD.

 

Ellers trenger jeg en god og stille CPU-kjøler som får plass i kabinettet, noen forslag?

 

Jeg setter meget pris på alle tilbakemeldinger og råd :)

 

edit: fjernet link til endret handlevogn.

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del problemer mer g45 chipset driverene.

De støtter bla ikke 1080p/24.

 

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia...-730i,2044.html

 

Ville byttet ut hovedkortet med : Nvidia 730i

 

Lian Li kabinettet er lavprofils kabinett. Tror du vil slite med å finne tvkort som støtter Get i lavprofil.

Hadde satset på et fullprofils kabinett, f.eks Antec Fusion 430 eller Antec Fusion remote black. Antec kabinettene har innebygget IR mottaker. (Jeg har Antec Fusion 430 med Logitech Harmony 555, og det fungerer utmerket i MediaPortal).

 

CPU kjøler: Scythe Ninja Mini (Passer til antec kabinett), eller Scythe Schuriken til LianLi.

Du trenger ikke viften til Scythe Ninja Mini i Antec kabinettet.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Det er en del problemer mer g45 chipset driverene.

De støtter bla ikke 1080p/24.

...

Ville byttet ut hovedkortet med : Nvidia 730i

Takk for godt tips, denne (ganske viktige) detaljen hadde jeg ikke fått med meg.

Det eneste negative var at dette hovedkortet ikke hadde optisk SPDIF-kontakt ut. Men jeg skal holde øynene oppe etter andre hovedkort med dette chipsettet.

Lian Li kabinettet er lavprofils kabinett. Tror du vil slite med å finne tvkort som støtter Get i lavprofil.

Her er det jeg som har rotet litt, jeg forvekslet C37 med C36 som har riser og mulighet for å legge fullhøyde tilleggskort, men jeg ser ikke ut til å finne noen nettbutikker som selger C36 i Norge.

Hadde satset på et fullprofils kabinett, f.eks Antec Fusion 430 eller Antec Fusion remote black. Antec kabinettene har innebygget IR mottaker. (Jeg har Antec Fusion 430 med Logitech Harmony 555, og det fungerer utmerket i MediaPortal).

Takk for anbefalingen. Antec Fusion remote black ser glimrende ut, og jeg tror jeg kommer til å kjøpe dette :D

CPU kjøler: Scythe Ninja Mini

Digg å slippe CPU-vifte... mange ÅR siden siste jeg opplevde det :p

Nok en gang takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...