Gå til innhold

Test av IXUS 400


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har mast mange ganger på Canon, men de er ekstremt treige. Stadig blir tidspunktet for at vi kan få lånet kameraet forskjøvet.

 

Jeg håper at jeg skal få kameraet til test i løpet av denne uken, men med Canon kan man aldri vite.

 

Trist, for jeg får daglig epost fra lesere som lurer på hvor testen blir av.

 

Testene til Steve's Digicams ville ikke jeg personlig stolt særlig på. Det er sjeldent man finner særlig kritikk der, man kan nesten like gjerne lese reklamebrosjyren.

 

MLW

Lenke til kommentar

nååjaa... vet nå ikke helt jeg men.

vil ha en norsk test, egentlig kun for å ha flere tester å lese igjennom. har lest test hos dcresource,steve og dpreview. noen ganger så kan det være greit å lese tester som er veldig positive, for man blir gjerne litt deppa hvis en bare skal lese akam's tester... ingenting som er perfekt jo! alltid noe å sette fingeren på.

Lenke til kommentar

Hei, hvis dere ønsker å legge ut bilder kan dere ta kontakt med meg, med informasjon om hvilket kamera dere vil legge ut bilder fra, og hvilket brukernavn/passord dere ønsker til galleriet.

 

Jeg har fått Ixusen nå, og håper at testen vil bli presentert på mandag.

 

Det eneste jeg har fått testet til nå er batterikapasitet, skal ta hurtighet og en del på bildekvalitet senere i dag. Dette er den foreløpige listen jeg har notert meg som jeg fant under batteritestetn:

 

+ 9 fokuspunkter

+ Fryser ikke under fokusering

+ Selvutløser 2 eller 10 sekunder

+ Kraftig rød hjelpelampe til autofokusen

+ Auto rotasjon, men kun med Canons programvare

+ God zoom rundt utløserknappen

+ ISO 50-400

+ Stilig design

+ Meny forsvinner når utløseren trykkes halvveis ned.

+ Manuell hvitbalanse. Denne er god, og hvis blitsen på forhånd er skrudd på måler den med blits. Flott! Live visning av resultatet er imidlertid ikke like god som på f.eks. Casio EX-Z3.

 

- Func-menyen MÅ fjernes ved å trykke på func-knappen igjen. Ellers popper den tilbake.

- Metallet får lett sorte flekker

- Stativfestet malplassert

- Ingen "reset"-mulighet

- Dårlig batterikapasitet, 363 bilder

- Viser ikke lukkertid og blender

- Treg blitslading

- Egen visningsmodus

- Ikke mulig med fill-in blits i automatisk modus?

- Hvis man skrur av under lagring lagrer den ferdig først, objektivet går inn først etterpå.

- Ekstremt bråkete autofokus

- Anti-Røde-øyne funksjonen ikke god

- Ekstremt sensitiv for røde øyne

- Dårlig menyer, ikoner i stedet for tekst gjør menyelementet uforståelig inntil man velger dette og får en kort forklaring

- Ikke mulighet til å velge hvilke innstillinger som skal huskes fra gang til gang.

- Unødvendig med dilldall om lyder mv.

- Ikke VGA videomodus

- Ikke mulig å velge når kameraet skal skru seg av når det har vært idle.

- Lukkertid og blenderåpning vises ikke

- Lange lukkertider vanskelig tilgjengelige og særdeles lite brukervennlige. Eventuell feileksponering vises ikke ut over at en lampe blinker. Kun for å prøve seg frem og for spesielt interesserte.

 

- Ikke lukkerprioritet og blenderprioritet

 

 

MLW

Lenke til kommentar

Puh, endelig ferdig med hastighetstesten.

 

Kameraet er raskt til å ta mange bilder etter hverandre, så lenge man ikke bruker blits. Kameraet virker å ha bra bufferhåndtering, og med mindre man skal ta mer enn 6 bilder rett etter hverandre vil det ha lite å si hvilket minnekort man kjøper.

 

Kameraets store svakhet er autofokusen. 0.8 sekunder på vidvinkel og 1.61 sekunder på tele er et av de dårligste resultatene vi har hatt noengang.

 

Utløserforsinkelse på 0.2 sekunder med blits er heller ikke noe å skryte av.

 

Merk at dette er et standardisert testoppsett, det kan hende at kameraet er raskere under andre forhold.

 

Med så dårlig hastighet på autofokusen og dårlig batterikapasitet skal kameraet ha veldig god bildekvalitet om det skal få en god karakter. Så foreløpig skuffer Ixus 400.

 

MLW

Lenke til kommentar

INGEN kamera på størrelse med ixus s400 kan måle seg med bildekvalitet og brukervennlighet. Jeg har hatt det sjøl nå en stund og er kjempefornøyd. Akam sine tester gir mye mer negativ respons enn hos andre, så ikke la deg skremme av hva wirak har skrevet hittil. Ixus s400 kommer nok godt ut av det sammenlignet med andre kameraer som får dårlig respons, for å si det sånn.....

Lenke til kommentar

Det er noe rart der ja må jeg si! Alle som jeg vet om, som har ixus 400 er kjempefornøyd med kameraet og har ingen problemer med noe av det mlwirak nevnte som skuffende. Dessuten tror jeg at de tingene som mlwirak er skuffet over har lite å si for oss vanlig brukere. Vi skal jo bare ha en fin og lett kamera, samtidig tar fine bilder og ikke minst lett å bruke!

Jeg tror det blir ixus 400 på meg og :) På mulicom.no koster det 4495kr, er dette det billigste forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...