Gå til innhold

Ønsker å lage en ren "surfepc" av en gammel laptop


Anbefalte innlegg

Jeg har en Whitebox CL66 her med en batterikapasitet på ca 15 minutter. Den er som dere skjønner uegnet som bærbar pga det ødelagte batteriet, men den hade passet ypperlig nede i gangen som en dedikert surfemaskin.

 

Specs er som følger: 1,6 GHz CPU, 512 MB RAM og 60 GB HDD

 

Jeg ønsker som sagt en surfemaskin, og jeg vil ha en distro som er lett nok til å gjøre maskinen rask igjen, og enkel nok til at alle klarer å bruke den. Behøver feks ikke å ha et desktop i klassisk forstand. Kan gjerne være slik som på EeePC eller AA One. En lett officepakke, et messenger program med enkel mulighet for å skifte mellom profiler og ellers det som trengs for surfing.

 

Ønsker ikke å ha flere brukere på maskina. Rask oppstart er ALFA og OMEGA ;)

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette prosjektet. På forhånd takk :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bruk Gentoo. der legger du inn _kun_ det du vil ha, og ingenting annet. grunnen til at du bør velge Gentoo over f.eks Slackware er emerge, et fantastisk stykke programvare som behandler Gentoos ebuilds på helt utmerket vis. den fikser dependencies og kompilerer alt, og legger det der det skal være.

 

installasjonen av Gentoo er forholdsvis enkel. man følger bare den helt geniale dokumentasjonen - http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/index.xml

Lenke til kommentar

1. Syns det er mildt sagt dårlig å anbefalle Gentoo til en bruker som ikke oppgir hvilken erfaring en har med linux. En kjapp titt på Jigzaws siste 20 poster sier heller ingenting om dette.

 

2. Installeringen av Gentoo er ikke så enkel som du indikerer. Selv om du kanskje syns den er enkel, er Gentoo installasjon en tung oppgave for en linux nybegynner.

 

3. Hvorfor anbefalle Gentoo i det hele tatt, når det eneste Jigzaw ønsker er en enkel surfe maskin installasjon? Sammenlikningen med Slackware blir feil, da en full Slackware installasjon gir alt Jigzaw spør om, uten behov for å installere programvare etterpå, som en må med Gentoo.

Videre. MYE bedre å anbefalle Ubuntu/OpenSUSE/Fedora el. andre lettfattelige distroer som gi alt det Jigzaw trenger ut av boks.

 

 

Jigzaw, du refererer til eeePC og AAO.

ASUS EEE bruker linux-distroen Xandros, men med noe spesial tilpasset programvare. Xandros er distro som fokuserer på brukervennlighet og desktop i min erfaring. Etter hva jeg vet må en betale for Xandros.

AA One bruker en versjon av Linpus, kalt Linpus Linux Lite. Linpus er også en distro som fokuserer på brukervennlighet på desktopen, men koster vel ikke penger...

 

Jeg har personlig liten erfaring med de to, og de er vil ikke noen av de "big players" på linuxmarkedet.

Jeg ville anbefalt deg å ta en titt på Ubuntu først, så evt sett på andre om ikke Ubuntu passer for deg (f.eks. er ikke Ubuntu en av de raskeste til å boote)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Støtter forslaget om xubuntu. Det er ubuntubasert og burde være være temmelig nybegynnervennlig, og xfce er hyggelig nok uten å bruke masse ressurser.

 

indietrash: Fy skam, man anbefaler ikke gentoo til folk. Det er noe nysgjerrige uheldige sjeler oppdager på egenhånd.

Lenke til kommentar
indietrash: Fy skam, man anbefaler ikke gentoo til folk. Det er noe nysgjerrige uheldige sjeler oppdager på egenhånd.

Det var nå litt satt på spissen. Gentoo var det første distroen jeg kom borti (på fulltid, vel og merke), og jeg har nå ikke tatt heelt skade av det, har jeg?

 

Når det er sagt, så er det vel ikke den letteste distroen å starte med, heller det motsatte. Det som er så morsomt, er at du lærer en god del om å sette opp systemet ditt, for ikke å snakke om alle den morsomme kompileringa du får lov til å gjøre (ja, kanskje litt selvnedsettende den siste delen der). Selv om det kan være litt (eller egentlig ganske mye) styr første gangen, så får du et system som kun har de tinga du absolutt trenger (eller som du har installert av en annen rar grunn) og som i tillegg er kompilert til å kjøre på din maskin, i stedet for at det skal måtte fungere på absolutt alle andre sine maskiner (jeg har ingen som helst undersøkelser å vise til som sier hvor mye dette hjelper på hastigheten, men google er din venn hvis du vil finne noen). Selv om Gentoo er vanskelig i starten (og kanskje litt etterpå også) så finnes det et stort miljø som kan hjelpe deg, spesielt er Gentoo Wiki et veldig fint sted hvis du lurer på noe. Det er også en stor og god instruksjonsbok som går gjennom installasjonen steg for steg (og som er ekstremt anbefalt å følge de første hundre gangene, minst).

 

Så, det jeg prøver å si er: Prøv deg på Xubuntu, som flere her sier. Med mindre du vil bruke denne anledningen til å ta et stort steg inn i linux-verdenen og du er villig til å bruke en del timer på det, da laster du ned en Gentoo-CD.

Lenke til kommentar
Syns det er mildt sagt dårlig å anbefalle Gentoo til en bruker som ikke oppgir hvilken erfaring en har med linux. En kjapp titt på Jigzaws siste 20 poster sier heller ingenting om dette.

 

Hvorfor anbefalle Gentoo i det hele tatt, når det eneste Jigzaw ønsker er en enkel surfe maskin installasjon?

 

når man ikke oppgir hvilken erfaring en har, og spør et GNU/Linux spørsmål - så går jeg utifra at vedkommende _kan_ GNU/Linux.

 

fordi den kan han tilpasse selv.

Lenke til kommentar
Syns det er mildt sagt dårlig å anbefalle Gentoo til en bruker som ikke oppgir hvilken erfaring en har med linux. En kjapp titt på Jigzaws siste 20 poster sier heller ingenting om dette.

 

Hvorfor anbefalle Gentoo i det hele tatt, når det eneste Jigzaw ønsker er en enkel surfe maskin installasjon?

 

når man ikke oppgir hvilken erfaring en har, og spør et GNU/Linux spørsmål - så går jeg utifra at vedkommende _kan_ GNU/Linux.

 

fordi den kan han tilpasse selv.

 

@indietrash: Hvordan du får trådstarter til å virke kjennt med GNU/linux klarer ikke jeg å se. Å anta at alle som poster i denne delen av forumet har gode linux-kunnskaper er vel å ta i litt hardt (no offense folka!) De fleste som spør om distroer her er i de fleste tilfeller nybegynnere vil jeg tro, mens de mer avanserte linuxbrukerne VET hvilke distroer som passe til hvilken HW.

 

Til trådstarters spørsmål om distro ville jeg anbefalt xubuntu som flere andre i tråden. En god inngangsport til linux selv om GUI`en kan være litt mer trøbblete en vanlig ubuntu.

Lenke til kommentar
Jeg mener du får alt du spør etter med Draco desktop Tror aldri jeg har hatt så rask oppstart som dette på min gamle Thinkpad P3 500. Standard er Xfce og alle de programmene du nevner er med.

(Litt tull med hjemmesiden til Draco akkurat nå, forumet er oppe)

Draco Desktop 2008 er snart klar for testing, har dukket opp en god del forbedringer i forhold til 2007Q4 (denne versjonen begynner også å bli litt utdatert). Har også begynnt å fokusere på brukervennlighet osv ;) (det er også litt av poenget med Draco Desktop i forhold til Draco Core)

 

Med de specs trådstarter har burde de fleste distroer kjøre smooth.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tusen takk til alle sammen som har skrevet her. Jeg ble så opptatt med husoppussing at jeg glemte helt av tråden. Gentoo så litt vel avansert ut for meg, selv om jeg har hatt Ubuntu i noen år tidligere. Skal ta en titt på Xubuntu og Draco Desktop en dag.

 

Tusen takk folkens :) Skal fortelle hvordan det går.

Lenke til kommentar

Kan jeg anbefale Arch Linux. Og en nøye titt på The Beginners Guide. En veldig flott distro og sammen med wikien er den en bra utgangspunkt. Begynte selv med Arch forrige mandag, selv idag trives jeg veldig strent. Driver dog å forsker litt med hvilken WM jeg skal bruke, men tar selv tid når man er fersk.

Som en ren surfepc, tar det ikke lange tiden å legge inn Arch og evt. Xfce.

 

Birger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...