Gå til innhold

Trenger litt hjelp med plasma og oppløsninger


Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt en lg 42" plasma skjerm med oppløsning på 1024x768. Har også hd dekoder fra canal digital.

Det jeg lurer på er instillinger. Jeg kan stille 1080i eller 720p og så vidt jeg har skjønt støtter ikke tven noen av disse oppløsningene men når jeg har den på 1080i er det mye bedere og skarpere bilde. Jeg ble fortalt at uansett hva man gjør kan ikke denne tven gjengi 1080 oppløsning forde pannelet er bare 1024x768 men i brukermanualen til tven står det at den kan gjengi 1080p. Står også Scan only 0% overscan, hva betyr det?. Er litt forvirret, trodde ikke tven kunne gjengi 1080 men man kan se utrolig stor når dekoderen står på 1080i i forhold til 720p.

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom som oppløsningen på TVen er 1024x768 kan den naturligvis ikke vise 1080-bilder. Det som står i brukermanualen er selvfølgelig at den kan motta og gjengi 1080i/p ved og nedskalere bildet (gjøre om til lavere oppløsning)

 

TVen støtter nok høyst sannsynlig 720p. At den har 0% overscan vil si at bildet ikke strekkes, men at du vil få 48 linjer (hhv 24 oppe og nede) som er sorte.

 

Normalt sett blir 720p bedre enn 1080i på slike skjermer, men uten å bli for tekniske kan vi begrense oss til å si at det er mange årsaker til at dette kan skje. Det har selvfølgelig med bildebehandlingen å gjøre. Naturlig nok bør du fortsette å bruke det du føler gir det beste resultatet.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Er litt forvirret, trodde ikke tven kunne gjengi 1080 men man kan se utrolig stor når dekoderen står på 1080i i forhold til 720p.

Reint fysisk kan ikke TV-en vise alle bildepunktene i et 1080-bilde, da skjermen ikke har stor nok oppløsning til det. Men, TV-en kan skalere både bilder med større og mindre oppløsning enn skjermens oppløsning. Dermed kan du mate TV-en med 1080-signaler fra bluray eller HD-dekoder, eller 576-linjers-signaler fra dekoder for tradisjonell oppløsning og DVD, og se et bilde som TV-en har tilpasset skjermen sin.

 

Dette var kanskje omtrent det samme som chrlod sa, men med andre ord. Og, jeg er enig med han at uansett hva som teknisk skjer ved tilpasningen av signalet til din skjerm, bør du fortsette å bruke det du føler gir det beste resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...