Nidaroo Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Når jeg kjører en tur med bilen går gradene opp imot 120 grader. Dette er da altfor mye for at man kan kjøre. Så etterpå at all kjøleveske var nærmest tomt. Er det bare dette som gjør det? Evt, hvilket type er det? Går det an å ha på ren vann, eller vil det koke bort igjen? Er bare det at jeg må kjøre 50 min for å komme til en åpen bensinstasjon som selger dette, og jeg skal på tur ikveld...Forslag?
Steina Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Ja, du kan ha på bare rent vann på radiatoren. Eneste grunnen til å kjøpe frostveske som du kan blande ut med vannet, er at vannet ikke skal fryse på vinteren. Åpne toppen på radiatoren og fyll opp der, i tillegg til at du fyller opp i tanken på siden. Endret 18. oktober 2008 av Steina
BeFs Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Noe galt med termostaten din? Den gjør at kjøleviften til radiatoren begynner å gå. Ved sånne temperaturer burde vifta gå. Sjekk det. Vannet skal uansett ikke forsvinne så lett. Se etter lekasjer. Men som Steina sier, du kan fint fylle på vanlig vann fra springen, men på denne årstiden bør du etterfylle med frostveske så fort som mulig. Ta med deg ekstra vann på flasker før du legger ut på tur. Har selv kjørt 4 mil tur/retur nesten utelukkende 10-talls 1.5L flasker med vanlig vann. Slitsomt, ja! Men det går ann. Endret 18. oktober 2008 av BeFs
SeaLion Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Nei, ikke etterfyll med kun vann: Frostvæsken beskytter nemlig ikke bare mot frostskader, men også mot innvendig korrosjon i kanalene i kjølesystemet og radiatoren. Derfor må det være frostvæske i kjølevannet også på biler som kun brukes i sommerhalvåret. For høy temperatur og tap av kjølevæske tyder på at noe er galt, etterfyll derfor kun for å komme deg til nærmeste verksted eller hjem. Antagelig er det en termostat som må byttes, men hvis du bare kjører på kan det neste bli ødelagt toppakning, sprukket topp eller i verste fall sprukket motorblokk.
Steina Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Nei, ikke etterfyll med kun vann:Frostvæsken beskytter nemlig ikke bare mot frostskader, men også mot innvendig korrosjon i kanalene i kjølesystemet og radiatoren. Derfor må det være frostvæske i kjølevannet også på biler som kun brukes i sommerhalvåret. For høy temperatur og tap av kjølevæske tyder på at noe er galt, etterfyll derfor kun for å komme deg til nærmeste verksted eller hjem. Antagelig er det en termostat som må byttes, men hvis du bare kjører på kan det neste bli ødelagt toppakning, sprukket topp eller i verste fall sprukket motorblokk. Det er en japsebil det er snakk om. Kan tilogmed kjøre uten vann. Jeg har kjørt både uten vann og olje. Går fint ja.
BeFs Skrevet 18. oktober 2008 Skrevet 18. oktober 2008 Skal være bra gammelt og metallisk vann hvis rørene korroderer på kort tid. Ergo, ikke etterfyll med vann lagret over tid i metallboks.
SeaLion Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Jeg har kjørt både uten vann og olje. Går fint ja. Hvis jeg hadde gjort sånne dumheter en eller annen gang i livet, så hadde jeg i hvert fall aldri skrytt av det på et bilforum. Du har vel prøvd å kjøre bil uten bruk av hjerneceller også kan jeg tenke meg. Og det gikk vel også fint? Endret 19. oktober 2008 av SeaLion
BeFs Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 Han skryter jo ikke av seg selv han skryter jo av bilen.
Nidaroo Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Skrevet 19. oktober 2008 Akei! Da får vi bare satse på at bilen starter igjen etterpå da Får kjøpe sånn frostvæske/kjølevann idag da, også ha på begge boksene. Selve radiatoren også på den andre boksen? Er det den som det blir målt av på(på dashbordet om det er lite osv?)..
Steina Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Du har en topp på toppen av radiatoren ja, som du kan skru opp og etterfylle på selv siden denne også mest sannsynlig er tom, siden du sa at motoren gikk varm. Plastikktanken på siden er den som etterfyller når det trengs. Du har nok ingen måler i dashbordet om at det er lite frostveske på radiatoren\ tanken nei, bare temperaturen. Endret 19. oktober 2008 av Steina
Nidaroo Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Skrevet 19. oktober 2008 Åja. Men det rare er at begge disse boksene er tomme. Er det bare å etterfylle fult på begge tankene, også se hva som skjer? Iallefall skal det da være normalt.
Steina Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 Du har vel en grense på plastikktanken som du kan fylle etter, men er bare å fylle opp fult på radiatoren ja. Jeg regner med du skjønner hvor jeg mener, men for ordens skyld så legger jeg ved et bilde.
Nidaroo Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Skrevet 19. oktober 2008 Du har vel en grense på plastikktanken som du kan fylle etter, men er bare å fylle opp fult på radiatoren ja. Jeg regner med du skjønner hvor jeg mener, men for ordens skyld så legger jeg ved et bilde. Ja skjønner..Men må vel fylle opp begge to, uansett fyller jeg iallefall radiatoren opp ja. Men kjøpte blå sånn frostveske nå, og der stod det 1 del frostveske og 3 deler vann, eller omvendt. Bare ha på det da, så skal alt være normalt igjen?
Steina Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Ja, bare å ha på. Frostvesken blandes ut i vann, og jo sterkere blanding, jo kaldere kan det bli uten at den fryser. Er vel vanlig og blande for 30 minusgrader. Det er bare å fylle på ja, så blir det nok greit, men du bør følge med om det lekker ut vann noen plasser. Når du starter bilen, så vil vannet gå i omløp, så da kan du se under bilen om lekasjen er stor. Du bør også følge med på tanken de nærmeste dagene. Husk at stiger temperaturen over 90 grader, så vet du at det er noe galt. Endret 19. oktober 2008 av Steina
Nidaroo Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Skrevet 19. oktober 2008 Japp, jeg kjørte nok iallefall 1 mil med gradestokken godt over 120 grader, når jeg skulle kjøre ut på en busslomme, da når jeg tok inn clutchen stoppet bilen rett og slett. Så ville den ikke starte igjen etterpå, var nok batteriet. Så har dette noe med det å gjøre?
Steina Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 Auda, men har du fylt etter vann og frostveske og prøvd å starte?
Nidaroo Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Skrevet 19. oktober 2008 Auda, men har du fylt etter vann og frostveske og prøvd å starte? Ja, det forsøkte jeg faktisk nå. Og da ville den ikke starte igjen! Det som skjedde da er at jeg prøvde å starte den etter igår, og det gikk til slutt etter litt truing på at den skulle starte, og det gjorde den. Så kjørte jeg jeg hjem igjen til meg der hvor frostveska står, også fylte jeg på med det, og blandet ut med vann. SÅ forsøkte jeg å starte den igjen, da ville den ikke starte. Startmotoren går rundt, men den vil ikke starte, er heller ingen tegn til at den vil prøve og starte. Bare sånn av og til etter lange forsøk.. Kan årsaken til at den ikke vil starte, at den er full i bensin i forgasser og det der.
Nidaroo Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Skrevet 19. oktober 2008 Eller er hele bilen helt faens ødelagt tror dere?
BeFs Skrevet 19. oktober 2008 Skrevet 19. oktober 2008 Bensinen siger ut av forgasseren når den har stått en stund. Kan du forklare hvilke lyder bilen din lager når du prøver å starte den?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå