Gå til innhold

LAN 50-80 pers. hjelp til DHCP server


Anbefalte innlegg

Hei. Skal arrangere GataoLAN i romhjula og har planar om palssar opp til ca 80 stk. Har arrangert LAN nokre gonger før, men har no planar om å sette opp ein eller fleire serverar som skal brukes til å "styre" nettverket. Har lest litt om DHCP, og lurer på om det er best å køyre denne i XP eller Linux. Og kva funksjonar ein får ut av ain DHCP server. Og sist men ikkje minst, nokon som har tips til kva program eg skal bruke ?

 

Takkar for svar ;)

Denne skulle kanskje ha vore i Server- kategorien men..

Endret av katet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har erfaring med linux fra tidligere, og vil bruke det, er Actrm sine forslag ganske utmerket, evt vil jeg kaste inn Astaro som en dark horse. Alt konfig er via websider mot serveren.

WinXp dhcp server via tredje parts program som f.eks haneWIN DHCP Server.

 

Tjeneste som DHCP krever lite ressurser, og det viktigste er vel kun at tjenesten kjoerer stabilt paa en maskin, der er ikke noen dhcp fordel paa linux vs windows. Men har selv brukt baade smoothwall og Astaro box til gateway samt dhcp server - og det var klippe stabilt uten krasj.

 

DHCP servere gir jo praktisk talt ut kun IP adresser, og fordelen med aa ha det som en ekstern tjeneste maa vel at det er sentralt aa styre IP paa diverse servere (gi spesifikke maskiner fast IP via dhcp), og gi informasjon omkring gateway og forslag til DNS servere (bruk f.eks OpenDNS som default) fra et sentralt sted.

Lenke til kommentar

smoothwall er bygd opp på linux..

Men du trenger ikke å ha noe særlig kunnskaper om det for å få det til å virke.

 

den tar deg igjennom en liten installasjons prossess.

Så skal du konfigurere routere.

Når det er gjort kan du så senere logge det på routeren igjennom en web browser fra en annen pc på nettverket..

Lenke til kommentar

Siden vi er inne på linux-distroer, så kan jeg foreslå ClarkConnect. Har aldri brukt noe annet, så jeg kan ikke si hvordan den er i forhold til forrige nevnte distroer, men jeg har brukt CC med stor suksé på flere arrangementer av størrelsen du prater om. Hadde tidligere absolutt ingen linux-erfaringer, men enkelt UI gjorde susen.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...