Gå til innhold

Skulle gjerne bedt om hjelp og synspunkter til nytt kompaktkamera men...


Anbefalte innlegg

Jeg skriver ikke dette for å surmule eller starte en ondsinnet krangel, men lurer litt på hvorfor det er blitt slik på disse sidene. Jeg må si at jeg er kraftig overrasket over disse sidene her. Det virker ikke som om nye medlemmer er velkomne i det hele tatt.

 

Veldig ofte starter interessen for foto ved at man skal kjøpe seg et nytt kamera. Alle har ulike meninger om hvordan kameraet skal være og hvem er vel bedre å spørre enn dere her inne??

Men når tilogmed moderator skriver at innlegg ang "godt kompaktkamera til ca 2000 kr" vil bli slettet, så føler man seg ikke særlig velkommen. Personlig så ser jeg ikke problemet med at et innlegg kommer kanskje 2 ganger pr dag. Kanskje dere kan få meg til å forstå?

 

Dette er ikke første diskusjonssidene jeg er aktiv på, har tidligere vært aktiv på en side som dreide seg om graviditet. Der kom det spørsmål av typen "Tror dere jeg er gravid?" "Kan jeg ha mistet?" mange ganger pr dag. Forskjellen på disse to sidene er at der ble alle tatt godt imot og stort sett alle fikk så gode svar som vedkommende kunne gi uten å være lege.

 

Jeg synes det er litt dumt at det skal være slik på en diskusjonsside at man kvier seg til å spørre om noe fordi man ikke vet om man får et vennlig svar eller et surt svar.

 

Jeg fikk mye god hjelp her inne da jeg skulle kjøpe mitt speilreflekskamera, og er veldig takknemlig for det, men har dessverre ødelagt mitt kompaktkamera, og må ærlig innrømme at jeg innlegget jeg skrev ang kompaktkamera slettet jeg før det ble publisert. Dette er ikke noe spesielt her inne på kompaktkamera, det var det samme på speilrefleks sidene, og går tydeligvis igjen på alle sidene. Lurer bare litt på hvorfor det er slik?

 

Jeg vet med meg selv at hadde jeg våget å spørre om ting her inne uten å risikere et uvennlig svar så hadde jeg nok kunnet mye mer om mitt speilrefleks enn det jeg i dag kan. Det er ikke alt som er lett å lese seg til av en nybegynner, og når en kanskje får et svar, men ikke forstår helt, skal det ganske mye mot til for å våge å spørre igjen.

 

Nå regner jeg ikke med at innlegget mitt får ligge så lenge før det blir slettet, men hvis noen er kjappe så kanskje noen kan gi meg en forklaring på hvorfor det er slik her inne....

 

Ingen surmuling fra min side, jeg har fått hjelp da jeg behøvde den mest, men skulle gjerne ha våget å være litt mer aktiv her inne.

 

Ha en riktig god helg, med mange gode bilder...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke dumme spm, bare dumme svar.

Får du noen dumme svar som ikke er riktige, spør du igjen.

 

Synd at du føler det sånn, men kanskje noe av forklaringa kan være at folk innpå her som diskuterer og intresserer seg for fotografi sjeldent gidder å diskutere kompaktkamera fremfor slr/dslr.

Skal ikke si at det er sånn, men man vet jo aldri.

 

Annen mulighet: Kan det være du som er litt hårsår?

 

Uansett, ikke gi opp. Det lærer du ingenting på.. ;)

Lenke til kommentar

Hei, jeg vil ikke si at jeg er hårsår, selv om jeg kanskje kan oppfattes som det for dere. Men jeg prøver å finne ut litt hvordan jeg skal "oppføre" meg her inne; dvs hvilke spørsmål jeg kan stille og ikke stille for å ikke skape dårlig stemning.

 

Jeg forstår jo at dere ikke gidder å svare på de samme spørsmålene hele tiden, men jeg synes at det er så mange underforum som dekker så mye, og er det noe mer avansert dere ønsker å diskutere, så skjer det som regel ikke under dette emne. Og hva skal man da diskutere her om det ikke er selve kameraet...

Lenke til kommentar

Beklager at du føler det slik, men det var en tid for ikke så lenge siden da første forumside var ca. 40% tråder "hva er beste kameraet til 1500 kroner?" og 40% "hva er beste kameraet til 2000 kroner?". Det ble en utrolig kjedelig del av forumet å være på, og resultatet ble at vi mistet veldig mye av besøksmassen her inne. Kompaktkameradelen av forumet pleide å være full av innlegg og spørsmål, men så kom alle disse helt like spørsmålene, og du ser jo selv hva resultatet er blitt... en av de dødeste delene av kameraforumet.

 

Moralen er at man sjekker fort om det finnes noen spørsmål som ligner det man lurer på på den første siden av dette forumet. Man leser de for å få litt mer innblikk i hva som sies. Så kan det hende man peker seg ut noen kandidater blant kamera. Da kan man lage en tråd der man spør et spesifikt spørsmål om hva som er best av kamera A, B og C, og ikke bare "Hva er best til 2000 kroner". Sistnevnte er også helt umulig å svare på om man ikke sier noe om hva som er viktig.

 

Selv har jeg jobbet som selger av blant annet kompaktkamera, og man må snakke litt med kunden før man viser kunden noen gode alternativer. Grunnen er at vi har alle forskjellige behov. Derfor er det ingen som sletter en tråd der du spør om hva som er det beste kameraet, så lenge du har noen krav til kameraet, og gjerne noen alternativer til kamera som du synes høres spennende ut.

 

Det er kun de som forventer å få alt servert på et sølvfat, og derfor lager innlegg som "Jeg skal ha et kamera... hva er det beste. Har 2000 kroner å bruke." som får innleggene sine slettet eller lukket. Selv om vi alle er interessert i å hjelpe her inne, må man jobbe litt selv for å få hjelp. Ellers vet vi rett og slett ikke hvordan vi skal hjelpe, og de som prøver allikevel, kan ende opp med å gi helt feil råd i forhold til brukerens ønsker og behov.

 

Ellers synes jeg du svartmaler situasjonen litt. Jeg har aldri sett at noen har blitt mobbet for å stille "dumme" spørsmål om kamera, vi sletter heller aldri innlegg fordi noen kan karakterisere det som "noe alle burde vite". Alle har startet et sted, og det er noe vi alle vet.

 

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor du tror innlegget ditt her blir slettet. Hvis du gir meg en pekepinn på hvilke andre innlegg du har hatt som har blitt slettet, der du føler deg mobbet eller sett ned på eller lignende, så kan jeg se på de og evt. se hva som er grunnen.

 

Håper det var oppklarende :)

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Beklager at du føler det slik, men det var en tid for ikke så lenge siden da første forumside var ca. 40% tråder "hva er beste kameraet til 1500 kroner?" og 40% "hva er beste kameraet til 2000 kroner?". Det ble en utrolig kjedelig del av forumet å være på, og resultatet ble at vi mistet veldig mye av besøksmassen her inne. Kompaktkameradelen av forumet pleide å være full av innlegg og spørsmål, men så kom alle disse helt like spørsmålene, og du ser jo selv hva resultatet er blitt... en av de dødeste delene av kameraforumet.

 

Moralen er at man sjekker fort om det finnes noen spørsmål som ligner det man lurer på på den første siden av dette forumet. Man leser de for å få litt mer innblikk i hva som sies. Så kan det hende man peker seg ut noen kandidater blant kamera. Da kan man lage en tråd der man spør et spesifikt spørsmål om hva som er best av kamera A, B og C, og ikke bare "Hva er best til 2000 kroner". Sistnevnte er også helt umulig å svare på om man ikke sier noe om hva som er viktig.

 

Selv har jeg jobbet som selger av blant annet kompaktkamera, og man må snakke litt med kunden før man viser kunden noen gode alternativer. Grunnen er at vi har alle forskjellige behov. Derfor er det ingen som sletter en tråd der du spør om hva som er det beste kameraet, så lenge du har noen krav til kameraet, og gjerne noen alternativer til kamera som du synes høres spennende ut.

 

Det er kun de som forventer å få alt servert på et sølvfat, og derfor lager innlegg som "Jeg skal ha et kamera... hva er det beste. Har 2000 kroner å bruke." som får innleggene sine slettet eller lukket. Selv om vi alle er interessert i å hjelpe her inne, må man jobbe litt selv for å få hjelp. Ellers vet vi rett og slett ikke hvordan vi skal hjelpe, og de som prøver allikevel, kan ende opp med å gi helt feil råd i forhold til brukerens ønsker og behov.

 

Ellers synes jeg du svartmaler situasjonen litt. Jeg har aldri sett at noen har blitt mobbet for å stille "dumme" spørsmål om kamera, vi sletter heller aldri innlegg fordi noen kan karakterisere det som "noe alle burde vite". Alle har startet et sted, og det er noe vi alle vet.

 

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor du tror innlegget ditt her blir slettet. Hvis du gir meg en pekepinn på hvilke andre innlegg du har hatt som har blitt slettet, der du føler deg mobbet eller sett ned på eller lignende, så kan jeg se på de og evt. se hva som er grunnen.

 

Håper det var oppklarende :)

 

Som deltager på et stort internasjonalt fotum, med over 10.000 poster/svar på min samvittighet kan jeg nok bekrefte at mange lider av tålmodighetsmangel. Det er desverre ikke noe ukjent fenomen at 'veteraner' skremmer nybegynnere vekk. Det vi må tenke på, er at teknologien utvikler seg så fort at det nesten er berettiget med opp til flere 'hva er best' spørsmål i uka. Jeg tror nok også at man kan henvise til en relevant post I stedet for å henvise til søkefunksjonen. Det er lov å vœre hyggelig, selv om man føler at det er et evig mas om det samme gang på gang.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen innlegg som har blitt slettet,ei heller blitt "mobbet" men fått noen sure kommentarer i retningen - "det er da ting alle vet." Ikke her inne, men inne under digitalt speilrefleks. Jeg skulle til å poste et innlegg her inne, men slettet det for å slippe å få slike tilbakemeldinger som jeg har lest i mange innlegg.

 

Men hvis saken er den at dere er lei av innlegg "jeg trenger et godt kamera til under 2000" og ikke noe mer, så har jeg forståelse for at dere er lei, selv om jeg ikke er enig ;-)

 

Men jeg har også sett innlegg hvor det har blitt mer beskrevet hva kameraet skal brukes til og likevel fått svar " sjekk gamle innlegg"

 

Men nå skal jeg ikke dra denne tråden lenger. Jeg har fått svar på det jeg lurte på.

Uansett er det et bra forum.

 

Håper bare jeg snart finner ut hvilket kompaktkamera jeg skal ha som kamera nr 2 etter at junior la seg oppå mitt powershot G5 og ødela autofokusen :-( Jaja litt må man regne med når man blir velsignet med barn.... :-)

 

Ha en riktig god helg... -Kanskje jeg kommer med et nytt innlegg om råd og tips ut i fra mine kritierier ;-)

Lenke til kommentar
Håper bare jeg snart finner ut hvilket kompaktkamera jeg skal ha som kamera nr 2 etter at junior la seg oppå mitt powershot G5 og ødela autofokusen :-( Jaja litt må man regne med når man blir velsignet med barn.... :-)
Hvis du var fornøyd med G5 så er nok G9 eller det nye G10 det nærmeste du kommer :)

 

Og ikke vær redd for å komme med nye innlegg... føler du deg uthengt eller noe så rapporter innlegget eller send meg en PM. Vi vil ikke ha noe av at bedrevitere skal skremme vekk folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...