Gå til innhold

Pentax 18-50 vs 16-45


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er testet her:

18-55/3.5-5.6:

http://www.photozone.de/pentax/135-pentax-...ew--test-report

16-45/4:

http://www.photozone.de/pentax/134-pentax-...-report?start=2

 

Gitt samme pris, vet jeg hva jeg ville valgt ...

 

Og så kan du sjekke prislisten og se hva objektivene koster uten kamera.

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...ering=hits+DESC

-Det bør også gi deg en pekepinn.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar
Ligger i fohandlinger om et nytt kamera. I dag fikk jeg tilbud om en k20d med 16-45 objektiv for samme pris som med 18-50. I følge selger er 16-45 i en helt annen klasse enn 18-50. Er det noen her som vet om det stemmer?

Det stemmer at DA16-45 er et kamera i høyere klasse enn 18-55. Det førstnevnte er også bedre på vidvinkel, på bekostning av den lengre enden. Så hvis du generelt liker å ta vidvinkelbilder mer enn å bruke moderat tele, så ville jeg gått for DA16-45. Hvis vidvinkel derimot er uinteressant, så er fordelene med DA16-45 kanskje ikke så store.

 

Jeg tipper de er villige til å gi et godt tilbud på DA16-45 fordi det er en modell som er, om ikke utgående, så i allefall mindre aktuell. I mellomklassen blir det i framtiden DA17-70 som tar over som standardzoom, og DA16-45 har en mer uklar rolle.

Lenke til kommentar
Ligger i fohandlinger om et nytt kamera. I dag fikk jeg tilbud om en k20d med 16-45 objektiv for samme pris som med 18-50. I følge selger er 16-45 i en helt annen klasse enn 18-50. Er det noen her som vet om det stemmer?

Det stemmer at DA16-45 er et kamera i høyere klasse enn 18-55. Det førstnevnte er også bedre på vidvinkel, på bekostning av den lengre enden. Så hvis du generelt liker å ta vidvinkelbilder mer enn å bruke moderat tele, så ville jeg gått for DA16-45. Hvis vidvinkel derimot er uinteressant, så er fordelene med DA16-45 kanskje ikke så store.

 

Jeg tipper de er villige til å gi et godt tilbud på DA16-45 fordi det er en modell som er, om ikke utgående, så i allefall mindre aktuell. I mellomklassen blir det i framtiden DA17-70 som tar over som standardzoom, og DA16-45 har en mer uklar rolle.

 

Takk for svar. Jeg bruker mye vidvinkel, så det er viktig. Det jeg kanskje tenkte mest på var byggekvalitet og værtetting.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Jeg bruker mye vidvinkel, så det er viktig. Det jeg kanskje tenkte mest på var byggekvalitet og værtetting.

 

Skal du ha værtetting må du opp på DA* 16-50 f2.8, men byggekvaliteten er nok fin på 16-45 også.

Stjerne etter DA betyr værtetting, og høy pris. :)

 

Takk! Det med stjerna var jeg faktisk ikke klar over. Jeg lærer noe nytt hver eneste dag her inne!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...