KeYhOle Skrevet 17. oktober 2008 Skrevet 17. oktober 2008 Et grunnstoff er et stoff som ved konvensjonelle kjemiske metoder ikke kan adskilles i flere stoffer. Et grunnstoff er et naturlig stoff med bare én type atomer. Det består av atomer med samme atomnummer, det vil si samme antall protoner i atomkjernen. Atomene kan være av ulike isotoper, altså med forskjellig antall nøytroner og forskjellig atommasse, men de kjemiske egenskapene bestemmes i hovedsak av protontallet. Ref: Wikipedia
Juleniss1 Skrevet 17. oktober 2008 Skrevet 17. oktober 2008 Alt det der vet jeg. Problemet er bare at grunnstoff er det samme som atom, og ingen vil innrømme det Grunnen til at "ingen" vil innrømme det, er kanskje fordi den påstanden er feil. Et hydrogenatom er f.eks ikke et grunnstoff, men hydrogengass -- H2 -- er det.
Carl Sagan Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Skrevet 17. oktober 2008 Alt det der vet jeg. Problemet er bare at grunnstoff er det samme som atom, og ingen vil innrømme det Grunnen til at "ingen" vil innrømme det, er kanskje fordi den påstanden er feil. Et hydrogenatom er f.eks ikke et grunnstoff, men hydrogengass -- H2 -- er det. Dette var svaret jeg så etter! Jeg visste selvfølgelig at påstanden var feil, men den var nødvendig for å få frem forskjellene mellom atom og grunnstoff. De andre forklaringene forklarte egentlig bare at det var samme "ting" i forskjellige sammenhenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå