Gå til innhold

Ny tv - LCD eller Plasma?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er på utkikk etter ny tv. har planer om å bruke rundt ca 15 000 kroner.

 

Har sett litt på samsung LE46A656/676 og samsung LE46A566. Hva er forskjellen på de to?

 

Hvilken tv anbefaler dere å kjøpe? Har et krav om at det skal være 46 tommer, samt at det ikke skal hakke når man ser fotball kamp på tv n, har en del kamerater som har samsung, husker ikke hvilken, men man ser tydelig at ballen hakker når den skytes i lufta. ufattelig irriterende, samma problemet har jeg sett på billige lcd skjermer.

 

Takk for hjelpen boys!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen?

 

Du må skrive noe mer om bruksomerådet ditt...

 

Skal du bare se fotball, film, tv sendinger, spille noe konsoll som PS3 så er plasma en klar favoritt og da spesielt med sine klart beste naturlige bildekvalitet samt en reaskjonstid på 0,001 ms kontra flere LCD som har 8ms og sliter med etterslep av raske bevegelser som fotball og skikkelige action sener i en fim. Skal du bruke skjermen mye til pc som en monitor så velger du LCD. Du trenger heller ikke gi 15000 for å få en god plasma eller LCD nå for tiden, du får gode plasmaskjermer i 42 til rundt 7000,- og man får to gode skjermer i toppserien til Samsung A559 og A656 til 7000,- og rundt 9000,- for sistnevndte.

Lenke til kommentar

I størrelsen 46" finnes det lite plasmautvalg. Da må en enten gå opp til 50" eller ned til 42".

 

Forskjellen på Samsung 5-serie (LE-46A556) og 6-seirien (LE-46A656):

6-serien har i tillegg til alt 5-serien har:

* bedre kontrast (50.000:1 vs 30.000:1)

* 100 Hz interpolering

* lavere responstid (6ms vs 8ms)

* kontrastbelegg (bedre sortnivå og friskere fager)

* bedre bildebehandling

* mindre digitalstøy

* 1 ekstra HDMI kontakt (4 vs 3)

 

Med andre ord er 6-serien klart å foretrekke. Den regnes som en av markedets beste LCD-TVer. Samsungs 7-serie er også på vei ut i butikkene. 78x-versjonen vil få LED bakgrunnsbelysning som øker bildekvaliteten i form av høyere kontrast.

Lenke til kommentar

Du skal ha 46 + vel det var en detail jeg ikke klarte å få med, da begrenser det seg i både Plasma og LCD faktisk selv om utvalget er klart bedre på LCD fronten. Phillips kjører 47 det samme gjør LG mens Samsung og Sony kjører vel 46. SonyW4500 er vel et godt alternativ på LCD fronten og også Samsung A656.

 

Plasma i 46 da blir det Panasonic sin PZ serien 80 og 85 like skjermer men 85 har en bildekontroll man ikke bruker og koster mer så da blir det 46PZ80 i denne prisklassen. Jeg har hatt en slik tv i 14 dager og den har fått veldig skryt i media men for meg så ble den alt for blass og lysvak. Går du opp til 50 så må du se på LG PG6000 det var tv-en jeg byttet min PZ80 imot og jeg ble mye mer fornøyd med den, dette er en veldig god plasma til en billig penge da den koster 11000,- nå i 50 tommer. Nå kommer også PG7000 i 50 tommer snart og den har scoret veldig bra i testene som er tatt av denne og den vil ligge på rundt 16,000,-.

 

http://www.teknofil.no/wip4/seks_supre_fot.../d.epl?id=29816

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Du skal ha 46 + vel det var en detail jeg ikke klarte å få med, da begrenser det seg i både Plasma og LCD faktisk selv om utvalget er klart bedre på LCD fronten. Phillips kjører 47 det samme gjør LG mens Samsung og Sony kjører vel 46. SonyW4500 er vel et godt alternativ på LCD fronten og også Samsung A656.

 

Plasma i 46 da blir det Panasonic sin PZ serien 80 og 85 like skjermer men 85 har en bildekontroll man ikke bruker og koster mer så da blir det 46PZ80 i denne prisklassen. Jeg har hatt en slik tv i 14 dager og den har fått veldig skryt i media men for meg så ble den alt for blass og lysvak. Går du opp til 50 så må du se på LG PG6000 det var tv-en jeg byttet min PZ80 imot og jeg ble mye mer fornøyd med den, dette er en veldig god plasma til en billig penge da den koster 11000,- nå i 50 tommer. Nå kommer også PG7000 i 50 tommer snart og den har scoret veldig bra i testene som er tatt av denne og den vil ligge på rundt 16,000,-.

 

http://www.teknofil.no/wip4/seks_supre_fot.../d.epl?id=29816

 

Sony W4500 har et meget godt bilde, men hvis man skal tror alt det negative som skrives om den så er det like greit å vente litt med den. Den har masse clouding og det er så mye at selv den minst garvede blir plaget av det. Sony mener det blir bedre etter 14 dager, men mange eiere påstår at det ikke stemmer. Med andre ord så kan det nok være lurt å vente litt med denne modellen slik at Sony får ryddet opp... Selv har jeg bare sett tv-en demonstrert i butikk og da så den meget bra ut.

 

100hz systemet funket også bra og den grusomme video effekten var ganske redusert...

Endret av Bava
Lenke til kommentar

W4500 er uten tvil en bra TV. Cloudingen er ikke et så stort problem man skulle tro om man leser rasende diskusjoner mot Samsungs 6-serie.

 

Jeg synes Samsung fortsatt har bedre signalbehandling enn Sony. Samsung har også fått fikset input laggen de fikk mye trekk for tidligere. Jeg er også fan av kontrastbelegget Samsung bruker på 6-serien. Når den i tillegg er billigere enn W4500 hadde ikke jeg vert i tvil hvilken jeg hadde valgt...

Lenke til kommentar

Men jeg hører bare fra alle kanter at LCD er det beste valget, hva er fordelen med å kjøpe lcd contra plasma, og motsatt var fordelen med å kjøpe plasma contra lcd?

 

 

videre; mitt primære bruks område er å se vanlig tv, film fra pc n, fotball kamper o.l

 

Fokuset ditt tilsier at plasma er det beste valget.

Lenke til kommentar

Plukk deg ut en eller to plasma du kan tenke deg, og en eller to LCD du kan tenkte deg, så stikker du i butikken å ser på hvordan TV du liker best! Var også veldig i tvil, hadde mest lyst på plasma før jeg dro i butikken og sammenlignet, etterpå var jeg ikke i tvil. Bildet på LCD-TVen jeg sammenlignet med virket rett og slett falskt! Sammenlignet for øvrig LG PG6000, Panasonic px80 og Samsung A559.

Lenke til kommentar
Men jeg hører bare fra alle kanter at LCD er det beste valget, hva er fordelen med å kjøpe lcd contra plasma, og motsatt var fordelen med å kjøpe plasma contra lcd?

Fordeler med plasma:

+ Bra kontrast og svartnivå

+ Takler greit bilder som ikke er helt perfekte, fra lavoppløste kilder

+ Ikke nevneverdige problemer med etterslep i bilder med mye bevegelse.

 

Ulemper med plasma

- Fare for innbrenning av startknappen i Windows eller andre ting som står på samme sted på skjermen lenge. Problemet skal være mindre reelt nå enn i tidligere plasma-TV-er.

- Høyere strømforbruk, ugunstig for strømregninga og miljøet.

- Kortere levetid.

- Mer utsatt for reflekser i lyse rom med vinduer pga. blank skjerm. Dessverre er det endel idioter som har begynt å lage LCD-TV-er med blank skjerm også, akkurat som på den bærbare PC-en jeg skriver dette på som er ubrukelig utendørs eller i rom med mye lysrør, så da svekkes det argumentet...

- Dyrere, bare store skjermer, HDready plasma til samme pris som fullHD LCD. Men dette er i endring.

 

Fordeler med LCD

+ Lavere strømforbruk

+ Lengre levetid

+ Ingen innbrenningsfare

+ Sylkarpt PC-bilde og bilde fra digitale dekodere og DVD/bluray

+ Godt utvalg av både små og store skjermer, i mange prisklasser

 

Ulemper med LCD

- Også støy på analoge TV-sendinger blir skarp og tydelig. Støydempingsprogramvare kan filtrere mye, men gir gjerne mer etterslep, se responstid.

- Dårligere kontrast, svart blir ikke helt svart uten at hvitt blir grått, eller at man mister detaljer i enten svart eller hvitt. Men det blir bedre og bedre for hver ny generasjon, dette argumentet svekkes.

- Responstid. Etterslep ved bevegelser kan få f.eks. fotball som flyr gjennom lufta til å hakke litt eller få en skyggeaktig hale. Noen TV-er prøver å løse dette med fancy programvare, men denne kan gi støy/artifakter i bildet.

 

Dette er ikke absolutte sannheter. Noen har sikkert kommentarer/synspunkter på mye av dette.

Lenke til kommentar

Det er riktig at plasma skjermer bruker litt mer strøm, men blant annet Panasonic har vel halvert dette fra fjorårets modeller. Det er vel også slik at dette er litt relativt siden en lcd suger en del hvis den kjører HD og slike ting. Hvis forbruket skal ned så burde man kjøpe mindre skjermer. Refleksproblemet er mindre enn det var på de gamle crt skjermene, men hvis man ikke sette opp tv-en rett foran solvinduet så er ikke dette noe stort problem. Jeg har tv-en plasert skrått mot tre vinduer og jeg trekker bare gardinene igjen når jeg skal se tv på dagen. Det er rett og slett ikke noe godt argument. En lcd skjerm med blank front har som regel litt bedre kontrast så de refleksene hadde jeg ikke brydd meg om der heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...