Gå til innhold

Størrelse på partisjon til Mandriva


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å prøve Linux for første gang og lastet ned Mandriva i går.

 

Har fra før av XP Pro x64 på maskinen min.

XP Pro er jeg meget godt fornøyd med , og jeg kommer nok ikke til å konvertere helt til linux.

 

Jeg kommer til å laste ned en del musikk , og da er det vel naturlig at jeg gjør det i Linux siden den ikke er utsatt for virus og slikt.

 

Harddisken er Samsung F1 på 1TB.

 

Det jeg lurer på er hvilken størrelse som anbefales til Mandriva partisjonen ? (OS og programmer)

Hva anbefales vedrørende en felles partition for Mandriva-XP musik (fil system og størrelse)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er første gangen for deg,så tar jeg kun den aller enkleste basic måten.

ca 50 % på / dvs os og programmer aka root, 50 % på /home dvs dine ting, og sett av 2 gb på /swap, nå om du ska ha en "internet-pc kunne du ha litt andre partitioner og,men det kan du ordne seinere når du blir varmere i trøya :)

 

Notere at mandriva kan ordne det for deg,men den tar ikke hensyn til om du har xp på pc´n,og du da risikerer å miste data, så pass på litt når du kommer til den delen av installasjonen.Du får uansett meget klar besked innen det blir foretatt endringer på hd´n.Du får vel upp flere valg der,velg custom da.

 

Mandriva klarer seg lenge med 50 gb på / og da kan du bare ha resten på /home,virker som du får behov for plassen :D ,uansett en grei ting å justere det og seinere ved/hvis behov...

 

Edit:forsto det slik at windows skulle beholdes,og kjøre dual boot,hvilket burde gå knirkefritt.

og att linux skulle på den nye disken...P,s jeg operererte med 40 på / på min gamle disk,masse ledig plass men greit å ha litt å gå på d,s

Endret av jaxawier
Lenke til kommentar

OS tar sin plass, filene er en annen sak. Tipper mer 10gb blir som en standard, hvet egentlig ikke. Hvet ikke hvor mye du har og klusse med heller. Kanskje bare slette vista partisionen og legge Mandriva på restene av den?

Du kan forresten hente ut filer fra den andre installerte partisonen, nyttig vis du ikke gidder å renedlaste mye musikk og sånt.

Lenke til kommentar

50GB mener jeg er i overkant for /, og 10GB blir etter egen erfaring hakket for lite. 15-20GB derimot, burde passe fint. Da har du plass, og slipper å bekymre deg for at det skal bli fullt (sålenge du lagrer ting på /home da). Du kan få tak i et program som gir deg tilgang til ext3-filsystemer i Windows (iallefall til WinXP), så hvis du har /home som det, burde det fungere fint. Kommer ikke helt på hva det heter akkurat nå, men kan se om jeg har det liggende. Hvis du heller vil ha reiserfs finnes det visst programmer som kan gjøre noe à la det sammen, men jeg har ikke prøvd noen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg installert Mandriva.

 

 

1 : Har nå fått dualboot.

Picture148640x480.jpg

 

 

 

2 :Velger jeg Mandriva i forrige bilde kommer jeg hit.

Picture066640x480.jpg

 

 

 

3 :Dsikbehandling.

part66.jpg

 

 

 

4 : Skal nå lage en fellespartisjon Windows/mandriva. Hva er anbefalt clusterstørrelse her ?

part63.jpg

 

 

Lurer på om det er nok med 2GB Swap , evt. kan den fjernes ?

 

Hva er anbefalt clusterstørrelse ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...