Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Setter opp et nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg DENNE nettverkspakka på onsdag.

Og mitt problem er at jeg ikke finner den andre dataen på nettverket..

 

Når jeg går på andre maskiner så finner jeg bare den dataen jeg sitter på, ikke den andre i nettverket. (selv om jeg deler filer)

 

Jeg har operativsystemene Windows 98 og Windows ME.

 

Det jeg skal bruke nettverket til i starten er deling av filer..

 

Har dere noen tips for hva som kan være galt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husker ikke helt hvordan navigeringen er på win 98 me,

men naviger deg fram til nettverkforbindelser. det skal ligge under control panel.

så velger du lokal tilkobling, eller local area connection (LAN)

trykk på egenskaper så får du opp en nytt vindu, her finner du en protokol som heter TCP/IP , vist den ikke er der må du installere den.

Her kan du sitlle inn ipadresser til de 2 maskinene.

den ene kan f.eks hete 168.0.1.10 og den andre 168.0.1.20

subnet mask 255.255.255.0

gateway..? husker ikke om helt hva det blir når du bare har 2 pcer..168.0.1.1

har du internett på noen av maskinene?

 

hus å aktiver deling av printer og filer, og del en mappe på begge maskiner, ellers kan du få problemer med å finne den ene pcen.

Lenke til kommentar

Du trenger nok ikke å sette noe ip adresser(er ikke 100 %)

 

-men i "arbeidsgruppe" under nettverksinnstillingene må maskinene ha samme navn f.eks HOME. og kryss av på "deling av filer og printere.

 

- så må du dele mappene du vil skal deles så maskinen vet hvilket mapper de har tilgang til.

Lenke til kommentar

> Her kan du sitlle inn ipadresser til de 2 maskinene.

> den ene kan f.eks hete 168.0.1.10 og den andre 168.0.1.20

> subnet mask 255.255.255.0

> gateway..? husker ikke om helt hva det blir når du bare har 2 pcer..168.0.1.1

> har du internett på noen av maskinene?

 

 

Altså... Du kan IKKE kalle maskinene dine for 168.x.x.x da disse ikke er adresser som er reservert, og derfor kan forekomme på internett! Det hadde blitt mye klabb og babb om alle bare skulle plukke IP-adresser til hjemmenettverk, jobbnettverk etc... Derfor er noen serier med IP-adresser reservert til slikt bruk. De mest brukte til hjemmebruk går under det fengende navnet Klasse C Nettverk og har IP-adresser som begynner på 192.168.x.x. Antageligvis skal du kalle den ene maskina for 192.168.1.1 og den andre for 192.168.1.2 - enkelt og greit. ;) Og om den ene maskina skal dele ut internett til den andre så skal du føre opp denne som gateway på den andre. Nettmask blir her 255.255.255.0

 

Og for å gjøre det hele mye enklere, installer DHCP server på den ene maskina, og sett kortene dine på å motta automatisk IP-adresse.

 

Lurer på om ikke dette har vært tatt opp på forumet før en gang eller to...:lol:

 

Lykke til 8)

 

-NervE

Lenke til kommentar

Han kan gjøre det, men det kan kanskje bli vanskelig med noen sider dersom han er litt uheldig..

 

Personlig så ville jeg anbefalt 10.[1-255].[1-255].[1-255] området, men greit nok med 192.168.0.[1-255]..

 

Enig med NervE her, sett opp dhcp server, men for guds skyld.. Gjør det på en linux maskin :D

Lenke til kommentar
>

 

 

Altså... Du kan IKKE kalle maskinene dine for 168.x.x.x ........ De mest brukte til hjemmebruk går under det fengende navnet Klasse C Nettverk og har IP-adresser som begynner på 192.168.x.x.  

-NervE

 

whops, var den jeg mente, men har brukt 10'er serien så lenge at det ble litt feil :oops:

 

my bad.

Lenke til kommentar

Hyggelig å se at folk er enige :woot:

 

Og joda, her hjemme bruker jeg også Klasse A nett, altså 10.x.x.x, like dumt det igrunn... Skjønte ikke det med at noen sider skulle kunne bli vanskelige, er det noe jeg har gått glipp av her? ;) (Dårlige nameservere??)

 

Og skal vi pirke no synnsykt så kan vi jo ta med at adresser som slutter med 255 ikke er gyldige fordi der går broadcast-pakker. Altså adresser fra 1-254 er gyldige... Men det er somregel ikke noe å henge seg opp i siden man normalt sett klarer seg med langt færre IP-adresser på et nettverk. Bare en liten bitteliten kjekk opplysning. :wink:

 

Og når vi snakker om Linux, joda flott det! Eller enda bedre BSD, kjører server på OpenBSD her... Smakssak i grunn. Eller kanskje spørsmål om hvor paranoid man er... :lol:

 

Men er man litt mindre paranoid og bare skal ha det opp og gå, fungerer jo DHCP-servern i windows "greit nok". Iallefall til man får tak i noe bedre. Og det er slett ikke vanskelig heller :D

 

-NervE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...