Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk - hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Skal sette opp et trådløst nettverk med (i første omgang)en stasjonær (ved adsl-modemet, trenger ikke være trådløs) og to bærbare.

Har sett litt på zyxel og d-link løsninger med basestasjon og pcmcia-kort.

kan jeg klare meg uten basestasjon?

og hvilken løsning er den beste?

når det gjelder avstander, så er det kun snakk om få meter og gipsvegger, så jeg går ut i fra at det går greit.

 

takker for all hjelp.

 

undrende

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan!

 

Slik jeg forstår det så har du en stasjonær PC tilkoblet ADSL modemet og to bærbare PC'er som også vil på internet. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en trådløs router. Linksys har blant annet en som ble testet på Dinside http://www.dinside.no/page/artf/27361.shtml?

Ved bruk av en router trenger ikke den stasjonære PC'en være skrudd på for at de bærbare skal kunne være på internet, routeren tar seg av internet delingen. Prisen skal være ca 3700kr.

 

Du kan klare deg uten en basestasjon, men da må den stasjonære PC'en også ha et trådløst nettverkskort for å kunne dele internet til de bærbare.

 

 

 

Det skal ikke være noe problem med signaler på den avstanden du nevner.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-16 13:29, undrende skrev:

Skal sette opp et trådløst nettverk med (i første omgang)en stasjonær (ved adsl-modemet, trenger ikke være trådløs) og to bærbare.

Har sett litt på zyxel og d-link løsninger med basestasjon og pcmcia-kort.

kan jeg klare meg uten basestasjon?

og hvilken løsning er den beste?

når det gjelder avstander, så er det kun snakk om få meter og gipsvegger, så jeg går ut i fra at det går greit.


takker for all hjelp.


undrende


Hei, jeg har kjøpt den pakkeløsningen du ref. til:

"Zyxel Prestige 316 ZyAir".

 

Siden du har ASDL, er ikke wlan (11mbps) din begrensning når det gjelder hastighet (akkurat like rask som direkte kabelkobling).

 

Hvis du skal ha trådløs forbindelse til den stasjonære, må du i tillegg anskaffe et wlan-pci-kort. Men du kan også koble nettverkskabel mellom aksesspunktet og den stasjonære.

 

Jeg er kjempefornøyd og det funker helt smertefritt.

I pakken som koster vel 5000,-, følger det med 2 stk PCMCIA-kort (+et tilsvarende kort som står i aksesspunket/ruteren).

 

Jeg synes dette er meget rimelig tatt i betraktning av at hvert enkelt PCMCIA-kort koster ca. 1200,- hvis de kjøpes enkeltvis.

 

Den innebygde brannmuren (har testet) virker utmerket.

 

Brukernavn, passord og telefonnr lagrer du inn på enheten og da slipper du å tenke på oppkobling.

 

12 individuelle brukere kan konfigureres.

 

jeg gir pakken 10 av 10 poeng!.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...